sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Caissières krijgen ID-kraskaart

SCHERPENZEEL - FrisValley gaat ID-kraskaarten uitdelen aan caissières. Met deze kraskaarten kunnen caissières prijzen winnen. FrisValley wil hiermee caissières erop wijzen ID-kaarten van jongeren die alcohol kopen beter en nauwkeuriger te controleren.

SCHERPENZEEL - FrisValley gaat ID-kraskaarten uitdelen aan caissières. Met deze kraskaarten kunnen caissières prijzen winnen. FrisValley wil hiermee caissières erop wijzen ID-kaarten van jongeren die alcohol kopen beter en nauwkeuriger te controleren.

De ID-kraskaart bevat een geboortedatum. Deze geboortedatum kan de caissière vervolgens controleren op de site van FrisValley. Wanneer de geboortedatum op de ID-kraskaart matcht met een van de drie geboortedatums op de site, kan de caissière een prijs winnen. Er worden onder andere tablets weggegeven. De actie heet: 'Nix zonder ID'. FrisValley is initiatiefnemer van de actie en richt zicht vooral op jongeren in de Vallei.

“Het is een luchtigere manier om caissières erop te wijzen dat ze goed moeten controleren naar de leeftijd van de personen die alcohol koopt”, zegt Willem Buitenhuis, medewerker van FrisValley. Sommige caissières vinden het lastig om naar het identiteitsbewijs te vragen en die vervolgens goed te controleren. De ID-kraskaart zorgt ervoor dat de caissière bewust wordt van het belang om naar ID-kaarten te vragen." De actie is vooral gericht op ‘de jongere caissières’, maar  ook ‘de oudere caissières’ mogen aan deze actie meedoen.

Alle gemeentes van Regio FoodValley, Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal, Wageningen en Woudenberg, nemen deel aan deze actie. In totaal doen veertig verschillende supermarkten in de regio mee.

De actie kwam tot stand naar aanleiding van een eerder project van FrisValley: Mystery Shopping. Tijdens dat project proberen jongeren onder de achttien jaar alcohol kopen bij sportkantines, supermarkten en horecagelgeenheden. Vooral in sportkantines wordt nog regelmatig alcohol verkocht aan jongeren onder de achttien jaar. In supermarkten en in de horeca wordt er beter gecontroleerd, maar het kan volgens FrisValley altijd beter .