sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Losgaan op de Rhenense Veerwei

RHENEN – Ook dit jaar wordt de Rijnweek weer gehouden. Deze wordt gehouden van 2 juli tot en met 9 juli op de Veerwei in Rhenen. Het jaarlijks terugkomende event viert dit jaar de negentiende officiële editie van het gratis festival. De Rijnweek is één van de grootste gratis festivals in Nederland.

RHENEN – Ook dit jaar wordt de Rijnweek weer gehouden. Deze wordt gehouden van 2 juli tot en met 9 juli op de Veerwei in Rhenen. Het jaarlijks terugkomende event viert dit jaar de negentiende officiële editie van het gratis festival. De Rijnweek is één van de grootste gratis festivals in Nederland.

Ruim twintig jaar geleden werd de Rijnweek geïntroduceerd door de lokale VVV in Rhenen. Destijds was het doel om de ‘Cunera stad’ Rhenen meer op de kaart te zetten en door het idee ook meer toeristen naar Rhenen te trekken.

Bij de eerste opzet van de VVV bestond de Rijnweek nog uit twee zaterdagen, het is nu al negentien edities zo dat de Rijnweek een hele week duurt. De Rijnweek is dus een gratis festival evenement voor jong en oud. Naast alle optredens van de artiesten is er ook een kermis. Volgens een brede schattig van de organisatie komen er jaarlijks tussen de vijfentwintigduizend en zestigduizend mensen op af.

Groei
Sinds de vijfde editie van de Rijnweek begon het allemaal vanzelf te gaan, de organisatie had zich inmiddels genoeg bewezen. De Rijnweek is groot geworden omdat er zo ontzettend veel diversiteit in de optredens zit, er is gewoon een heel breed aanbod van activiteiten en optredens.

Wat precies het geheim is van de Rijnweek weet de organisatie niet. Wel geven zij aan dat het een echt familie evenement is. Er van alles wat voor iedereen, van jong tot oud. Ook zeggen zij dat het bestuur van de Rijnweek goed gebalanceerd is voor de doelgroep en dat is erg belangrijk.


Artiesten
Welke artiesten er zullen gaan volgen, dat is nog een verrassing. De organisatie is nu nog heel druk bezig met het boeken van artiesten. Wel zijn er al wat namen bekend, maar dat wordt via Facebook bekend gemaakt. Maar hoe zorgt de Rijnweek daar nou eigenlijk voor?

"Dat komt door een organisatie die al een ruime tijd ervaring heeft met het boeken van artiesten, ook is het netwerk erg belangrijk. Wat ook niet moet worden onderschat is dat de Rijnweek al wel 20 jaar bestaat en in de loop van der jaren echt wel een naam heeft", zegt Maarten van Steenbergen, organisatie van de Rijnweek.


Sponsoren
In principe bestaat het verdienmodel van de Rijnweek voornamelijk uit sponsorinkomsten. Omdat de Rijnweek echt een maatschappelijk evenement is, komen er ook veel sponsoren op af.

Je moet dan vooral denken aan lokale bedrijven uit Ede, Veenendaal of Amerongen bijvoorbeeld. Van Steenbergen: "Deze bedrijven herkennen de maatschappelijke rol van de Rijnweek en dat is alleen maar goed."

Maximale bezetting 
Bij festivals is die sponsoring een heel belangrijke factor, legt de mede-organisator uit. “Op de grote avonden zoals de openingsavond, Hollandse avond en de slotavond is het sowieso druk. Maar vorig jaar bijvoorbeeld was het gewoon heel goed weer en dan heb je ook echt de maximale bezetting. We hebben toen ook mensen moeten adviseren om niet meer te komen in verband met de drukte.’’

“Ieder jaar opnieuw moet er een veiligheidsplan worden opgesteld, in dit plan staat echt elk denkbare situatie. Slecht weer, of goed weer, met beide situaties houd je rekening. Er werden vorig jaar bekertjes water uitgedeeld en we adviseerde de bezoekers zich goed in te smeren. Aan een festival zitten allerlei eisen vast die worden opgelegd door overheidsinstanties. Wij voldoen altijd aan die eisen en volgen die ook. Het belangrijkste is namelijk dat de bezoekers een veilig gevoel hebben.”

Social media
Ook is de Rijnweek erg actief op social media, dat is erg belangrijk vindt Van Steenbergen: "Via Facebook hebben wij veel interactie met onze bezoekers. We zoeken naar reacties van het publiek en proberen daar dan ook wat mee te doen. Ook geven wij ‘meet & greetz’ weg via Facebook. Het is nu ook denkbaar dat we een poll op Facebook plaatsen en dan het publiek laten spreken wie zij graag zouden willen zien optreden. Bij het selecteren van een artiest kijken we altijd naar de populariteit van de artiesten."

Parkeergelegenheid
De laatste tijd is er grote commotie over het parkeren bij Ouwehands Dierenpark. Gaat de organisatie van de Rijnweek dit probleem voorkomen? "Het verschil met Ouwehands Dierenpark en de Rijnweek is dat de bezoekerstijden enorm verschillen. De bezoekers van de dierentuin vertrekken ongeveer in de spitstijd. Wij hebben al jarenlange ervaring met de drukte. Ik denk dat het door de pendelbussen, informatieborden en professionele hulp van de verkeersveiligheid wel goed komt ondanks dat het centrum minder goed te bereiken is. Maar dat hoort er nou eenmaal bij."

 

foto: Danny van den Berg