sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Levendige moslimgemeenschap in christelijk Barneveld

Voor veel moslims is vrijdag de belangrijkste dag van de week. Zo ook voor sommige Turkse Barnevelders, die dan samenkomen in de Ulu moskee voor het middaggebed. Een hele andere wereld binnen het protestantse dorp. Mirac Uzun (20) uit Barneveld studeert theologie aan de Islamitische Universiteit van Rotterdam en voelt zich thuis in het Veluwse dorp. “Na een moeilijke beginperiode is er nu wederzijds respect."

In de ontvangsthal van de moskee verzamelen de moslimbroeders zich en wordt er onder het genot van een kopje Turkse thee een potje biljart gespeeld. Een aantal vrouwen is druk bezig met het bakken van Turkse pizza’s, die worden verkocht ten bate van de moskee. Om kwart voor twee begint het middaggebed. Voor de ingang van de gebedszaal staat een man die de gebedsoproep uitspreekt. De mannen in de ontvangsthal vertrekken naar boven, waar ze hun schoenen uittrekken en de gebedszaal binnen gaan.

Gebedsoproepen
Mirac Uzun vindt het jammer dat er geen gebedsoproepen uit de minaret mogen klinken. “We hebben hier in 2008 een moeilijke beginperiode meegemaakt tijdens de bouw van de moskee. Er waren protesten van omwonenden en onbekenden gooiden een varkenskop op het terrein van de moskee. Uiteindelijk is de moskee geopend en is het wederzijdse respect gegroeid. Toch hebben we nog steeds geen toestemming van de gemeente om de gebedsoproepen ook buiten de moskee te laten horen. Dat is wel jammer, maar ook begrijpelijk in een christelijk dorp.”

Onderlinge contacten

De moskee is goed gevuld. Veel moslims komen in hun pauze naar het gebedshuis om te bidden. Mirac: “Op vrijdag, zaterdag en zondag is het altijd wat drukker in de moskee. Er is ruimte voor ontmoeting. Mensen die vrijdag niet aanwezig konden zijn, kunnen dan toch nog in contact komen met andere moslims.” Omdat het ochtendgebed erg vroeg plaatsvindt en doordeweeks veel mensen moeten werken, is het weekend de ideale gelegenheid om samen te komen en elkaar te ontmoeten. “Sommige jongeren zijn niet echt met het geloof bezig, maar komen hier om gewoon wat te kletsen of een spelletje te spelen. Het is goed om hen bij de gemeenschap te betrekken zodat ze weten dat er een moskee in de buurt is, dat ze de weg ernaartoe leren kennen en dat ze zich er thuis kunnen voelen.”, zegt Mirac enthousiast

'Meester Uzun'

Door zijn studie is Mirac in staat om het gesprek aan te gaan met jonge moslims en anders gelovigen. Hij wil later graag werken op een islamitische basisschool. “Ik vind het erg belangrijk dat jongeren een goede basis krijgen. Het lijkt me erg mooi om daar een steentje aan bij te dragen. Met mensen omgaan heb ik altijd leuk gevonden, dus die combinatie is erg goed."

Bewustmaking
Tussen alle mannen zitten drie kleine jongetjes in de gebedszaal. Ze doen mee met het gebed en volgen het voorbeeld van de vaders. Af en toe werpen ze een blik naar elkaar en verschijnt er een kleine glimlach op hun gezicht. Tegen het einde van het middaggebed verliezen ze hun geduld en verzamelen zich om samen een spelletje te spelen op de telefoon. “Ze zijn zich er nog niet bewust van wat er gebeurt, maar het is goed dat ze komen zodat ze meekrijgen hoe het er in de moskee aan toe gaat."


Man en vrouw apart
Vanaf de eerste menstruatie komen de meisjes mee naar de gebedsdiensten. Voor jongens is het wat minder strikt, maar bij de meesten ligt het rond het elfde levensjaar. Tijdens gebedsdiensten mogen vrouwen niet naast of voor de man zitten. Er is een speciale ruimte achterin de gebedszaal, waar de vrouwen plaats mogen nemen. Wanneer er dan vrouwen aanwezig zijn, gaat er een gordijn dicht die de mannen van de vrouwen scheidt. Op de zaterdag worden de meisjes bijgeschoold en op zondag krijgen de jongens les over de Koran en de islam.


Handen schudden
Toch zijn er ook veel overeenkomsten tussen de mannen en de vrouwen. Zo is bij de meesten bekend dat vrouwen alles moeten bedekken op de handen, voeten en gezicht na. Maar ook de mannen mogen niet alles bloot geven. Het gedeelte net onder de borst tot de knieën moet bedekt zijn. Ook mogen beiden niet de hand schudden van het andere geslacht.

"Ik had de hand willen weigeren, maar dat is heel lastig in de westerse gemeenschap"

“Bij binnenkomst heb ik de vrouwelijke interviewers een hand gegeven, maar eigenlijk is het niet geschikt. Ik voelde dat in mijn hart, maar ik wilde me aanpassen aan de westerse cultuur. Het is hier nou eenmaal de gewoonte elkaar een hand te geven. Ik had de hand willen weigeren, maar dat is heel lastig in de  westerse gemeenschap”, vertelt Mirac. Binnen de moskee is het begrijpelijk wanneer hij het  weigert, maar Mirac merkt dat het in andere omgevingen al gauw wordt gezien als een belediging, wanneer je de hand weigert. “Daarom speelt de intentie ook een belangrijke rol in het geloof. Mijn intentie was niet ‘ik ga ze een hand geven’. Ik wilde de gasten welkom heten en rondleiden.”

Bidden
Om zijn punt te verduidelijken vergelijkt Mirac het met bidden: “Je kunt bidden met de intentie ‘ik doe het voor Allah’  of met de intentie ‘mijn vader zit daar en anders wordt hij boos'.
Degene die bidt voor Allah zal een hogere beloning krijgen dan iemand die het doet omdat zijn vader in de zaal zit.”

Hadj
Een aantal moslims van de Turkse Ulu moskee is op bedevaart geweest naar Mekka, de zogenaamde hadj. Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd, al is dit wel één van de vijf islamitische zuilen. Door overmacht is het niet voor iedereen mogelijk om op bedevaart naar de heilige stad te gaan. “Een hadj kost ongeveer vijfduizend euro en dat is voor veel mensen onbetaalbaar. En jezelf in schulden steken om op bedevaart te gaan is niet verstandig. In dat geval zegt Allah ook dat je dat beter gewoon thuis kunt blijven. Maar ik hoop zeker naar Mekka te gaan. Het liefst zo snel mogelijk."