sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Grote toename titelsponsors in het korfbal

BENNEKOM - Je ziet ze steeds meer in het korfbalwereldje: clubs met titelsponsors. Hiermee wil de korfbalsport mee gaan met de huidige ontwikkelingen in de professionele sport, waar het om geld gaat. En dat is een welkome aanvulling in het korfbal, vinden de bond en de grote clubs.

BENNEKOM - Je ziet ze steeds meer in het korfbalwereldje: clubs met titelsponsors. Hiermee wil de korfbalsport mee gaan met de huidige ontwikkelingen in de professionele sport, waar het om geld gaat. En dat is een welkome aanvulling in het korfbal, vinden de bond en de grote clubs.

Sponsormania

De groei van het aantal clubs die hun naam verbinden aan een bedrijf is de afgelopen jaren alsmaar gegroeid en zal naar alle waarschijnlijkheid zeker nog toenemen de komende jaren. De ontwikkeling is vrij nieuw. De eerste club die haar naam veranderde door een naamsponsor aan de clubnaam toe te voegen, was PKC. Deze club deed dat in het jaar 2000. In de jaren daarna duurde het even voor de echte ‘sponsormania’ op gang kwam. Vanaf 2008 begon het aantal clubs met naamsponsors echt toe te nemen. Momenteel zijn er 515 korfbalclubs in Nederland, waarvan er nu 31 een titelsponsor hebben. Ter vergelijking: tien jaar geleden in 2006 waren dat er maar drie. Opvallend is ook dat acht van die 31 hun eerste team in de Korfbal League hebben spelen, waarin tien teams meedoen. Het zijn dus vooral de grote clubs die aan naamsponsoring doen.

Trainingsmethoden 

“Het klopt dat het aantal titelsponsors gestaag groeit de afgelopen jaren”, zegt Rob Verleg van de KNKV. “Het afgelopen jaar hebben bijvoorbeeld DVO en Antilopen zich in dit rijtje geschaard." Daarnaast zijn er dit jaar tal van clubs die van sponsor zijn veranderd, zoals PKC. Verleg liet weten dat de bond positief is over deze ontwikkeling. “We zijn blij dat het bedrijfsleven steeds meer kansen ziet in onze mooie korfbalsport”, zegt hij. “Een titelsponsor brengt geld in het laatje en dat zorgt ervoor dat de sport verder kan professionaliseren." Met het geld wordt geïnvesteerd in nieuwe materialen en nieuwe trainingsmethoden waardoor professionalisering plaats kan vinden.  Het voordeel van titelsponsoring is dat het voor clubs een heel makkelijke manier is om aan veel geld te komen. “Zolang de club en de sponsor zich houden aan de mediawet omtrent sportsponsoring, mag iedere club of iedere sponsor een verbintenis met elkaar aangaan." Deze lage toetredingsdrempel maakt het erg gemakkelijk om clubs en bedrijven elkaar te laten vinden, en is dus erg belangrijk voor de ontwikkeling van de sport.

"We zijn blij dat het bedrijfsleven steeds meer kansen ziet in onze mooie korfbalsport" 

Extra lucht

De komst van titelsponsors heeft voor de clubs dus een positief effect op zowel het financiële als het sportieve aspect. Voorzitter van DVO/Accountor Iwan van den Berg is dan ook zeer content met de naamsponsor van zijn club. “Accountor geeft ons toch een stuk extra lucht”, zegt hij. Het eerste van DVO komt uit in de Korfbal League en heeft het geld van haar sponsor nodig voor de spelers. “Wij betalen de spelers niet, korfbal is maar een amateursport. Maar het probleem zit hem in het feit dat de meeste grote verenigingen in de Randstad zitten. Daar spelen dus logischerwijs de beste spelers en die zitten dus niet te wachten om het hele eind naar Bennekom te moeten komen. Door de komst van een titelsponsor wordt het voor de club mogelijk om een reiskostenvergoeding te regelen voor deze spelers.” Toch valt of staat de club niet bij het wel of niet hebben van een titelsponsor. “We zijn als club niet afhankelijk van één sponsor. We hebben meerdere grote en kleine sponsoren. Ons sponsorbeleid is goed en we zijn qua omvang de tweede club van Nederland. Dat maakt ons denk ik ook aantrekkelijk voor sponsors”.

"Wij betalen de spelers niet, korfbal is maar een amateursport"

De komst van naamsponsors in het korfbal zorgt dus voor een enorm positieve impuls aan de sport. Het levert geld op en zorgt voor een professionele uitstraling bij de betreffende clubs. Nu de prestaties nog.