sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

In gesprek met Frank, een ov-ambassadeur

Op woensdag 10 april vindt een proefritje met het openbaar vervoer plaats vanuit Barneveld. Niet zomaar een ritje maar een ritje speciaal voor mensen die niet goed weten hoe het openbaar vervoer tegenwoordig in zijn werk gaat. Voornamelijk senioren lopen tegen dit probleem aan. Iemand die wel weet hoe het ov werkt is Frank Jacobs, hij is ov-ambassadeur en vertelt tijdens deze proefrit over zijn ervaringen als ambassadeur van het openbaar vervoer.

 

"Er is zo veel veranderd dat je ze als het ware echt even over een drempel heen moet helpen."

Frank Jacobs is met veel plezier ov-ambassadeur. Zijn vrouw kwam een advertentie tegen online en dacht aan Frank. In het verleden moest hij veel met het openbaar vervoer reizen voor zijn werk. “Omdat ik niet meer werk, enigszins vrije tijd heb en binnen de doelgroep senioren val heb ik mij opgegeven. Dit doe ik nu bijna twee jaar. Dat de ov-ambassadeurs zelf ook senioren zijn, zorgt voor wat meer inlevingsvermogen in de doelgroep. Er is zo veel veranderd dat je ze als het ware echt even over een drempel heen moet helpen."

“Wij helpen de mensen die niet meer op de hoogte zijn van hoe het openbaar vervoer tegenwoordig werkt. Er worden behoorlijk regelmatig inloopspreekuren, proefritten en informatiebijeenkomsten door de werkgroep gepland. Zo zitten wij elke laatste dinsdag van de maand in de Veluwehal en dan kan iedereen binnenlopen." De taken van een ov-ambassadeur zijn behoorlijk uitgebreid, hierdoor blijft Jacobs enthousiast. “De diversiteit van zaken die wij regelen, zorgt ervoor dat het leuk blijft.”

 

“De vragen die het meest worden gesteld gaan over de verschillende vervoerders en lijnen. De ene keer is het NS, de andere keer Connexxion en dan weer Arriva.” Jacobs loopt hier ook weer tegenaan bij de proefreis in Barneveld. Meerdere senioren waren zich er niet van bewust dat er een verschil is bij het uitchecken. Op station Amersfoort staan de poortjes van NS en Connexxion en als Jacobs het niet had verteld, waren een aantal senioren klakkeloos naar een verkeerd poortje gelopen.

"Het is fijn als je mensen echt gericht kan helpen."

“Bij een proefreisje lopen wij alle opties stap voor stap langs.” Ongeveer twee derde van de senioren hebben al wel een ov-chipkaart. In dat geval laat Jacobs zien wat ze allemaal kunnen met die kaart. Voor mensen die geen ov-chipkaart hebben laat hij zien hoe je bij een kaartautomaat losse kaartjes koopt. “We gaan expres met de bus en trein om meerdere handelingen te laten zien.  Het is fijn als je mensen echt gericht kan helpen.”
 
Tegenwoordig gaan veel handelingen via het internet, ook bij het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld dagkaarten activeren, persoonlijke ov-chipkaart aanvragen en het plannen van de reis. Daarvoor zijn inloopspreekuren georganiseerd. “Na een informatie bijeenkomst verwijzen wij de senioren door naar een inloopspreekuur. Daar kunnen we gericht vragen beantwoorden en concreet helpen. Wij helpen bijvoorbeeld ook met het aanvragen van een ov-chipkaart.”

Ov-ambassadeurs zijn er niet alleen voor de senioren. Ze dragen ook bij aan een beter werkend openbaar vervoer. "Je komt ook voor gekke verassingen te staan. Dan blijkt er in Hoevelaken ineens geen kaartautomaat te staan. Dit geven wij dan weer door. Zaken die niet goed lopen brengen wij onder de aandacht. Dat versterkt het gevoel dat je taak belangrijk is."