sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Christelijk meisje had moskeebezoek "niet willen missen"

"Wat is het hier mooi! Zó netjes en geordend!" Er gaat een wereld open voor Leanne. Opgegroeid als hervormd meisje in het christelijke Barneveld, staat ze nu op een vrijdagmiddag in de Ulu moskee in Barneveld-Zuid. "Ik denk dat moslims niet echt een persoonlijke relatie met God hebben zoals ik dat heb," had ze gezegd. Ze is altijd al benieuwd geweest of deze vooroordelen kloppen en vandaag krijgt ze de kans.

Geïnteresseerd in de Islam, ja dat was Leanne. Vier maanden HBO-theologie hadden haar verrijkt. Ook al bleek de studie toch niet helemaal bij haar te passen, ze kon uiterst genuanceerd en vol gevoel praten over alles wat met religie te maken had. Het bezoeken van een moskee staat al lange tijd op haar lijstje  en vandaag krijgt ze eindelijk de kans om het af te strepen.

"Ik dacht dat moslims dat niet mochten doen?"

Aanpassen
Vrolijk komt ze aan fietsen, zet haar rijwiel in de stalling en loopt op haar gastheer af. "Dag, ik ben Mirac," zegt hij. "Ik ben Leanne," zegt ze opgewekt. "Mag ik je een hand geven?"
"Doe hetgeen waarbij jij je fijn voelt,"  antwoordt Mirac. Leanne bedenkt zich geen moment en schudt haar gastheer de hand. "Ik dacht dat moslims dat niet mochten doen?" Mirac lacht vriendelijk en zegt dat hij  zich wil aanpassen aan de westerse cultuur.

Ramadan
Het is nog rustig in het gebedshuis. Normaliter is het volle bak in de ontmoetingsruimte. Dan doen Turkse mannen zich te goed aan de befaamde thee van hun geboorteland. Maar nu is het ramadan, dus is het nuttigen van eten en drinken overdag verboden. Het is dan erg rustig bij de pooltafel, waar het normaal gesproken juist een drukte van belang is. Leanne begroet een oude man die rustig wacht op de gebedsomroep. "Dat is mijn opa," zegt Mirac enthousiast. 

Rondleiding
"Kom je mee naar boven?" Mirac geeft vandaag een rondleiding in zijn vertrouwde moskee. Als student theologie aan de Islamitische Universiteit van Rotterdam is hij tot het geven van een rondleiding uiterst bekwaam. Het tweetal betreedt de trap en komt aan bij de gebedsruimte. Ze ontdoen zich van hun schoenen en betreden het heiligdom.

"Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als in onze kerk"

Verordening
Leanne kijkt haar ogen uit. De prachtige muurschilderingen staan in schril contrast met het interieur van een protestantse kerk. "Waar is dat gordijn voor?", vraagt ze, terwijl ze zich omdraait en richting het rode gordijn kijkt. Ze weet dat er een ruimte achter het gordijn moet zijn. "Bij ons zitten de mannen en vrouwen gescheiden van elkaar," licht Mirac toe. "Dat is een verordening van de profeet."

Preekstoelen
Ze kijken de gebedsruimte nogmaals rond. "Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als in onze kerk", merkt Leanne op. "Wij hebben ook een preekstoel", zegt ze, terwijl ze naar een verhoging in de hoek van de ruimte wijst. Mirac knikt instemmend. "Die gebruikt de imam alleen op vrijdagmiddag tijdens het gebed. Dan houdt hij een preek die hij zelf heeft voorbereid. Voor moslims is de vrijdag ongeveer even belangrijk als de zondag voor christenen."
"Maar daar staat nog een soort preekstoel," ontdekt Leanne. Ze krijgt meteen uitleg."Die is voor de landelijke preek bedoeld. Nadat de imam zijn eigen preek heeft afgerond, betreedt hij de andere verhoging en vertelt daar de boodschap die  elke moskee toegestuurd krijgt door Stichting Islamitisch Centrum Nederland in Deventer."

"De kaft van mijn Bijbel lag nog bij een vriendin. In jullie cultuur zou dat ondenkbaar zijn."

Eerbied
"Kom je mee naar het klaslokaal?" Mirac opent de deur en laat Leanne voor gaan. Het lijkt op een klaslokaal van een basisschool. Er staan tafeltjes en stoeltjes, er hangen posters aan de muur en op elke tafel ligt een koran. Leanne snuffelt wat rond, maar wanneer ze de koran wil pakken, houdt Mirac haar tegen. Volgens de Koran is Leanne niet rein om het boek te lezen. Ze heeft zichzelf niet gewassen en leeft niet volgens de regels van de islam. Om te laten zien hoe de koran is opgebouwd, pakt Mirac het boek van de tafel en slaat hem open. "Voor ons is het belangrijk om de koran met eerbied te behandelen. We houden hem daarom ook niet lager dan onze navel, omdat dat niet geschikt is." Leanne glimlacht en zegt dan lichtelijk beschaamt: "Laatst belde een vriendin mij op dat de kaft van mijn bijbel nog bij haar lag. In jullie cultuur zou dat ondenkbaar zijn."

Het gebed
Terwijl Mirac de koran terug legt, geeft Leanne haar ogen goed de kost. "Wat betekent dat?" Ze wijst naar een poster op de muur, met daarop een jongetje dat zich wast. "Deze poster laat zien hoe een moslims zich moet wassen. Eerst de handen, daarna het gezicht, de bovenkant van het hoofd en uiteindelijk de voeten."  Terwijl ze druk aan het praten zijn klinkt er een luide stem door de speaker, die in het plafond van de zaal is aangebracht. "De imam begint alvast met de Sjadah, de verkondiging dat wij geloven in één God, namelijk Allah. Het is een geloofsbelijdenis en één van de vijf zuilen van de islam."  De luide woorden van de imam maken een  gesprek onmogelijk, dus gaat het duo terug naar de gebedsruimte, waar zo'n vijftig moslims devoot neerbuigen, opstaan en weer neerbuigen. Het tafereel herhaalt zich meerdere keren.

Voor Leanne is God haar redder, rots, vader en zelfs haar vriend.

Persoonlijk geloof
Sommige kinderen kijken wat verveeld om zich heen en pakken af en toe hun mobieltje. Leanne aanschouwt alles aandachtig. Na afloop ontmoet ze Mirac om te praten over de dienst. Klopte haar observatie dat het islamitische geloof niet echt persoonlijk beleefd kan worden? Voor haar is God haar redder, rots , vader en zelfs haar vriend. Mirac denkt hier hetzelfde over. "Het lijkt erg theoretisch, maar je moet nou eenmaal goed Arabisch kunnen om de Koran te doorgronden. Alleen als je de theorie kent, kun je het geloof goed beleven. En ja, dan wordt het heel persoonlijk. Het is belangrijk om in contact met God te komen."  

"Niet willen missen"
Ze lopen naar beneden. Met het einde van de vrijdagmiddagdienst komt er ook een einde aan de rondleiding. "Ik vond het erg interessant en had het zeker niet willen missen," zegt ze enthousiast. Ze bedankt Mirac, die op zijn beurt antwoordt dat ze altijd welkom is. "Als ik er niet ben is er vast wel iemand anders die jou van dienst kan zijn." 
Leanne pakt haar fiets, kijkt nog even om en zwaait voor de laatste keer. 

Zie meer van Leanne's bezoek aan de moskee: