sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Regionaal nieuws niet relevant, maar wel interessant

Wat zijn ze in het centrum van Ede aan het doen? Wat gebeurt er op cultureel gebied? Wat spookt de gemeente uit? De meeste jongeren zullen dit niet weten, omdat ze het lokale nieuws amper tot niet volgen. Hoe kunnen lokale media het nieuws dan toch aantrekkelijk maken voor jongeren?

Altijd up-to-date met nieuws van de mensen om je heen, van de wereld buiten Ede, maar niet van Ede zelf. Met onze smartphone zijn we overal mee verbonden en kunnen we alles makkelijk volgen. Toch wordt het lokale nieuws minder geconsumeerd door de jongeren, ondanks dat de lokale media nu ook online is. Volgens de Persgroep Nederland ligt de gemiddelde leeftijd van de lezers van de Edese post op 48. Dit komt overeen met de studie van Raeymaeckers dat de regionale kranten zich dan ook vooral richten op de 30+ doelgroep, maar willen ze overleven, dan zullen ze extra aandacht moeten geven aan de jongerengroep.

Edese Post en Ede Stad
“Wij hebben geen specifieke doelgroep, we schrijven voor iedereen”, is de gedachte van de lokale kranten. Beiden hebben ze geen idee hoe zij het bij de jongeren doen: Ede Stad heeft geen zicht op de jeugd en de Edese Post heeft naar eigen zeggen geen lezersonderzoek gedaan. Ook hebben ze geen idee hoe het aantrekkelijker zouden kunnen maken, maar de Edese post staat er wel voor open: “We blijven voortdurend werken aan verbeteringen en willen daarbij zoveel mogelijk rekening houden met jouw mening.”

Maar is het wel belangrijk genoeg om jongeren te trekken als de kranten genoeg hebben aan de mensen die het nu lezen?

Jongeren zijn de toekomst van de regionale kranten
Het trekken van jongeren is in het belang van de dagbladen. Naarmate ze namelijk ouder worden, des te meer krijgen ze behoefte aan het lokale nieuws. Volgens Peiser, antropoloog en schrijver, bestaat dit leeftijdseffect nog steeds, maar wordt het overtroffen door een cohorteffect: elke opeenvolgende generatie consumeert minder nieuws dan de generatie ervoor. Ook is het van maatschappelijk belang dat de dagbladen jongeren trekken. Volgens RMO (Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling) is het van belang om jongeren te informeren over de samenleving om er een deel van uit te kunnen maken.

Zijn jongeren dan niet geïnteresseerd?
Ondanks dat de regionale kranten moeite hebben met het trekken van jongeren, heeft onderzoek aangetoond dat ze wel degelijk geïnteresseerd zijn in lokaal en regionaal nieuws (Drok & Schwarz). Ze vinden het alleen niet relevant genoeg en blijken zich niet te herkennen in het traditionele nieuwsaanbod zegt Costera Meijer, hoogleraar Journalistiekwetenschap. Dit blijkt in Ede ook te zijn: “Ik volg af en toe het lokale nieuws, maar alleen als ik het thuis zie liggen. Ik vind het wel leuk om af en toe te lezen wat er gaande is.” En Sarah (22) is niet de enige, ook Marjolein (19) vindt het af en toe interessant, maar geeft aan het amper te lezen, het is niet aantrekkelijk genoeg. Hierdoor staan regionale nieuwsmedia voor de opgave de jongerendoelgroep te bereiken via nieuwe kanalen met een op jongeren afgestemde inhoud en design.

Help mee
Waarom lees jij wel of niet het lokale nieuws? Wat vind jij dat de lokale nieuwsmedia moeten doen om het aantrekkelijk te maken voor jongeren? Zou je het dan wel lezen of bekijken? Meld je via de mail: de_edenaar@outlook.com of via Instagram: @de_edenaar en deel jouw mening!

Discussieer mee Hoe maak je het lokale nieuws aantrekkelijk voor jongeren?