sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Het mooiste wat God ons gaf, was een eigen wil."

 

Het gezang en het geluid van een orgel galmen tegen de muren van de kerk. Wat een contrast is het dan als iedereen opeens stilvalt. Sommigen gaan bidden en anderen staren gedachteloos van zich af. Ik bevind me in de Nieuw-Apostolische kerk in Voorthuizen.

 

De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland maakt deel uit van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk en ziet zich als deel van de kerk van Christus, die bestaat uit alle christenen die gedoopt zijn en Jezus Christus belijden. In Nederland zijn er 62 gemeenschappen met ruim 12.000 leden. De visie van de nieuw-apostolische kerk is:

´ Een kerk, waarin mensen zich thuis voelen en vervuld van de Heilige Geest en de liefde voor God, hun leven naar het evangelie van Jezus Christus inrichten en zich zo op Zijn wederkomst en het eeuwige leven voorbereiden.´-NAK

De Nieuw-Apostolische Kerk hecht ook een grote waarde aan de eigen verantwoordelijkheid van haar leden. Ieder lid is persoonlijk voor zijn of haar gedrag verantwoordelijk. 

 

Een andere invulling

De Nieuw-apostolische kerk heeft één apostel per gebied.  Een apostel kan uit verschillende landen komen, zolang ze maar aangesloten zijn bij de Nieuw- apostolische kerk. De verantwoordelijke apostel in het gebied van Voorthuizen komt uit Duitsland.  "Ambten in onze kerk worden tot nog toe uitgeoefend door mannen, maar gaven en vermogens van vrouwen willen we hiermee niet aan de kant schuiven. “  Vrouwen geven vaak een andere invulling in liederen, verhalen en het geloof. In het algemeen zijn vrouwen luisteren en doortastend.”. Hierdoor kun je dus eigenlijk zeggen dat de nieuw-apostolische kerk naast een internetuitzending voor leden thuis, op veel andere manieren inderdaad nieuw is.

 

Houten boom

Ik kijk om me heen en zie voornamelijk mensen rond de 40 en 50 jaar. Misschien ligt dit aan het feit dat ik een dienst bijwoon die op de woensdagavond plaatsvindt. “Mooie boom is het, vind je niet?”, vraagt André terwijl hij wijst naar een houten boom aan de muur, waarop ook foto’s van jongeren en kinderen te zien zijn. “De meeste van onze leden zijn rond de 50 jaar. "Het is moeilijker om opgroeiende kinderen en jeugd vast te houden."

André Schouwenaar vertelt dat ze het voor de jongere kinderen aantrekkelijk willen maken door te knutselen en bijbelse verhalen te vertellen op een geheel andere nieuwe manier. "Wacht ik laat wel een paar leuke boekjes en knutsels zien die de kinderen zelf hebben gemaakt!" 

"Altijd leuk als je de kinderen zo er al bij weet te betrekken, maar als kinderen opgroeien en toch niet naar de kerk willen,vind ik dat een keuze die we moeten respecteren.”  

Sommige keuzes worden niet geaccepteerd. Zo vertelt André Schouwenaar over een jonge vrouw uit Barneveld die niet langer naar haar eigen kerk toe wilde gaan. “In Voorthuizen is het geloof wat lichter en de ouders van de vrouw waren het hier niet mee eens.” De ouders vonden het zelfs zo erg dat de jonge vrouw niet meer naar huis mocht komen. “Je ziet dan het verdriet in haar ogen, want het is natuurlijk niet leuk als je ouders zeggen dat je niet meer naar huis mag komen.”“Het mooiste wat god ons gaf, was een eigen wil.”

Er zijn overeenkomsten tussen  apostolische kerken en andere kerken. “We voelen ons allemaal verbonden. Niet naar de oudheid, maar we staan wel allemaal dichtbij wat Jezus heeft achtergelaten.” “We proberen ook allemaal ons geloof te verspreiden over de aarde.”

 

Toekomstdroom

“Mijn toekomstdroom is dat de kerk zo groot wordt, dat alle mensen gaan geloven in god.”, vertelt André Schouwenaar terwijl hij vol trots naar het kruis aan de muur wijst. Toch vertelt André dat dit misschien iets te veel gevraagd wordt. Maar, “God houdt van iedereen of je nu wel of niet gelooft.”