sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Een telefooncel als WhatsApp

Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat. Altijd up-to-date met nieuws van de mensen om je heen, van de wereld buiten Ede, maar niet van Ede zelf. Met onze smartphone zijn we overal mee verbonden en kunnen we alles makkelijk volgen. Toch wordt het lokale nieuws minder geconsumeerd door de jongeren, ondanks dat de lokale media nu ook online is. Hoe kunnen lokale media het nieuws dan toch aantrekkelijker maken voor jongeren?

Daar zit ze dan, op een bankje bij school. Met haar oortjes in te luisteren naar Kensington, geniet ze van de zon, terwijl ze al haar social media bijwerkt. Snel even wat posts op Facebook liken, wat foto’s op Instagram bekijken en een tweet eruit gooien. “Enjoying the sun and Kensington #Ede #Favoriteband”. Maar lokaal nieuws? Dat volgt ze amper. “Ik vind het af en toe wel interessant hoor, maar ik ga echt niet de krant pakken en lezen.” En Marjolein (19) is niet de enige. De jongeren hebben we interesse in nieuws blijkt uit onderzoek van Nico Drok en Fifi Schwarz (docent-onderzoeker bij School of Media), maar zien de professionele nieuwsmedia als saai, waardoor ze er niets mee doen.

"Ik ga echt niet de krant pakken en lezen."

Stel je eens voor, een wereld zonder social media of überhaupt zonder internet. Een wereld waar je alleen contact hebt met de mensen die je ook echt tegenkomt. Een wereld waar je met z’n allen bij de buren zit om tv te kijken. Waar social media verworven zit in het dagelijks leven. Facebook is een bord met publieke aankondigingen, zoals feestjes of nieuwsberichten. Twitter is een praatje houden met bekende en minder bekende mensen die je tegenkomt op straat. WhatsApp is een telefooncel, waar je muntjes in moet doen om iemand te kunnen bellen. Wikipedia is een hele grote bibliotheek. Heb je spullen nodig? Dan ga je naar de winkel en koop je het daar ter plekke. En Instagram? Dat zijn de fotoboeken, waar foto’s zijn ingeplakt met plakband en er een handgeschreven bijschrift bij staat. Maar bovenal is dat een wereld waar de krant de belangrijkste nieuwsbron is.

Die wereld bestaat niet meer en die gaat er ook niet meer komen. Uit onderzoek van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistieken) blijkt namelijk dat een op de zes jongeren verslaafd is aan social media. Toch is het trekken van jongeren van belang voor de dagbladen, al dan niet in de vorm van sociale media. Volgens Benny Peiser, een wetenschapper die zich bezighoudt met het bestuderen van het menselijk gedrag, komt dit door een cohorteffect: elke opeenvolgende generatie consumeert minder nieuws dan de generatie ervoor. Slechts tien procent van de jongeren leest nog de papieren krant en de rest volgt het nieuws via social media. Toch is wat ze lezen op social media vaak niet het lokale nieuws, maar het landelijke nieuws, terwijl het lokale nieuws tegenwoordig ook op social media zit.

Afgezien daarvan zijn jongeren wel geïnteresseerd in lokaal en regionaal nieuws. "Ze vinden het alleen niet relevant genoeg en blijken zich niet te herkennen in het traditionele nieuwsaanbod" zegt Costera Meijer, hoogleraar Journalistiekwetenschap. Hierdoor is de taak aan de regionale nieuwsmedia om de jongeren te bereiken via nieuwe kanalen met een afgestemde inhoud en design.

"Ze vinden het niet relevant genoeg."

Facebook is een bekend nieuwsplatform voor de jongeren. Daar komen de nieuwsberichten die voor jou waarschijnlijk interessant zijn in je tijdlijn en kun je er op klikken als je het wilt lezen, zo niet, dan swipe je door. Op Instagram bestaan accounts als NOSkort, waar met korte filmpjes het nieuws wordt gebracht, speciaal voor de jongeren. Ook op Twitter zitten alle kranten. In een tweet staat een kleine teaser en kan je op de link eronder klikken voor het hele bericht. Op Snapchat heb je ook het NOSNieuws, die je kunt bekijken in de korte filmpjes. Toch zitten de lokale kranten vaak niet op platforms als Snapchat en Instagram, terwijl daar wel veel te halen valt. Op Snapchat zit namelijk 72 procent van de jongeren, dat is evenveel als op Facebook. Op Twitter zit maar 23 procent van de jongeren, terwijl op Instagram dan weer 73 procent van de jongeren zit. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van 2018.

Toch zijn deze platformen niet de grootste onder de jongeren. Op YouTube zit 86% van de jongeren. Toch zie je daar weinig accounts die het nieuws onder de aandacht van de jongeren proberen te krijgen, zeker niet de lokale nieuwsmedia. De vloggers hebben grote invloed en worden veel bekeken door de jongeren. Toch zijn er geen vlogs die gaan over het nieuws. Stel je voor: “Hoi, ik ben Merel en vandaag breng ik jullie naar het nieuws! We gaan kijken bij de pasgeboren giraffes in dierenpark Rhenen!” Voor dat soort nieuws zou het kunnen, maar het serieuzere nieuws wordt toch al moeilijker en je als vlogger is het belangrijk dat je bent, dus dat vereist veel reizen en is dus ook moeilijk om bij te houden.

Maar de allergrootste is WhatsApp met 97 procent. Hier wordt dan ook gebruik van gemaakt door de nieuwsmedia. “Ontvang nieuws van Metro via WhatsApp” en “Het laatste nieuws uit de regio ook via WhatsApp” (de Gelderlander). Het leukste en belangrijkste nieuws wordt zo verspreid via de app. Uit onderzoek van de Metro blijkt dat het de gebruikers goed bevalt en het dus een lijn is om door te zetten.

Discussieer mee Hoe kunnen lokale media het nieuws dan toch aantrekkelijker maken voor jongeren?