sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Bonbons, kaas en entrecôte

SCHERPENZEEL- De geur van gesmolten chocolade en versgebakken taart komt je tegemoet als je banketbakkerij en chocolaterie Ritmeester binnenkomt. Grote chocoladepaashazen lachen je toe en tientallen bonbons staan klaar om opgegeten te worden. In heel Nederland komen er steeds meer speciaalzaken en ook Scherpenzeel doet vrolijk mee.

 Supermarkten vormen al een lange tijd een bedreiging voor de speciaalzaak. Het assortiment van de winkelketens breidt zich steeds verder uit. Ook producten die voorheen alleen in de speciaalzaak te vinden waren, kunnen nu makkelijk worden meegepakt bij de buurtsuper.

Toch ziet de toekomst er zonnig uit voor de speciaalzaak, zo blijkt uit onderzoek van het onderzoeksinstituut FSIN. Het aantal specialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken stijgt. Uniek zijn en jezelf onderscheiden is cruciaal voor de speciaalzaak.

Trotse eigenaar achter de toonbank

 In Scherpenzeel zijn er ook verschillende winkels met specialiteiten te vinden. Eén daarvan is Chocolaterie en Banketbakkerij Ritmeester. De winkel is klein maar fijn en ligt vol met allerlei heerlijk uitziende chocolaatjes en gebakjes. De heer Ritmeester is de trotse eigenaar van de zaak. ‘Door handwerk onderscheiden we ons van de supermarkt', aldus Ritmeester.

Hij verkoopt niet alleen in de winkel, maar levert ook producten aan de horeca en bezorgt bestellingen bij mensen thuis. ‘Ik ben specialist, maar dat maakt mij niet per se uniek.’ Er zijn natuurlijk wel dingen waarin Ritmeester uitblinkt. Zo maakt hij vaak taarten voor bijzondere gelegenheden, zoals bruiloften en geboortes. Hij laat foto’s zien van prachtige taarten met bloemen van marsepein en allerlei kleurige versieringen. ‘Dat maakt mij wel een beetje uniek.’

Corinne Lagerweij runt de kaaswinkel

 Scherpenzeel telt nog meer enthousiaste ondernemers. Corinne Lagerweij bijvoorbeeld, die een kaaswinkel runt in het centrum. De kaas die ze verkoopt komt regelrecht van de koe. Nou ja, bijna regelrecht. De kaas komt van hun eigen kaasboerderij. Het is voor de kaaswinkel niet moeilijk zich te onderscheiden van de supermarkt. ‘Bij ons is alles vers en we kunnen heel goed inspelen op de wensen van de klant.’

De kaaswinkel heeft meer dan alleen kaas. Zo maken ze ook cadeaupakketjes die mensen zelf samen kunnen stellen. ‘Er is best veel concurrentie. Natuurlijk van de supermarkt maar ook door de kaasbusjes die langs de huizen gaan en de marktkramen op woensdag en vrijdag.’ Toch kan kaaswinkel Lagerweij het hoofd boven water houden. Dat heeft men voornamelijk te danken aan mond-tot-mondreclame. Een wat oudere man is heel duidelijk over zijn keuze voor de kaaswinkel: 'Ik vind het lekkerder.'

 Op een paar meter loopafstand van de kaaswinkel zit Slagerij Leen Verweij. In de winkel hangt de typische slagerijgeur wat een hongergevoel oproept. In de glazen vitrines liggen lappen vlees, salades en voorbereide maaltijden. ‘Het contact met de klanten is heel belangrijk', verteld de vrouw achter de kassa.

In een grote koeling achter de toonbank liggen heel veel verschillende vleeswaren netjes naast elkaar. ‘De vleeswaren zijn onze specialiteit ze worden allemaal hier gemaakt. Daar zijn we ook het meest trots op omdat er veel voorbereiding achter zit.’ Veel Scherpenzelers halen hun vlees bij de slager. Een vaste klant verteld; 'Ik kies bewust voor vlees van de slager, vlees van de supermarkt vind ik echt vies.'

Het gaat goed met de speciaalzaken, maar toch zijn er nog veel Scherpenzelers die toch voor de supermarkt gaan. 'Lekker makkelijk alles bij elkaar', vertelt een vrouw die net de supermarkt uit komt lopen. Een andere dame schaamt zich er bijna voor dat ze alle boodschappen bij de supermarkt haalt. 'Het is puur gemakzucht, het is eigenlijk helemaal niet goed. Zo steun je natuurlijk niet het dorpsgevoel.'

Wilco van Wolfswinkel, manager bij de supermarkt in het nabij gelegen Renswoude, vertelt over de relatie tussen de supermarkt en de speciaalzaak. 'Speciaalzaken zijn natuurlijk concurrenten, maar ze kunnen ook iets toevoegen.' Hij vertelt over de leegstaande panden in de buurt en concludeert dat hij liever een groentenboer als buur heeft dan een leegstaand gebouw. 'Het kost wat omzet, maar het brengt ook meer mensen op de been.' 

De chocolaterie, de kaaswinkel en de slager, ze doen het goed in Scherpenzeel. De bedrijven kunnen makkelijk voldoen aan de wensen van de klant.  De ondernemers zijn trots op hun producten en weten zich allemaal op hun eigen manier te onderscheiden van de supermarkt.