sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Turkse media zijn betrouwbaarder"

Vluchtelingen, terrorisme, Turkije - de link met de islam wordt vaak gemaakt. Dat merken de Barneveldse moslims ook.En dan met name het beeld dat gevormd wordt over de islam.Imam Necati Ödunc van de kleine moskee 'Ulu Camii' in het grotendeels gereformeerde Barneveld gaat op de lokalescholen de islam vertegenwoordigen.

Vluchtelingen, terrorisme, Turkije - de link met de islam wordt vaak gemaakt. Dat merken de Barneveldse moslims ook. En dan met name het beeld dat gevormd wordt over de islam. Imam Necati Ödunc van de kleine moskee 'Ulu Camii' in het grotendeels gereformeerde Barneveld gaat op de lokale scholen de islam vertegenwoordigen.

 

Ceylan Soykan, lid van de moskee, theologe en fungerend als tolk voor de imam, is hier in Barneveld geboren. “Mijn opa is in Barneveld terecht gekomen, waarschijnlijk is hij in dit dorp geplaatst.” In de jaren zeventig haalde de Nederlandse overheid op verzoek van het bedrijfsleven arbeidskrachten uit Turkije en Marokko naar Nederland. De bedoeling was dat deze arbeiders na enige tijd weer naar hun oorspronkelijke land terug zouden gaan, maar dat gebeurde niet. Veel mannen haalden op een later moment hun vrouw en kinderen naar Nederland om hier als gezin een nieuw bestaan op te bouwen. Zelf woont Ceylan met veel plezier in Barneveld. “Het is een rustig dorp en de mensen zijn erg vriendelijk.”

"Wij maken nog niet eens een plantje dood, laat staan een mens."

Groei

Sinds de oprichting in 2008 is de moskee gegroeid tot ongeveer 300 gezinnen. De islamitische gemeenschap kent nog steeds een lichte groei. De komst van vluchtelingen in Barneveld is voor de islamitsche gemeenschap dan ook zeker niet onopgemerkt gebleven. Naast het feit dat vanuit de moskee het COA ondersteund wordt met onder andere een grote som geld, ontvangen zij ook meer bezoekers. De vluchtelingen die het islamitische geloof aanhangen komen naar de moskee voor het vrijdaggebed.

 

Moskee als ontmoetingscentrum

Imam Necati Ödunc geeft een rondleiding door de moskee. Hij loopt de trap op, trekt zijn instapschoenen uit en betreedt daarna de gebedsruimte. Veelkleurige, versierde tegeltjes en een roodgekleurd tapijt vullen de ruimte. Vol trots vertelt hij dat deze tegeltjes oorspronkelijk uit Turkije komen. Af en toe laat het zonnetje zijn stralen even naar binnen schijnen. Ödunc showt zijn kleding: een lang, wit gewaad met gouden strepen en een tulband. Dit draagt hij elke vrijdag tijdens de preek en het gebed. 

 

Imam Ödunc toont zijn kleding voor het vrijdaggebed en de preek. 

 

Naast de gebedsruimte is er nog een leslokaal en een ontmoetingscentrum waar bruiloften en andere culturele activiteiten worden georganiseerd zoals binnenkort de ramadan. De leden van de moskee komen dan bij elkaar om gezamenlijk met elkaar te eten. Ook wordt er elk jaar een braderie georganiseerd, waarbij iedereen, gelovig of niet, welkom is. Hier is ruimte voor culturele ontmoetingen, het proeven van Turkse hapjes, gelegenheid om vragen te stellen en de mogelijkheid voor een rondleiding door de moskee. 

 

Media en islam

Wanneer het gesprek komt op de actualiteiten rondom ISIS, heeft Ceylan Soykan een duidelijke visie. “ISIS heeft niets te maken met de islam. De islam vraagt dit niet. Wij maken nog niet eens een plantje dood, laat staan een mens. In de Koran staat dat iemand doden gelijk staat aan iedereen doden.” Toch wordt er in de media vaak de islam bij gehaald. Dat vindt ze eenzijdig en niet eerlijk. “In een moslimland als Turkije worden aanslagen gepleegd door dezelfde groep, hoe kan dat als het vanuit de islam is? Dan ga je je mede-islamieten toch niets aandoen?” De media van Turkije wordt wat dit betreft gezien als betrouwbaarder. Daar wordt wel bericht over de aanslag, maar niet de link gelegd met de islamitische gronden van de aanslagplegers. Door die media weten ze hoe het zit en kijken ze hoofdschuddend naar de Nederlandse berichtgeving.

 

Loyaliteitsconflict jongeren

Het nieuws over aanslagen, de conflicten met Erdogan en de kritiek op Turkije. De berichtgeving van de laatste maanden laat ook de Turks islamitische jongeren niet koud. “Hoewel ze eigenlijk allemaal wel hier geboren zijn, is Turkije toch ook nog steeds hun land. Ze voelen zich aangesproken als het gaat over Turkije en voelen de behoefte zich te verdedigen.” De islamitische jongeren in Barneveld zitten op de openbare scholen in het dorp. Deze behoefte is juist op school dan ook groot, wanneer ze geconfronteerd worden met de meningen en nieuwsfeiten over Turkije of de islam.

"Wij weten hoe het zit en kunnen het vertellen" 

“De jongeren staan tussen de twee culturen in. En op sommige vlakken is dat lastig, zeker als het gaat om verschillen qua normen.” En hier zit een spanningsvlak. De vrijheid van meningsuiting, laatste weken veel in de media in verband met Ebru Umar, is zo’n wrijvend gegeven. “Vrijheid van meningsuiting is in Turkije niet zeggen wat je wilt zeggen over iedereen. En in Nederland werkt dat anders. Dat is soms lastig.”

 

Een wat lastig punt van een geheel andere orde is het spreken van Turks. De jongeren krijgen de taal nog wel mee, maar vaak wat gebrekkig. In de Ulu moskee wordt de koran in het Turks gelezen, dus is er een goede kennis van de taal nodig om de tekst te begrijpen. “Twee avonden per week organiseren we een bijeenkomst”, vertelt Soykan. “Een avond gaat het echt over de Koran, de andere avond is er een lezing op religieus gebied over allerlei zaken. De lezingen doen we zoveel mogelijk in het Turks, zodat met name de jongeren hun Turks verbeteren.”

 

 

Het spreekgestoelte in de Barneveldse Ulu moskee, vooral in gebruik bij de preek bij het vrijdaggebed.

 

Imam Ödunc vertelt: “Pas ben ik met de burgemeester van Barneveld gaan praten. Ik heb hem gevraagd om op scholen de moslims te mogen vertegenwoordigen, te laten zien dat wij geen terroristen zijn.” Het is goed om de islam op deze manier te vertegenwoordigen, vormt Soykan haar mening tijdens het gesprek zelf. “Wij weten hoe het zit en kunnen het vertellen.”