sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Herdenken op het primair- en voortgezet onderwijs in beeld

Op zowel het primair- als het voortgezet onderwijs in Nederland wordt volop aandacht besteed aan oorlogen en het herdenken daarvan. Wij zoomen in op het brongebruik van docenten tijdens hun lessen over dit onderwerp.

In een eerder verschenen artikel hadden we het er al over dat bijna alle jongeren in Ede al op jonge leeftijd via school worden geconfronteerd met de oorlog. Onderzoeksbureau Veldkamp deed in 2014 in opdracht van Nationaal Comité 4 en 5 mei onderzoek naar 'Oorlog in de klas' in Nederland. Docenten werden geënquêteerd over de manier waarop zij oorlog bespreekbaar maken onder hun leerlingen.

Zo besteedt negen op de tien docenten op het primair onderwijs extra aandacht aan de Tweede Wereldoorlog. Op het voortgezet onderwijs geldt dit voor acht op de tien docenten. 

In onderstaande infographic is te zien dat leraren op de basis- en middelbare school het meest gebruik maken van het geschiedenisboek, films en documentaires als bron tijdens hun lessen. Populair zijn onder andere de welbekende films als 'Der Untergang', 'Schindler's List' en 'Oorlogswinter'. Boeken die veel gelezen worden zijn 'Het Achterhuis', 'The boy in the striped pyjamas' en 'Haar naam was Sarah'. 

Voor musicals en theaterstukken daarentegen is weinig aandacht. Bezoekjes aan oorlogsmonumenten, musea en/of oorlogsplaatsen zijn meer docentgebonden. Een van de factoren die meespeelt is of de school daar ruimte voor geeft. 

Vooralsnog zien we dat de voorkeur uit gaat naar bronnen die binnen het klaslokaal kunnen worden gebruikt. 

Klik hier voor het volledige onderzoek. 

Discussieer mee Welke bron vindt u het meest geschikt om de oorlog mee te illustreren?