sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Andersgelovigen of niet-gelovigen hebben helaas vaak een slecht beeld over moslims"

Aan de Verlengde Blokkenweg in Ede staat sinds eind december 2016 de nieuwe Turkse Moskee. In april 2017 werd de moskee officieel geopend. Voorzitter Hüseyin Durmus neemt ons tijdens een rondleiding mee in het verhaal en de gedachten achter de symboliek van de moskee en vertelt ons hoe het voor een Turkse moslim is om in Nederland te leven. Ook vertelt hij ons hoe de Turkse gemeenschap probeert om zo gastvrij en open mogelijk over te komen op mensen die niks met de islam hebben

De Turks-islamitische gemeenschap in Ede kent nu ongeveer 350 volwassen leden. Sinds een paar jaar houdt deze gemeenschap zijn gemeenschappelijke gebeden en activiteiten in de nieuwe Turkse Moskee aan de Verlengde Blokkenweg. Volgens Durmus is de moskee in de eerste plaats een gebedsruimte waar vijf keer per dag gebeden wordt, maar functioneert het ook als een ontmoetingsplaats voor de wijk. “Wij willen graag activiteiten aanbieden waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en een plek bieden waar jongeren samen kunnen studeren, huiswerkbegeleiding en godsdienstles kunnen krijgen.” Ook probeert de moskee zich zoveel mogelijk open te stellen voor belangstellenden. “Dit doen we bijvoorbeeld door ieder jaar een braderie te houden, die is niet alleen bedoeld voor moslims. Iedereen, ongeacht zijn of haar geloof, is bij ons welkom,” aldus voorzitter Hüseyin Durmus.

 

Ondanks alle inspanningen die de Turkse gemeenschap in Ede doet om de buurt te betrekken bij de gemeenschap, merkt Durmus vaak nog wel dat mensen van andere geloven of niet-gelovigen moslims discrimineren. “Dat merk ik bijvoorbeeld als ik over straat loop met mijn vrouw die een hoofddoek draagt. Dan wordt ze raar aangekeken, niet geholpen in winkels of worden er opmerkingen over gemaakt, dat vind ik erg jammer. Andersgelovigen of niet-gelovigen hebben vaak een slecht beeld over moslims, daar kunnen wij helaas weinig aan doen. Ik vind dat je iedereen moet respecteren, dat is het belangrijkste in een samenleving.”

 

Hüseyin Durmus is, net als alle andere mensen die helpen in en rondom de moskee, vrijwilliger. “Wij werken hier allemaal in dienst van de moskee en krijgen en hoeven daar geen geld voor. Ik ben alle mensen die zich inzetten voor de moskee erg dankbaar.”

In tegenstelling tot de oude moskee, hebben de vrouwen nu boven op de galerij hun eigen gebedsruimte. “Mannen en vrouwen bidden apart in deze moskee. Veel mensen denken dat de vrouwen in de islam onderdanig moeten zijn aan de mannen, maar dit is absoluut niet waar. Het heeft meer een praktische reden. Zo kunnen vrouwen via een aparte trap direct uit de aparte ‘vrouwenruimte’ naar boven richting de gebedsruimte. Mannen nemen een andere trap die direct leidt naar de grote gebedsruimte,” aldus Durmus.

 

Naast gebedsruimten en andere zalen in de Moskee, bevinden zich in het gebouw ook veel symbolische aspecten. Zo zijn bijvoorbeeld de vijf zuilen van het geloof uitgebeeld in vijf letterlijke pilaren op de binnenplaats. Deze zuilen staan voor de geloofsbelijdenis, het dagelijks gebed, de gaven aan de armen, vasten tijdens de ramadan en de bedevaart naar Mekka. (MensEnSamenleving, z.d.) Één van deze zuilen is op dit moment in volle gang: de ramadan. Ook Durmus doet hieraan mee. Vandaag heeft hij dus nog niet gegeten en gedronken. Ondanks dat, biedt hij ons dat wel aan. Achteraf uiten wij naar elkaar hoe knap wij dit van hem vinden.

 

Naast de zuilen is er meer symboliek te vinden. Robert Muis schrijft hier, in een artikel over de Moskee in Ede, het volgende over: “Islamitische architectuur maakt ruim gebruik van abstracte illustraties, patronen en ornamenten. In de nieuwe Turkse Moskee heeft Mies Architectuur die bijzondere en kenmerkende elementen naar eigentijdse oplossingen getild. Het architectenbureau heeft bijvoorbeeld gebruik gemaakt van gezeefdrukt glas, waarvan het patroon is geïnspireerd op het Arabische schrift. Ditzelfde patroon komt terug in de toegangspoort en op de minaret.” (Muis, 2017) Wolff vult hem aan in zijn artikel op Edestad.nl: “Voorzitter Hüseyin Durmus legt uit dat in de gebedsruimte aan de onderkant van de koepel de 99 namen van Allah komen te staan. Het interieur met alle ornamenten heeft vooral blauwe, beige en bordeauxrode tinten. Er liggen honderd zonnepanelen op het dak voor de elektriciteitsvoorziening van het gebouw.” Wanneer je in de Moskee rondloopt kun je ook duidelijk merken dat er veel tijd, energie en focus gestopt is in het ontwerp, om het zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de symboliek van het Islamitische geloof. (Wolff, 2016)

 

Al met al kunnen wij u vertellen dat dit bezoek naast een beetje spannend en onwennig, vooral ook heel leerzaam en verrijkend is geweest. We hebben nieuwe mensen met nieuwe ideeën ontmoet. We hebben meer geleerd over de ins en outs van het Islamitische geloof en denkbeelden en symboliek zijn een stuk helderder geworden. Het was een leerzame ervaring en het heeft het het ver van ons af staande geloof, een stukje dichterbij gebracht.