sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

'Het gaat voorbij het gevoel, het is een ervaring'

In het Westen zijn er vele boeddhistische centra van verschillende tradities actief. Eén daarvan is het diamantweg-boeddhisme binnen de Karma Kagyu Linie. In Arnhem is zo'n diamantweg-boeddhisme centrum aanwezig. Dit centrum is een aantal jaar geleden opgezet door twee mensen die hier hun geluk in vinden.

Het is een zomerse woensdagavond, bij de bushalte worden we door een vrouw opgehaald met de auto. Haar naam is Johanneke van der Pol en zij is boeddhist. Ze brengt ons op een industrieterrein naar een afgelegen gebouw. Het is hier stil en je hoort alleen nog maar de trein voorbij stomen. Als we het gebouw binnengaan, komen we in een klein hokje terecht waarnaast een meditatieruimte is. Daar worden we vriendelijk ontvangen door haar vriend Merijn. Johanneke en Merijn zijn aanhangers van het diamantweg-boeddhisme.

Om te begrijpen wat het diamantweg-boeddhisme is en hoe het precies in elkaar zit, leggen we eerst uit wie de Karmapa en wat de Karma Kagya Linie is.

De Karmapa
De Gyalwa Karmapa wordt gezien als de eerste wedergeboren lama(=leraar) van Tibet. Na een paar levens als yogi in India, koos hij voor een incarnatie ten noorden van de Himalaya. Vanaf het jaar 1110 tot heden zijn de Karmapa-incarnaties het hoofd van de Karma Kagyu Linie. Zij zijn van belang voor het blijven bestaan van de Karma Kagyu Linie.
De 16e Karmapa, die in 1959 Tibet ontvluchtte, omdat China het land bezette, garandeerde het behoud van de Karma Kagyu Linie. Samen met zijn Westerse leerlingen bracht hij de kennis over de ware natuur van de geest naar de moderne wereld.

De Karma Kagyu Linie
De Karma Kagyu Linie is een van de vier grote scholen in het Tibetaans boeddhisme. Deze linie hecht grote waarde aan het mediteren. Door interactie met een gekwalificeerde leraar is het mogelijk om de aard van de geest volledig en direct te ervaren. “Deze school is de snelste weg naar verlichting”, aldus Merijn.

In de twaalfde eeuw gaf de monnik Gampopa de lessen door aan de 1ste Gyalwa Karmapa, die ze via opeenvolgende incarnaties tot op de dag van vandaag nog in leven houdt. De methoden van de Karma Kagyu Linie zijn door Boeddha Shakyamumi aan zijn naaste leerlingen doorgegeven. Daarna werden ze doorgegeven door verschillende Indiase meditatiemeesters en twee Tibetaanse yogi's. 

Ieder land beleeft dit authentiek Tibetaans boeddhisme in zijn eigen taal. “Want dit ligt het dichtst bij je hart”, volgens Merijn. Het exotische is er dus vaak afgehaald.

Lama Ole en Hannah Nydahl
Johanneke en Merijn zijn erg geïnspireerd door het werk van de boeddhisten Ole en Hannah Nydahl. Deze mensen waren de eerste westerse leerlingen van de 16e Gyalwa Karmapa. Zij hebben samen wereldwijd meer dan zeshonderd diamantweg-boedhisme centra opgericht. Meer dan honderd van hun leerlingen reizen de wereld over en geven onder hun leiding les.

Ole is in de loop der jaren een Lama geworden. Hij draagt de weg en doelstellingen van het Diamantweg-boeddhisme over op zijn leerlingen. Voor velen zijn zij een belangrijk voorbeeld. Ze staan erom bekend dat ze veel tijd vrijmaken voor hun leerlingen en andere naasten, daarbij reizen ze de hele wereld over om het Diamantweg-boeddhisme te verspreiden. En dit allemaal zonder vaste inkomsten. Merijn: “Het is indrukwekkend om te zien dat mensen die verlichting bereikt hebben alles over hebben voor anderen, ze staan dag en nacht klaar. Het gaat voorbij topsport op de olympische spelen in mijn beleving”.

“Hé, ik ken deze mensen”
-Merijn over de foto van Ole en Hannah

Merijn kwam in contact met Ole en Hannah via een boek van hen. “Ik draaide het boek om en zag een foto van hen en het eerste wat ik dacht was: ‘Hé, ik ken deze mensen’”. Dit terwijl hij hen nog nooit ontmoet of gezien had. Verklaren kan hij het niet, maar Merijn gaat ervan uit dat het om een goede connectie gaat. Iemand die je al in een eerder leven ontmoet hebt.

Reizen
Bij ons komt de vraag op hoe deze mensen dan aan het geld komen om de wereld rond te reizen. Merijn begint te lachen en maakt een hand graaiend gebaar. “Nee, ze krijgen giften en ook met klusjes en lezingen verdienen ze wat geld om de vluchten en het eten te betalen bijvoorbeeld”.  De 16e Karmapa zei altijd: ‘Als je je motivatie zuiver houdt, zal het je nooit aan iets ontbreken’.

Of het een droom voor Merijn en Johanneke is om samen de wereld rond te reizen? “Eeuhm” met wat twijfeling in haar stem vertelt Johanneke dat ze dit niet zou kunnen. “Op dit moment hebben we te weinig tijd en ik heb de kracht niet om zoiets te doen, daar ben ik nog niet sterk genoeg voor. Maar wat ik kan, doe ik en dat is ook erg zinvol”.

Persoonlijk boeddhisme
Voor Merijn en Johanneke voelt deze vorm van boeddhisme echt als thuiskomen. Wat hen zo aantrekt is dat bij deze vorm drie verschillende elementen worden gebruikt, namelijk: lichaam, spraak en geest. Dit bij elkaar zorgt voor ultieme balans en rust. Merijn: ‘Het gaat voorbij het gevoel, het is een ervaring’. Boeddhisten zijn op zoek naar ultieme verlichting, dit houdt in dat je nog wel gevoelens hebt, maar dat je zelf uitkiest welke gevoelens je wilt ervaren en zelf bepaalt hoe hier mee om te gaan. “Bevrijding en verlichting zijn ons ultieme doel, je wilt een staat van geluk creëren die niet meer weggaat”, aldus Johanneke.

Geluk
Door veel te mediteren kun je beter je gewoontes vervangen en heb je dus elke keer de kans dat je de verlichting bereikt. Johanneke: “Je kan niet plannen wanneer je je verlichting bereikt”. Daarom komt ze elke week samen met Merijn op woensdagavond samen om met zijn tweeën of meer personen als die er zijn, te mediteren.

De belangrijkste geestelijke kwaliteiten die je kan krijgen in het boeddhisme zijn onbevreesdheid, actief medegevoel en eindeloze vreugde. Merijn is ervan overtuigd dat hij deze kwaliteiten kan verwachten. “Zo beïnvloed je je eigen geluk”. Doordat je zelf inzicht hebt gekregen verantwoordelijk te zijn voor je eigen leven, kun je bewust positieve indrukken genereren. Dit heeft ook te maken met karma(=gevolg). “De ander kan jou niet gelukkig maken”, aldus Merijn. Daarbij moet je niet met verwachtingen werken. “Je moet wel geven aan anderen, maar je moet er niet vanuit gaan dat je het terugkrijgt”.

Dit artikel is samen geschreven met Mark Oogjes.

Discussieer mee Wat vindt u van deze vorm van boeddhisme?