sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Dertig dagen druivensap

SCHERPENZEEL- Ze zijn net over de helft, de mensen die mee doen aan IkPas. De campagne waarbij mensen worden uitgedaagd dertig of veertig dagen geen alcohol te drinken.

FrisValley, het alcoholmatigingsproject van zeven gemeenten van de Gelderse Vallei waaronder Scherpenzeel, heeft de inwoners opgeroepen mee te doen aan de campagne. 'Veel mensen hebben bepaalde gewoontes als het om alcohol gaat. Standaard met een biertje langs het sportveld of een glas wijn bij het koken. Om dat gewoontegedrag onder de aandacht te brengen wordt IkPas georganiseerd’, vertelt Bertil Rebel, projectleider van Frisvalley. 

 Bewust zijn
Het alcholholmatigingsproject Frisvalley zet zich in om jongeren en het netwerk rondom jongeren te wijzen op de gevaren van te vroeg, te veel en te vaak alcoholgebruik. IkPas sluit daar bij aan. De campagne is vooral gericht op ouders en laat zien wat alcohol met je doet. Het uiteindelijke doel van IkPas is om mensen bewust te maken van hun alcoholgebruik en laten zien dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van alcohol. Het project slaat aan, 1 maart begonnen ruim tienduizend mensen aan deze uitdaging.

'Er zijn wel speciale momenten dat ik het mis.'

Ervaringen
Natuurlijk doet Bertil Rebel zelf ook mee aan het project. ‘Ik vind het geen probleem. Ik heb er druivensap voor in de plaats gezet.’ Deelneemster Truus Van der Lei, werkt bij de GGD en doet mee om de actie te steunen en om te ontdekken wat voor rol alcohol speelt in haar leven.Van der Lei vindt het over het algemeen niet zo moeilijk om niet te drinken.‘Er zijn wel speciale momenten waarop ik het wel mis, zoals bij het uit eten gaan of op een verjaardag. Het is een soort sociale norm geworden om alchohol te drinken om het gezellig te hebben.' Wat het vooral lastig maakt voor haar is dat ze nog steeds geen goed alternatief heeft gevonden.

Via Facebook en Twitter worden de deelnemers geïnformeerd en krijgen ze tips om de dertig dagen vol te houden.