sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Nog geen Gouden Loeki voor Nederlandse wijn

De Nederlandse wijnmarkt is in vergelijking met de grote wijnlanden klein en onbelangrijk. Zelfs Nederlanders drinken eerder wijn uit andere landen dan van eigen bodem, zoals eerder al bleek uit onze enquete in dit artikel. Juist dan zou het logisch zijn dat er veel reclame gemaakt wordt om de Nederwijn alsnog onder de aandacht te brengen, maar dat is niet het geval. Waarom niet?

 

Allereerst is het zo dat de markt in Nederland klein is, zodanig dat deze niet meetelt op de internationale markt. Dit beaamt ook Marcel Kerkmeester, managing director van LFE en docent marketing en wijn aan de Wijnacademie. “Nederlandse wijn is de afgelopen jaren wel in opkomst, maar het is nog wel een nichespeler in de wijnwereld. Tussen landen als Chili, Spanje, Frankrijk of Italië heeft Nederland nog echt niets te vertellen.”

Marcel Kerkmeester


Kerkmeester gaat er ook niet vanuit dat dit de komende tijd zal veranderen: “Als we kijken naar de klimatologische omstandigheden in dit land en daar nog de ruimte en arbeidskosten bij betrekken, dan verwacht ik niet dat Nederland in de komende 10 jaar een rol van betekenis gaat spelen”.

Nederlandse wijnproducenten hebben geen grote marge en als de productie klein is dan blijft er onvoldoende over om te spenderen aan marketing.

 
Wijncultuur

Een andere verklaring voor het ontbreken van reclame is een totaal andere cultuur ten opzichte van bijvoorbeeld bier en frisdrank. “Voor Nederlandse wijn wordt zo goed als geen reclame gemaakt en dat heeft niet alleen te maken met de kleine marges. Sowieso wordt er in de wijnwereld weinig aan marketing gedaan door producenten, het is niet zo als bij Heineken en Coca Cola dat er enorme budgetten achter zitten om het allemaal mee te financieren.”

Daarnaast laat Kerkmeester weten dat de producenten vooral bezig zijn met het maken van hun wijn en het verbeteren van de kwaliteit. “Als er al reclame wordt gemaakt voor wijn dan wordt dat gedaan door grote slijterijen en in mindere mate door supermarkten.”


Iets wat het maken van reclame voor wijn ook nog moeilijker maakt is het feit dat lang niet alle wijnen overal verkrijgbaar zijn. De Lindemans wijnen zijn bijvoorbeeld alleen bij de Albert Heijn te krijgen en Kaapse Pracht alleen bij de Aldi, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Ook beperkt de drinkcultuur en de setting die wordt gecreëerd bij het drinken van wijn het aantal plekken waar reclame gemaakt kan worden. “Heineken en Coca Cola kunnen op grote festivals zoals Lowlands volop reclame maken. Dat kan niet met wijn, daar kan alleen op veel kleinere speciaal op wijn gerichte festivals of via social media hun wijnen tentoon kunnen stellen.

 

Oplossingen   

Gezien de huidige prijs van een Nederlandse fles wijn(gemiddeld 15-20 euro) en de kleine marges die daarmee gepaard gaan, lijkt het er niet op dat de marketingbudgetten zullen stijgen. Marcel Kerkmeester wil wel graag de Nederlandse wijnboeren een hart onder de riem steken en heeft een aantal tips: 

  1. “Het feit dat we in Nederland met wijnbouw bezig zijn vind ik echt heel gaaf, de prijzen zal je niet omlaag kunnen krijgen. Dus je moet gaan proberen iets te doen aan de kwaliteit van de wijn.
  2. Ik zou gaan kijken naar wat ze in Engeland aan het doen zijn met bubbels en wijn. Dat is iets wat in Nederland makkelijk zou kunnen met witte druiven.
  3. Ook zie je een trend naar lager alcoholische wijnen daar kunnen we hier misschien iets mee.
  4. En als laatste moet je naar plekken gaan waar je gezien wordt. Dus naar wijnfestivals, op sociale media, in de horeca en ervoor zorgen dat wijnschrijvers over je wijnen schrijven. Desnoods stuur je ze gewoon een mooie cadeauverpakking met een paar wijnen er in.”

Reclame maken voor je wijn hoeft ook niet zo duur te zijn, zelf creatief aan de slag met bijvoorbeeld deze tips en je bent al een eind op weg.

 

Discussieer mee Heeft u wel eens reclame gezien voor Nederlandse wijn?