sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De Europese interne markt: vloek of zegen?

Nederlandse chauffeurs ondervinden al een aantal jaren flinke concurrentie van hun Oost-Europese collega's. Vaak vragen we ons af of dat allemaal legaal gebeurd. Volgens Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) wordt er binnen de lijntjes gekleurd. Ook door de bedrijven die voor een appel en een ei hun bedrijf in Oost-Europa vestigen. Dat is het kind van de Europese interne markt. Of het een lief kind is? Daar zijn de meningen over verdeeld.

Waar schuurt het binnen de transportsector met betrekking tot Polen? Vaak klinken negatieve geluiden van Nederlandse chauffeurs over hun Poolse collega’s.

“Wij hebben voor 502 miljoen mensen een interne markt. Op die interne markt bewegen zich ook Poolse chauffeurs en die zijn zo ongeveer de helft goedkoper dan de Nederlandse chauffeurs. Dat is nu precies de kern van de interne markt. Tegenover de Poolse chauffeurs staan de Nederlandse ingenieursbureaus die in Warschau en Gdansk en Krakow hun diensten aanbieden. De prijsverschillen, je ziet het nu al bij de Polen, zullen afnemen."

"Poolse chauffeurs worden steeds duurder en Nederlandse chauffeurs worden iets goedkoper door minder sociale verplichtingen.”

Hoe komt dat?

“Dat komt door de economische groei, hun economie groeit met 6% per jaar. Wat betekent dat ook de inkomens stijgen, waardoor hun welvaartsniveau omhoog gaat en langzaamaan het Nederlandse welvaartsniveau nadert. Nederlandse chauffeurs redden het nu op kwaliteit: wij spreken onze talen, wij zijn heel precies in logistiek en regelgeving. Maar ik voorspel je, we zitten nu in 2016, in 2030 is dat verschil helemaal weg, misschien in 2025 al.”

Als een Pool bij een bedrijf in dienst gaat, dat in Nederland gevestigd is, dan moet deze toch betaalt worden volgens Nederlandse regelgeving en cao?

“Je hebt de cao en je hebt de boven-cao- lonen. Een Poolse chauffeur is al snel tevreden met het cao-loon, want dat ligt al ettelijke euro’s hoger dan het Poolse loon. De Nederlandse chauffeurs worden, met bijvoorbeeld toeslagen, boven het cao-loon betaald en daardoor zijn ze duurder.”

Veel Nederlandse bedrijven vestigen een filiaal in het buitenland. Is het vestigen van zo’n zusterbedrijf in bijvoorbeeld Polen of Tsjechië volkomen legaal?

“Ja, want het is een interne markt. Binnen de grenzen van die markt mag jij je bedrijf plaatsen waar je wil. Het gaat niet meer over de gemeente Ede, de gemeente Wageningen, de provincie Gelderland, niet meer over Nederland, maar over de Europese Unie. Hetzelfde speelt bij bedrijfsvestiging in Gelderland alleen. Waarom gaat een bedrijf in Barneveld zitten en niet in Ede? Dat heeft alles te maken met hoe voordelig het is voor de ondernemer. Zo kan de infrastructuur bijvoorbeeld beter zijn in Barneveld of de riolering is daar beter geregeld. Dat zijn concurrentiefactoren en daar moet je niet bang voor zijn."

"Meneer Wilders is heel bang voor die concurrentie, die wil alles gelijkmaken, maar dat is de dood in de pot.”

Het onderwijs wordt nationaal geregeld, maar dat geeft wel gevolgen voor die interne markt waar studenten zich op den duur op gaan begeven. Is dat niet iets voor de EU waar tóch meer vanuit Brussel geregeld moet worden?

“Nee, wij mogen dat niet, maar wij proberen bijvoorbeeld wel met Erasmus en ErasmusPlus het onderwijs te stimuleren en beter op elkaar af te stemmen. Maar ik voorspel je hoor, die Poolse chauffeurs zullen op een gegeven moment qua ITS (Intelligent Transport Systems) en talenkennis, de Nederlandse chauffeurs uit de markt drukken. Dat groeit allemaal naar elkaar toe.”

De kwaliteit van Poolse chauffeurs is vaak matig. Een deel van hen heeft niet eens een officieel rijbewijs. Wat doet de EU daartegen?

"Rijbewijzen zijn een nationale aangelegenheid, dat is niet de taak van de EU. We hebben wel een Europese rijbewijsrichtlijn, maar de handhaving van de rijbewijzen ligt bij de nationale instellingen. Ook hier heeft de Nederlandse chauffeur op de lange termijn een voordeel, want dadelijk gaan we naar een verzekeringsmaatschappij en dan vraag je aan de verzekeringsmaatschappij: "Wat heb je het liefst? De Nederlandse chauffeur of de Poolse chauffeur?" Nou, dan weet ik het antwoord wel. Dan komt er een Nederlandse chauffeur. Minder verzekeringspremie, betere talenkennis, meer punctueel."

Dus de kwaliteit wordt een belangrijker issue. Wat voor werking heeft dat op de concurrentiepositie van Nederland?

"Wij zijn in Nederland nogal bang voor concurrentie, maar als er één land rijk is geworden van concurrentie is dat Nederland wel.

"Op dit moment is één van de grootste problemen dat we te weinig chauffeurs hebben."

Er zijn heel veel jongeren die geen chauffeur meer willen worden, die hebben last van het Polen-complex. Die willen het liefst iedere avond gewoon thuis zijn en TLN (Transport en Logistiek Nederland) zit met een enorm probleem, want wij zijn een heel groot transportland vanwege Rotterdam en Amsterdam. Ik geloof dat TLN nu al zo’n 5.000 chauffeurs tekort komt."

Nederland is flink gegroeid, dankzij de vrije interne markt. Had Nederland er veel slechter voorgestaan als de EU er niet zou zijn geweest?

"Dat kan je niet zeggen. Wij moeten ons wel realiseren, omdat wij een internationaal land zijn, dat de liefde niet alleen van hen kan komen. Zij gaan op gegeven moment ook zeggen: ‘Ja Nederland, jullie claimen wel alles en jullie halen wel alles binnen, maar wat leveren jullie nou eigenlijk?’ De lonen en de salarissen in Polen blijven stijgen dan ga je, op een gegeven moment, niet meer de hele week in een kas slapen tussen de tomaten."