sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Vrijheid is een groot goed"

EDE - De oorlogsgeneratie verdwijnt langzaam maar zeker. Nu nog zijn er bij nationale herdenkingen veteranen aanwezig, maar over enkele jaren zal dit niet meer het geval zijn. De jongere generatie groeit op zonder een aanwezige in de omgeving die direct betrokken is geweest bij de vrijheid die we vandaag de dag kennen. Middelbare scholen en basisscholen in Ede zien het dan ook als hun taak om te zorgen dat ook kinderen van de komende generaties niet vergeten dat deze vrijheid niet vanzelfsprekend is.

Al op jonge leeftijd krijgen kinderen te maken met de gruwelen die zich nog geen eeuw geleden in deze omgeving hebben afgespeeld. Vandaag de dag kent Ede en haar omgeving een groot aantal oorlogsmonumenten, musea en jaarlijkse herdenkingen. Zo is er ieder jaar de Airborne luchtlanding op de Ginkelse Heide in september, waar ook dit jaar jongeren weer in grote getalen aanwezig waren. Het Airbornemuseum is te vinden in Oosterbeek en de Erebegraafplaats Ede op de Paasberg in Ede.

Onderwerp van gesprek is de oorlog op de meeste basisscholen al vanaf groep 4/5, maar pas in groep 7 en 8 worden de kinderen er ook echt mee in contact gebracht.

"Als het gaat om respect, vrijheid en het omgaan met elkaar is het herdenken van de oorlog een belangrijke onderlegger”

Rol van de basisschool
“In groep 5 en 6 gaan de kinderen bezig met de Anne Frankkrant en doen we mee aan het herinneringsboekje van 4 en 5 mei. En in de bovenbouw bezoeken we met de leerlingen elke twee jaar het Airbornemuseum en het museum van de Grebbelinie,” aldus Marga van der Wal, stamgroepleider van de Koning Davidschool. “Het is belangrijk dat leerlingen weten wat er in de geschiedenis gebeurd is en hoe langer geleden, hoe belangrijker het is dat de verhalen verteld blijven worden.”

Jantine Houkes-Lagerweij, directrice van de Koepelschool, benadrukt de rol van de school in het creëren van het besef bij de leerlingen. “De generatie die nog kan vertellen over de oorlog, omdat zij deze zelf hebben meegemaakt, valt weg. De rol van de school wordt daarom groter. Als het gaat om respect, vrijheid en het omgaan met elkaar is het herdenken van de oorlog een belangrijke onderlegger.”

Ook op de Oranje Nassauschool wordt het belang van het herdenken onderstreept. “Het leert ons iets over de omgang met elkaar,” vertelt Elrike Massink, leerkracht van groep 3. “Het draagt bij aan de ontwikkeling van het kind en het is actueel, omdat er ook nu oorlog is.” De basisschool gaat met de leerlingen uit groep 8 ieder jaar zowel naar het Airbornemuseum als naar het monument aan de Parkweg in Ede.

            Monument voor bombardementsslachtoffers aan de Parkweg in Ede

Basisschoolkinderen nog niet confronteren 
Op de Vuurvogel daarentegen kiezen ze er bewust voor om de basisschoolkinderen nog niet met de oorlog en het herdenken daarvan te confronteren. “We denken niet dat het beter is om daar erg jong mee te beginnen, tenzij een kind het aangeeft en een ouder het graag wil,” aldus Herman Dreef, schoolleider.

Wanneer de kinderen uit hogere klassen zelf iets inbrengen uit de actualiteit, gaan ze daar op school wel op in. “Op deze wijze kunnen wij inschatten wat we bespreken en behandelen. Het is heel belangrijk om als leerkracht te voelen wat een klas vraagt en nodig heeft op zo’n moment en wat niet gepast is,” legt Dreef uit.

“Populisme viert hoogtij, en ook nu is er een sfeer van intolerantie en onverdraagzaamheid"

Herdenken op de agenda
Op middelbare school Het Streek staat het herdenken ook op het programma. In de tweede klas gaan de leerlingen standaard naar het Verzetsmuseum in Amsterdam. Verder is het docentgebonden hoeveel aandacht er aan dit onderwerp wordt besteed. Docent Mens en Maatschappij (leerjaar 2) Jan Blanken heeft het herdenken van de oorlog hoog op zijn agenda staan. Zo vraagt hij in zijn toetsen naar de datum en het tijdstip van de Dodenherdenking en kijkt hij met zijn klassen altijd de film Schindler’s List.

Het belang van het herdenken ligt volgens hem in het feit dat we nog steeds worstelen met dezelfde vragen als toentertijd. “Populisme viert hoogtij, en ook nu is er een sfeer van intolerantie en onverdraagzaamheid. Des te belangrijker is het dat kinderen kennis krijgen van het verleden, en zien waar een en ander toe kan leiden,” legt hij uit.

Bij het vak Godsdienst wordt in de derde klas de Tweede Wereldoorlog behandeld wanneer het Jodendom aan bod komt. Er worden dan ook gastsprekers uitgenodigd die de oorlog hebben meegemaakt.

Toekomst
Menig docent geeft aan dat naarmate we steeds verder verwijderd raken van oorlogen, de rol van de school met betrekking tot het informeren van de leerlingen ook steeds groter wordt. De manier waarop de oorlog herdacht wordt verandert wel merkt Johan Koops, tevens docent op Het Streek, op. “We leggen steeds minder de nadruk op alleen kennis van de feiten, en geven steeds meer aandacht aan persoonlijke verhalen. De leerlingen kunnen zich daar beter mee identificeren.”

Over het algemeen wordt er op zowel basisscholen als middelbare scholen in Ede uitvoerig aandacht besteed aan het belang van herdenken. En zoals het ernaar uit ziet zal dit ook in de toekomst nog hoog in het vaandel staan. “Wij stimuleren de jongere generatie om te herdenken, want vrijheid is een groot goed,” aldus Piet Willemsen, directeur van basisschool De Lettertuin.

Discussieer mee Vindt u het goed of juist slecht dat er op basisscholen al aandacht wordt besteed aan de oorlog en het herdenken daarvan?