sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Overleven in het christelijke Rhenen

In Rhenen waar haast meer kerken zijn dan inwoners, staat aan de voet van een heuvel moskee Assalam. De buitenkant is grauw maar met één stap naar binnen voel je gelijk de gastvrijheid. Veel mensen hebben vooroordelen over de islam. Rachid Elkhoulati (33) doet deze vooroordelen de deur uit.

In Rhenen waar haast meer kerken zijn dan inwoners, staat aan de voet van een heuvel moskee Assalam. De buitenkant is grauw maar met één stap naar binnen voel je gelijk de gastvrijheid. Veel mensen hebben vooroordelen over de islam. Rachid Elkhoulati (33) doet deze vooroordelen de deur uit.



Het gebouw ziet er van binnen indrukwekkend uit. Op de muren zijn bijzondere patronen afgebeeld. “Dat hoort eigenlijk niet bij een moskee”, vertelt Rachid, woordvoerder van Moskee Assalam in Rhenen, “het is iets wat we vanuit de Marokkaanse traditie doen, maar een moskee hoort eigenlijk één kleur te zijn. Zo word je niet afgeleid.” Na het bewonderen van de versieringen gaan we zitten in een driehoek op het tapijt.

Rachid is geboren en getogen in Rhenen. Je kunt zien dat hij uit Marokko komt en is casual gekleed. Met een Marokkaans accent, goed Nederlands en een glimlach vertelt hij iets meer over zichzelf. “Ik ben islamitisch opgevoed, maar ik heb niet de volle kennis van mijn ouders mee gekregen, omdat zij analfabeet zijn. Daarom heb ik die later zelf opgedaan. Ik wilde op een gegeven moment graag vanuit mijn eigen verantwoordelijkheid een deel van de gemeenschap zijn.” 


De moskee stuitte in het begin op enkele weerstand van de Rhenenaren. “We mochten van de gemeente het gebouw drie meter hoger bouwen, maar omdat er zoveel klachten waren hebben we dat niet gedaan. Mensen waren bang dat er dan meer moslims op af zouden komen. Een persoon die achter de moskee woont, had bijvoorbeeld een klacht ingediend dat hij niet meer naar de overkant kon kijken. Maar dat had hij nooit gekund, dat was gewoon een smoes.”  
  
Tijdens de opening heeft de moskee iedereen uitgenodigd om zo het gesprek te starten met omwonenden. “We zijn nu een paar jaartjes verder en je hoort er niemand meer over. Maar dat is altijd, in het begin heb je een bepaalde angst.” Destijds telde de moskee ongeveer zeventig leden, dat is nu gestegen naar honderd. 




IS en de islam zijn hetzelfde  

“Toen de profeet nog in Medina woonde had hij een jood als buurman. Wekenlang gooide deze man iedere dag vuil voor de deur van de profeet. Op een dag zag hij geen vuil meer voor zijn deur en na een paar dagen vroeg hij zich af wat er aan de hand was. Uiteindelijk kwam hij erachter dat de man ziek was en hij ging bij hem op bezoek om te vragen hoe het ging en waarom hij geen vuil meer voor zijn deur gooide. De man stopte omdat hij merkte dat de profeet aardig was en de negatieve verhalen over hem niet klopten”, vertelt Rachid vrolijk maar serieus. Iedere keer wanneer hij iets over de profeet vertelt merk je hoeveel respect hij voor hem heeft.   
  
Rachid is heel duidelijk over het verschil tussen de IS en de islam. “De jongens die daar heen gaan hebben nooit de Koran of de overleveringen van de profeet gelezen. Ze komen kennis tekort. In de Koran staat dit: ‘Als je een onschuldig mens vermoord, of je nou gelovig bent of niet, is het alsof je de hele mensheid uitroeit. Als je een persoon redt is het alsof je de hele mensheid redt.’ Wanneer je dat leest weet je dat het niet klopt wat daar gebeurt. Ik vind het jammer dat de media zeggen dat het islamitische terroristen zijn. Er moet gewoon ‘terroristen’ staan.” De IS vecht in de naam van Allah, maar dat maakt nog niet alle moslims aanhangers van de IS. 

De islam tolereert geen andere religies  

De islam komt best veel overeen met het joden- en christendom. “Wees goed voor je ouders, wat je voor jezelf wilt moet je ook voor anderen doen. Dat bestaat ook in de islam”, legt Rachid ons uit. “Als je kijkt naar de rode draad is het voor deze drie religies hetzelfde. Wij zeggen niet: ‘het christendom, dat klopt niet’ of ‘Jezus, daar geloven wij niet in’. Wij geloven ook in Jezus, Mozes, Abraham, noem maar op. Het probleem is dat profeten zoals Paulus aan sommige originele teksten heeft gesleuteld. Deze teksten staan in de Bijbel en daarom geloven wij deels in dit boek.” 

Omdat er veel tussen deze drie religies overeenkomt worden ook het joden- en christendom gerespecteerd. Rachid vraagt ons waar wij in geloven. Hij kijkt niet raar op als we het christendom noemen en hij begint ook niet anders tegen ons te praten. Het respect voor andere religies laat Rachid ons duidelijk merken. In Rhenen, een christelijke gemeenschap, is geen spanning tussen de geloofsgroepen volgens hem. “De christelijke gemeenschap is ook super vriendelijk. Ze zeggen altijd ‘hoi’ en ‘dag’.” 

De islam is vrouwonvriendelijk  

Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat een hoofddoek staat voor onderdrukking. Rachid verwerpt dat meteen: “Een hoofddoek dragen is een stukje zelfbescherming. Wat is makkelijker voor een man? Dat je een vrouw aanspreek met een hoofddoek, zodat je alleen haar gezicht ziet en dus weet wat voor persoon zij is, of dat ik een schaars geklede vrouw moet aankijken?” 

“Ik kreeg wel eens de vraag: ‘Is het toegestaan om je vrouw te slaan?’ Dat is absoluut niet toegestaan. In de Koran staat hoe je daarmee om moet gaan.” Rachid vertelt dat als je je vrouw al mag slaan, dat het alleen met een miswak, een houten tandenborstel mag. Want dat doet geen pijn. “Maar voordat dit mag zijn er drie geweldloze voorwaardes. Dit is de regel, want je vrouw slaan hoort gewoon niet”, legt Rachid uit. 


 

 

 

 

Over de auteur

... Tweedejaars student journalistiek ... Eerstejaars student Music production ... Speelt piano & trompet ... Altijd op zoek naar uitdaging