sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

“We willen de schop de grond in”

AMERSFOORT - Het aangepaste masterplan voor de Wagenwerkplaats werd op woensdag 13 maart bekendgemaakt. De bewonersavond vond plaats in Het Oude Magazijn op het terrein van de Wagenwerkplaats.

 

De Wagenwerkplaats werd in 1904 geopend en werd gebruikt voor het onderhouden en ombouwen van goederenwagons. NS is nog altijd eigenaar van het terrein, maar heeft het in 2000 gesloten. In 2007 is de Wagenwerkplaats tot rijksmonument uitgeroepen. Om het terrein zoveel mogelijk te behouden, maar toch een bestemming te geven, is er een masterplan ontwikkeld.  

 

 

Masterplan

 “Er zijn mensen die hier al tien jaar mee bezig zijn. We willen nu eindelijk de schop de grond in,” zei projectwethouder Astrid Jansen toen zij de bewonersavond opende.

Er wordt al heel lang gesproken over wat er met de Wagenwerkplaats moet gebeuren, maar pas in 2016 kwam er een eerste versie van het masterplan. Reacties na eerdere bewonersavonden hebben voor meerdere veranderingen in het plan gezorgd. Beslissingen worden gemaakt met zoveel mogelijk inspraak van bewoners en andere betrokkenen. 

 

 

“Als we niet genoeg bouwen, bestaat Amersfoort straks uit sociale huurwoningen en woningen voor rijke mensen."

 

Bouwen

Stedenbouwkundige Joram van Otterloo nam daarna de presentatie over. In ongeveer een halfuur vertelde hij wat het masterplan inhoudt en welke aanpassingen er zijn gedaan. In het eerdere plan ging het om 650 woningen, maar er is besloten om er toch meer te bouwen. Het totale aantal is nog niet bekend.

Die extra woningen komen er omdat Amersfoort tot 2030 elk jaar zo'n duizend woningen bij moet bouwen,  legde projectwethouder Jansen in haar opening uit. “Als we niet genoeg bouwen, bestaat Amersfoort straks uit sociale huurwoningen en woningen voor rijke mensen.”

Bereikbaarheid

“Bereikbaarheid wordt een steeds groter probleem,” vertelde stedenbouwkundige van Otterloo. Daarom is ervoor gekozen om zowel een voetpad als een fietspad van Oost naar West aan te leggen, met meerdere zijtakken die de Wagenwerkplaats uit lopen. Deze paden zullen voor een groot gedeelte autovrij zijn.

Auto’s kunnen dan ook niet via het Midden, het ‘culturele hart’, van Oost naar West of andersom. Verder is het de bedoeling dat er parkeerloze straten komen. Dit kan opgelost worden door bijvoorbeeld ondergrondse garages.


Maquette van de Soesterhof op één van de thema-tafels

 

 

 

Toekomst

Het duurt echter nog wel een tijdje voordat er echt iets gedaan kan worden. In bepaalde delen van het terrein moet de grond nog gesaneerd worden. Dat kan nog drie à vier jaar duren, volgens stedenbouwkundige  van Otterloo.

Op 22 maart komt het concept van het masterplan online. In mei wordt het aan de gemeenteraad voorgelegd. De projectwethouder hoopt dat het masterplan voor de zomervakantie nog vastgesteld wordt. Als dat lukt, kan het bestemmingsplan in 2020 onherroepelijk verklaard worden. De planning is om in 2021 met de eerste fase van de realisatie te beginnen. 

Na de presentatie konden bewoners aan de thema-tafels hun vragen stellen. Reageren op het masterplan kan tot 31 maart door te mailen naar wagenwerkplaats@amersfoort.nl

 

Meer informatie over de historie en de toekomst van dit rijksmonument? Ga naar wagenwerkplaats.eu