sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"De rest van Nederland moet bloeden voor Schiphol"

Deze consultant is vrijwilliger bij Hoog over Ede. Zij zet zich in voor de activistengroep, die tegen de laagvliegroutes is. In dit interview lees je hoe Ria Maliepaard er tegen aan kijkt.

 

 

Ria Maliepaard is in haar dagelijks leven consultant en communicatieadviseur bij haar eigen adviesbureau de Sociale Zaak. Ze opereert binnen het gebied van de regelgeving en het beleid in het sociaal domein: WMO, Zorg, Welzijn en wijken, de dossiers waar ze zich de afgelopen jaren in de Edese Gemeenteraad mee bezig heeft gehouden.

Als vrijwilliger zet ze zich in voor ‘Hoog over Ede’. Een activistische groep die tegen de laagvliegroutes is. Ze doet mee aan de communicatiekant en helpt dus de juiste mensen te bereiken en de juiste boodschap naar buiten te brengen. “Heel veel mensen maken zich ongerust, maar hebben geen idee hoe ze de beleidsmakers kunnen wakker schudden over wat hen bezig houdt. We zijn in dit land ook heel erg bezig met heel hard werken. Juist voor degenen die niet in de gelegenheid zijn en die er de tijd niet voor hebben, daar doe ik het voor. En zeker voor de komende generaties.”

Het probleem

“Het probleem is dat we met zijn allen hebben ervaren de afgelopen jaren dat vliegen goedkoop en makkelijk is. Maar dat we geen van allen erbij stil hebben gestaan wat het eigenlijk doet met ons milieu. En dan bedoel ik geluid en Co2, maar ook het ultrafijnstof. Het ding is nu juist dat doordat vliegtuigen volgens de planning veel langer dan normaal op een bepaalde, veel lagere hoogte gaan vliegen, er door de motoren juist veel meer rotzooi wordt uitgestoten. We hebben hier in Ede Natura 2000 gebieden waar we gewoon heel zuinig op moeten zijn.”

“De rest van Nederland moet ervoor bloeden om Schiphol te laten groeien”

De uitbreiding van Lelystad Airport is inmiddels met een jaar uitgesteld. Op zijn vroegst gaat het vliegveld open in 2020. Maar daarmee zijn de zorgen van Ria, en die van vele andere nog niet weggenomen. “Waar we gewoon heel erg bang voor zijn, is dat als het gaat starten in 2019 of in 2020, dat het hek van de dam is. Dan is er al zoveel geïnvesteerd, dat het heel moeilijk wordt om het terug te draaien. Wij denken dat er alternatieven zijn. Er is een beetje gerekend dat als er veertig tot vijfenveertig treinverbindingen komen binnen Europa, Lelystad helemaal niet open zou hoeven. Dat zou dan de overheid de tijd geven om te zoeken naar een alternatieve locatie voor Schiphol. Want net zo als steeds meer laagvliegroutes niet fijn zijn voor alle omwonenden, is het natuurlijk ook ellendig voor de mensen die rond Schiphol en de andere vliegvelden wonen. Je kunt dan zeggen dat die er al zo lang wonen, maar ook zij verdienen beter.”

“Ik gun mijn kleinkinderen ook dat zij op een verantwoorde en duurzame manier op reis kunnen”

Schiphol

Lelystad Airport is dus zeker het enige punt waarop gefocust wordt. Ook Schiphol speelt volgens Ria een grote rol in het probleem. “Heel veel mensen die landen op Schiphol vertrekken ook gelijk weer. Die komen ons land helemaal niet binnen. De rest van Nederland moet ervoor bloeden om Schiphol via deze hubfunctie steeds groter te laten groeien. Misschien kan Schiphol worden verplaatst naar zee maar ook dat is iets van lange adem. Wel kun je er nu voor kiezen om Lelystad niet in vol bedrijf te nemen, en tegelijkertijd te zoeken naar een alternatief. Ik denk dat daarvoor wel twintig jaar nodig is, maar als je nu niet begint komt er nooit iets.”

Het helemaal afschaffen van vliegen vindt Ria te ver gaan. “Eerlijk gezegd vind ik zelf vliegen ook leuk. Je komt nog eens ergens. Ik heb kleinkinderen, en ik gun hen ook dat zij straks op een verantwoorde en duurzame manier op reis kunnen. Ik denk dat er een duurzaam evenwicht moet komen. We vechten met ons allen op de grond om de Co2 uitstoot te verminderen. Zolang de luchtvaart buiten schot blijft en op deze manier blijft doorgroeien, dan zijn we in 2050 op hetzelfde punt als waar we nu zijn of erger. Vliegen stoppen is onzin en gaat ook niet gebeuren maar we moeten naar een andere weg zoeken.”

Klimaatakkoord

Er zijn ook andere machten die een rol spelen in de blijvende groei van de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen hoeven geen belasting te betalen over de kerosine die ze gebruiken en ze hoeven niet te voldoen aan het klimaatakkoord. Volgens Ria is dat ook een van de dingen die moet veranderen. “Als ik hier een plastic zakje wil hebben moet ik daarvoor een dubbeltje betalen. En terecht, ik koop hem ook niet meer. Dat werkt. Hier in Ede moet je telkens betalen als je je restafvalcontainer aan de weg wil zetten. Ik geloof dat eind maart een behoorlijk aantal mensen zelfs nog maar één keer hun kliko aan de weg hadden gezet. Het kan dus wel: bewuster omgaan met het milieu. Waarom de luchtvaart niet hoeft te voldoen aan het klimaatakkoord zou ik zelf ook wel willen weten. Als je de concurrentiepositie van de luchtvaart gelijk gaat trekken met andere vormen van vervoer, dan zal een ticket onherroepelijk duurder worden en zullen mensen andere keuzes maken. Met goede voorlichting zal er dan begrip zijn. Zoals er nu ook komt voor elektrische auto’s en voor het feit dat we van het aardgas af moeten.”

Oplossing

De oplossing ligt volgens Ria in een driesporenbeleid. “ Het eerste is dat Nederland moet vechten voor een klimaatakkoord waarin de luchtvaart betrokken is. Ten tweede moeten de meer duurzamere vormen van vervoer eerlijk kunnen concurreren met de luchtvaart. Duurzamere alternatieven moeten zo kansen krijgen, en dan kun je ondertussen werken aan het derde punt: en dat is een alternatieve locatie voor Schiphol.”

 

Discussieer mee Wat vind jij een oplossing voor dit probleem?