sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Leven achter een wal

NIJENOORD ALLEE 8:45 - Auto’s, fietsers, vrachtwagens, bussen, motors, voetgangers; allemaal zijn ze onderweg. En allemaal rijden ze op dezelfde weg. Het zijn er veel. Gelukkig staan er stoplichten die een zekere orde creëren. Kleine files ontstaan. Groen: gaan! Door de drukte zou je haast de wal niet opmerken. Die begroeid met klimop zich achter wat bomen verschuilt. Daarachter ligt een heel andere wereld.

“Het is nu nog relatief rustig, maar zo gaat het dag en nacht met pieken en dalen door”, vertelt de 57-jarige Richold Hengst. Zijn huis staat erg dicht bij de weg en hij woont achter de wal. Hengst vertelt dat het ook al zo druk was toen hij 25 jaar geleden op de Roghorst kwam wonen. “Alle Wageningers moeten hier overheen”, beweert hij, terwijl hij naar de weg wijst. “Dit zorgt voor veel geluidsoverlast en daarom heeft de gemeente deze geluidswal neergezet. Daarna kwamen ze meten, maar we zaten nog steeds boven de decibelnorm.” Volgens Hengst is de Campusroute een van de betere oplossingen voor de verkeersdrukte in Wageningen. “Dat die route er komt, is duidelijk. Het zou nog beter zijn om een rondweg aan te leggen”, stelt hij.

De wal die de huizen en de weg van elkaar scheidt

De wal die de huizen en de weg van elkaar scheidt

 

‘De grote spelers’
We staan naast het fietspad waar iedere minuut enorme aantallen studenten in grote groepen overheen rijden. Eén van de redenen dat er een Campusroute moet komen, is om de Wageningen University and Research (WUR) beter bereikbaar te maken. De gemeente was eerst van plan een tracé over het universiteitsterrein aan te leggen. De provincie vond dat dit de belangen van de WUR zou schaden en nam de zaak over. “De universiteit heeft meer invloed dan mensen denken. De gemeente is de regie over deze kwestie kwijt”, stelt Hengst en hij vervolgt: “Ik ben wel blij dat de provincie het heeft overgenomen. Er moet iets gebeuren!”
Toch gaat het allemaal nog niet zo snel. Dit komt doordat er steeds allerlei onderzoeken gedaan worden. “Daar verschuilen ze zich achter om maar niks te hoeven doen. Tegelijkertijd geven ze hier ontzettend veel geld aan uit. Ze zeggen dat de provincie dit betaalt, maar indirect draaien wij als belastingbetalers hiervoor op”, vertelt Hengst geërgerd.

Studenten onderweg naar de WURFietsers, auto’s en stoplichten

Studenten onderweg naar de WUR                                                Fietsers, auto’s en stoplichten

De tegenstanders
Van alle kanten blijft het verkeer toestromen. De snelheid en haast die de voertuigen meebrengen, veroorzaken een zekere onrust. De constante beweging en drukte die het kruispunt omgeven, zijn duidelijk voelbaar.
“Ik snap de argumenten van de tegenstanders. Zij vinden dat de Campusroute ten koste gaat van natuur. Hier is ook groen verwijderd voor deze weg. Onze bomen zijn gekapt en de eekhoorntjes zijn verdwenen. Ik vind dat we de verkeerslasten moeten spreiden over heel Wageningen en dat niet alleen wij die hoeven te dragen. Bovendien kunnen we ‘Het Binnenveld’, waar de weg komt, vol planten met bomen. Zo behouden we op lange termijn toch natuur”, vertelt Hengst.
Er zijn ook veel tegenstanders die vinden dat er volgens ‘de ladder van Verdaas’ gehandeld moet worden. Volgens deze systematiek is nieuwe wegen aanleggen de laatste optie en moet er eerst iets gedaan worden aan de bestaande infrastructuur. “Die ladder van Verdaas klopt. Toch kom je er daarmee niet als je alles gaat afwegen. Het stroomt over en er is écht nieuwe infrastructuur nodig”, vindt Hengst.
Hij merkt ook dat het verhaal van de voorstanders meer aandacht krijgt. “Ze hebben hele communicatiebureaus opgericht. Bovendien wonen er partijbonzen van GroenLinks en de PvdA in Noordwest [waar de weg komt]. Zij houden de aanleg van de Campusroute tegen, want ze willen niet dat hun uitzicht verdwijnt.”

Richold Hengst vertelt over de overlastEen kleine file bij een stoplicht

Richold Hengst vertelt over de overlast                   Een kleine file bij een stoplicht

 

Hoe nu verder?
Het is 9:20 uur en het geraas van haastende voertuigen blijft doorgaan. Bij een rood stoplicht komt een vrachtwagen puffend en piepend tot stilstand
“Waar ik me enorm aan stoor, is dat er geen goede oplossing voor de verkeersproblemen in Wageningen komt. Als ze die route niet aanleggen, wordt het sowieso drukker. We hebben de provincie nodig, want Wageningen moet gewoon ontsloten worden!”, stelt Hengst vol overtuiging. “Sommige mensen doen alsof het een discussie is die gaat over ‘vóór of tegen natuur zijn’. Dat is onzin! Wij willen ook natuur. De meeste mensen die ik ken, zijn vóór natuur, maar willen wél dat die weg aangelegd wordt.”
Er scheurt een motor met veel lawaai voorbij. Hengst wacht even tot het geluid is weggestorven en vervolgt: “Deze kwestie speelt al erg lang en mensen zijn het wachten beu. Bijna iedereen wil dat er iets verandert en dat die Campusroute er gewoon komt. Ik hoop dat er snel wat gaat gebeuren waar heel Wageningen, op die tien huizen in Noordwest na, beter van wordt.”

 

 

Foto's door Linda van der Ziel