sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Boeddhistische rust in de drukte van Utrecht

Een bezoek aan een uniek klooster in Nederland. De rust in het hart van de drukke stad Utrecht. Een plek waar meditatie centraal staat en waar het leven van de nonnen eigenlijk alleen binnen het klooster plaatsvindt.

Het bezoek

Op 24 mei zijn we langs geweest bij het enigste chinees-boeddhistische klooster van Europa. Dit klooster is te vinden in Utrecht.

 

Deze vorm van boeddhisme is daarom ook makkelijk te situeren op de religieuze atlas van Nederland. Voordat we op de bel van dit klooster drukten wisten we vrij weinig van de mensen die hier wonen en waarom ze dat doen. Het enige wat we van deze groep weten is dat wat we wel eens gezien hadden. Kale mensen in gewaden die alleen het echt nodige aan boodschappen deden in de plaatselijke supermarkt in Zuilen. De ogen boven die gewaden stralen rust uit. Toen we op de bel drukten duurde het ook even voordat de deur daadwerkelijk openging. Alles ging in een niet-Nederlands tempo. Bij binnenkomst worden we vriendelijk begroet door een non. We zijn meer dan welkom en algauw begint ze veel te vertellen over wat ze hier doen. Ze vertelt dat er 2088 beeldjes van de vrouwelijke bodhisattva Kwanyin zijn. De verering van de vrouwelijke bodhisattva Kwanyin verwijst naar de grote nadruk op compassie.

 

 

Al gauw wordt duidelijk dat ze veel bezig zijn met de rituele dimensie van geloof. Meermaals per dag gaan ze mediteren en ook daarvoor is een vast ritueel. Als ze naar beneden gaan om te knielen moet dat in een bepaald ritme van een belletje. Er zijn tien nonnen aanwezig in het klooster en zij leven hier ook. Er is een soort leermeester aanwezig, die de nonnen lesgeeft in het boeddhisme. Hij geeft hun les over onder andere de wijsheid die een grote rol speelt in hun geloof.

"... wordt uit het antwoord duidelijk dat het grootste deel van hun dagelijks leven zich binnen het klooster bevindt."

 De aantallen van de bezoekers verschillen. De ene dienst zijn er meer bezoekers dan de andere.Het klooster organiseert ook meditatiecursussen waar verschillende getallen van mensen op afkomen. Soms vijftien, soms negen.

Ze mediteren in het klooster, maar doen dit ook in het park. Er wordt altijd voor eten gezorgd en er is ook muziek. De non liet ons foto’s zien van de workshops en ook staan er veel filmpjes op hun Facebook pagina.

 

Landelijk gezien is er nog een Chinees Boeddhistisch klooster in Zeedijk. Hierin wonen ook nonnen, het is niet bekend hoeveel dit er zijn. Het klooster in Utrecht is een zusterklooster van het Longquan Monastery in Beijing. Deze vorm van Boeddhisme komt dus uit Beijing, China. De nonnen spreken Chinees. Hoewel ze in Utrecht op dit moment Engels en Nederlands leren. De non spreekt dan ook gebroken Engels en gebroken Nederlands door elkaar. De groep is in Nederland ontstaan doordat Chinese mensen in Nederland kwamen wonen, oftewel: integratie.

 Aan het einde van ons bezoek krijgen we kaartjes mee. Het zijn postkaarten, maar het was meer bedoeld als een flyer; een soort aandenken. We mochten ook foto’s maken, en die hebben we zeker genoeg.

Het interview

De non heeft geen haar, draagt een bril, een grijs gewaad en spreekt gebroken Engels. Hierdoor blijkt het een uitdaging om haar fatsoenlijk te interviewen, maar hier en daar pikken we het een en ander op. Ze komt oorspronkelijk uit China en is naar Nederland geïmmigreerd om in het klooster te zijn. Ondanks het talengat kan ze ons alsnog goed uitleggen hoe de boeddhistische normen en waarden zijn ingericht.

Naast dat de nonnen door middel van rituelen en meditatie hun geloof in de praktijk brengen volgen ze sobere richtlijnen om langs te leven. Als we bijvoorbeeld vragen wat ze buiten het klooster doen of wanneer ze naar de winkel gaan wordt uit het antwoord duidelijk dat het grootste deel van hun dagelijks leven zich binnen het klooster bevindt. Daarbuiten doen en kopen ze alleen wat volgens hen echt noodzakelijk is, zoals boodschappen. Uit ons ontvangst blijkt ook dat gastvrijheid en wat je zou kunnen beschrijven als liefde en openheid naar de medemens belangrijke waarden voor ze zijn. Naast dat elke boeddhist in reïncarnatie gelooft, zijn ze trouw aan drie ‘universele waarheden’: niks raakt in het universum verloren, alles is veranderlijk en de wet van oorzaak en gevolg.

In het klooster zelf worden regelmatig samenkomsten gehouden, specifiek op de eerste en vijftiende dag van elke nieuwe maand op de maankalender. Dit zijn de zogeheten Dharma-bijeenkomsten, waarbij wordt stilgestaan bij de filosofie van het boeddhisme door middel van onder andere lezingen en meditaties. Sinds de opening van dit klooster zijn er meer dan 5000 mensen geweest die deze bijeenkomsten hebben bijgewoond. Wat dat betreft heeft het klooster weinig tegenwerking ervaren in het uitoefenen van het boeddhistische geloof. Omdat het gesitueerd is in een stad zullen er niet al te veel mensen naar omkijken, en breder getrokken is het geloof de afgelopen decennia zelfs gegroeid in Europa. Waar de basis ervan in China ligt, zijn er ondertussen op ons continent een paar tientallen kloosters aanwezig.