sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Nieuw parkeersysteem Ede niet goed ontvangen

EDE- Edese burgers zijn ontevreden over het nieuwe parkeersysteem op het Van Dijkeplein, Kuiperplein en Bunschoterplein. Sinds deze maand moeten automobilisten van tevoren betalen als ze willen parkeren.

EDE- Edese burgers zijn ontevreden over het nieuwe parkeersysteem op het Van Dijkeplein, Kuiperplein en Bunschoterplein. Sinds deze maand moeten automobilisten van tevoren betalen als ze willen parkeren.

 

''Normaal gesproken staat de parkeerplaats helemaal vol, nu is hij half leeg''

 
Het nieuwe parkeersysteem leidt tot nu toe tot flink chaos  in de binnenstad. Op het Kuyperplein stonden zaterdag lange rijen voor de automaten. Mensen snappen weinig van het nieuwe systeem. In de nieuwe situatie moeten parkeerders van tevoren hun nummberbord invoeren en betalen. ze kunnen ook via een app, zoals YellowBrick, aangeven hoe lang ze willen parkeren. Dit doet de gemeente om een half miljoen euro te besparen op parkeren. De maatregel moet de gemeente 250.000 euro opleveren. 


Burgers zijn niet blij met het nieuwe systeem

Edenaar Pieter Dekker heeft al besloten om niet meer naar het centrum te gaan ‘’Het systeem is zo ontzettend slecht. Ten eerste, ik ben al tachtig en moet ik  mijn nummerbord onthouden. Ten tweede, Ik weet vooraf niet hoe lang ik blijf in het centrum.‘’ Dekker is ook teleurgesteld dat hij geacht wordt om nieuwe technologie te begrijpen. Meneer De Wit denk dat het serieuze gevolgen kan hebben voor de binnenstad: ‘’Normaal gesproken staat de parkeerplaats helemaal vol, nu is hij half leeg. Mensen vinden het te moeilijk, dus gaan ze maar naar Veenendaal.’’

 

SBE niet blij met verandering

Anne-Marie Vreman, voorzitter van Stichting binnenstad-management Ede(SBE), is niet blij met de verandering. ‘’Wij vinden dit systeem zeer onplezierig, want er moet vooraf worden betaalt en dat is klantonvriendelijk.’’
SBE vindt het goed dat gemeente Ede met de tijd probeert mee te gaan, maar de voorlichting over het nieuwe parkeren is niet duidelijk.‘’Het doel van de gemeente is om zoveel mogelijk mensen aan te trekken naar het centrum. Maar dat pakt vervelend uit als zij wegblijven doordat ze zich ergeren aan het parkeerbeleid.’’ 

Het systeem pakt vervelend uit voor de winkels in het centrum van Ede. De SBE schrijft in een brief aan de winkeliers uit Ede dat in de week dat het parkeersysteem veranderde de parkeerterreinen leger waren. Winkeliers spreken van tien tot vijftien procent omzet verlies ten opzichte van de weken daarvoor.

 

Gratis parkeren

De SGP spreekt zich al langer uit tegen de nieuwe manier van betalen. Raadslid Gerrit Flier vindt dat de nieuwe maatregel te vroeg is ingevoerd: ‘’We hadden liever gezien dat de effecten van de maatregel goed onderzocht waren, voordat dat deze maatregel was geïntroduceerd en dat we daar de tijd voor hadden genomen. Maar dat was niet bespreekbaar.’’ De SGP wilt dat er ook wordt gekeken naar de optie om gratis te parkeren in het centrum van Ede.

Discussieer mee Wat vindt Ede van het nieuwe parkeersysteem