sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Er is een mentaliteitsverandering nodig om ongelukken te voorkomen."

Hoe zit het met de verkeersveiligheid in Barneveld? Nico van Maanen is wijkagent. Hij deelt zijn mening over de vele ongelukken in de gemeente. "Ik denk dat de reden daarvan is dat wij behoorlijk veel snelwegen in ons gebied hebben lopen."

Nico van Maanen is al 47 jaar lang politieagent. Sinds 1972 is hij wijkagent in Barneveld. Ook is hij voorzitter van veilig verkeer Nederland. "We hebben in Barneveld vrij hoge aanrijdingscijfers vergeleken met de rest van het land. Waarschijnlijk is dat omdat wij behoorlijk veel snelwegen in ons gebied hebben." In de gemeente Barneveld lopen meerdere grote wegen, zoals de A1, de A30, de N301 en de N344.

"We hebben snelwegen met knelpunten die nodig moeten worden aangepakt, zoals de A1. Daar is een verhoging in het wegdek. Als er een file is rij je daar vrij onverwachts op in, omdat je het niet op tijd kunt zien. Daar zijn natuurlijk wel waarschuwingen voor, maar het gebeurt nog vrij regelmatig dat daar aanrijdingen zijn." Het laatste ongeluk dat op die plek gebeurde was op 25 maart. De bestuurder van de auto raakte niet gewond. Wel raakte de auto flink beschadigd.

"Het gebeurt bijna elke dag wel dat de wegen dichtslibben."

Sluipverkeer problematisch

"Ongeveer de helft van alle ongelukken die in mijn werkgebied Barneveld buiten de bebouwde kom-  gebeuren, vinden plaats op de snelweg. Daar zitten heel veel aanrijdingen tussen." Een ander probleem waar de gemeente Barneveld volgens Nico tegenaan loopt, is het vele sluipverkeer. "Het gebeurt bijna elke werkdag wel dat de snelwegen dichtslibben. Heel veel mensen gaan daarom de snelwegen ontlopen, ze gaan binnendoor rijden. Vaak rijden ze veel te hard over de zestig kilometerwegen. Daar krijg je ook weer ongelukken van. Dat is een van de hoofdproblemen in de wijk."

"De wegen die geen apart fietspad hebben is een ander probleem waar de gemeente tegenaan loopt," zegt Nico. "De Hoevelakenseweg in Terschuur vind ik de gevaarlijkste weg in mijn wijk. Het is een doorgaanse weg met veel bochten tussen Terschuur en Hoevelaken. De weg wordt ontzettend veel gebruikt door sluipverkeer. Ook rijden er veel fietsers op de weg die geen apart fietspad hebben. Dit geeft veel conflicten." Zulke wegen zijn er meer in Barneveld, zoals de Postweg, de Wesselseweg en de Schoutenstraat.

De oplossing?

De Rai vereniging rijwiel- en automobiel industrie vindt dat de maximumsnelheid verlaagd moet worden naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Dit zou helpen om het aantal ongelukken naar beneden te halen. Nico vindt dit een vrij ingrijpende maatregel. "Het gebeurt heel vaak dat er niemand anders op de weg is. Op zulke momenten kun je prima vijftig rijden. Er zijn alleen bepaalde tijdstippen waar het een probleem wordt als men vijftig rijdt. Dan zou het een oplossing zijn als je maximaal dertig mag rijden.  Als je dertig kilometer altijd gaat instellen,  vraagt dat weer om overtredingen."

"We leven in een moeilijke samenleving, we hebben ontzettend veel prikkels."

"Er is een metaliteitsverandering nodig in Nederland om ongelukken te voorkomen in de toekomst," zegt Nico. "We leven in een moeilijke samenleving. We hebben ontzettend veel prikkels en afleiding. Ook hebben wij veel haast in Nederland. Ik denk dat dat een paar redenen zijn van de ongelukken in Nederland."

Om die mentaliteitsverandering realiteit te maken, zou volgens Nico betere handhaving en voorlichting moeten komen. "Handhaving is een probleem, want het verkeer is niet meer onze hoofdprioriteit." Gelukkig worden veel van deze taken overgenomen door bijzondere opsporingsambtenaren. Zij waren vroeger vooral verkeerswachters, maar worden  nu ook vaker ingezet voor verkeershandhaving. 

Veilig verkeer is veilig heen en weer

Nico vindt dat de gemeente goed werkt aan de verkeersveiligheid. "Als wij als veilig verkeer Nederland een probleem aangeven, wordt er zo snel mogelijk gehandeld door de gemeente."

De oplossingen voor de verkeersproblemen liggen waarschijnlijk nog ver in de toekomst. Nico hoeft zich er alleen niet al te lang meer mee bezig te houden. Aan het einde van dit jaar gaat hij met pensioen.