sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Verwarmd fietspad nu energieneutraal

Het verwarmde fietspad op de Bovenbuurtweg in Ede is uitgebreid met zonnepanelen. Onder het fietspad liggen verwarmingsleidingen waardoor het pad sneeuw- en ijsvrij blijft. De zonnepanelen leveren energie om de pompen van deze leidingen aan te drijven. Het zijn de eerste verwarmde zonnepanelen ter wereld.

Thijs Brugman, projectleider vanuit de gemeente Ede, legt uit dat er in de zonnepanelen verwarmingselementen zitten tegen bevriezing. "Hierdoor zijn de panelen altijd ontdooid, als de zonnepanelen bevriezen werken ze niet, maar op deze manier leveren ze altijd energie." Er wordt ook nagedacht over het koelen van de panelen, dit zou op warme dagen uiteindelijk meer productie op moeten leveren. Het moet nog blijken uit testen of het koelen ook daadwerkelijk meer opbrengst gaat opleveren. "Uiteindelijk moet het steeds duurzamer worden. Het fietspad is een combinatie tussen innovatie en duurzaamheid.", aldus Thijs Brugman. Doordat het fietspad nu zelf energie levert voor de pompen is het pad energieneutraal. 

Energie

De zonnepanelen werken nu al, ze staan in verbinding met het ROC A12. Deze school staat naast het fietspad. De zonnepanelen leveren het hele jaar door energie aan de school. Wanneer het fietspad dan energie nodig heeft, krijgt het pad het van de school. Thijs Brugman: "Het project is dus echt een driehoeksverhouding, tussen de gemeente, het bedrijf Easypath en de studenten van het ROC." Naast de energie vanuit de zonnepanelen krijgt het fietspad ook energie vanuit het ondergrondse groene warmtenet. Dit krijgt energie vanuit Warmtebedrijf Ede. Zij stoken resthoutsnippers en dit geeft 'groene' warmte via leidingen aan woningen en bedrijven. 

Leerobject

De studenten van het ROC zijn deel van die driehoeksverhouding. Zij gaan tijdens hun opleiding bezig met dit project. Het fietspad wordt door het ROC gebruikt als leerobject. Afgelopen jaar hebben studenten het systeem nagebouwd. Vanaf aankomend studiejaar gaan leerlingen bezig met de technologie in het pad. "Het fietspad is gekoppeld aan het weerbericht, zodat het warm is voor er ijs ligt." legt Brugman uit. Op dit moment gaat de pomp 3 uur voor er ijs komt aan. Maar dit kan nog geoptimaliseerd worden, zodat de pompen minder lang aan hoeven. De studenten gaan dit systeem verbeteren en het pad beheren.