sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Leren zonder de boekjes

Renkum – Zelf werken in het onderwijs, maar je kinderen niet toevertrouwen aan een schoolsysteem. Een paradox? Voor Saskia Idink niet. “Kiezen voor thuisonderwijs betekent niet dat je het Nederlandse schoolsysteem verwerpt. Het kan prima naast elkaar bestaan.” Nu de wetgeving rondom thuisonderwijs wordt herzien en besproken, is er een grote kans dat dit dan ook een wettelijke vorm van onderwijs wordt, naast onderwijs op school.

Renkum – Zelf werken in het onderwijs, maar je kinderen niet toevertrouwen aan een schoolsysteem. Een paradox? Voor Saskia Idink niet. “Kiezen voor thuisonderwijs betekent niet dat je het Nederlandse schoolsysteem verwerpt. Het kan prima naast elkaar bestaan.” Nu de wetgeving rondom thuisonderwijs wordt herzien en besproken, is er een grote kans dat dit dan ook een wettelijke vorm van onderwijs wordt, naast onderwijs op school.

Saskia Idink, onderwijskundige, docente op een ROC en moeder van twee dochters, beschouwt het thuisonderwijs als een hele gedegen vorm van onderwijs. De waslijst met regeltjes van staatssecretaris Dekker ziet ze zeker als een beperking. Bijvoorbeeld de eis dat de lesgevende ouder minstens HBO-niveau moet hebben. “Het belangrijkste is dat je er bent. Je coacht en stimuleert je kind, daar heb je geen HBO-diploma voor nodig. Alles wat je niet weet, zoek je samen op. Zo blijf je zelf ook iedere dag leren.”

Voordat Saskia en haar man kinderen kregen, hadden ze nog nooit gehoord van thuisonderwijs. Hun oudste dochter heeft eerst op een democratische school gezeten. Maar deze werd op een gegeven moment niet meer bekostigd door de overheid en ging verder als particuliere school. “Dat is gewoon heel erg duur en toen dachten we bij onszelf: waarom kiezen we niet voor thuis leren?”

“'Hoe krijgen je kinderen dan hun sociale contacten?' Dat is eigenlijk altijd de eerste vraag”, lacht Saskia. “Maar ze hebben vriendjes in de buurt, schilderles, sport- en spelactiviteiten en thuisonderwijsvrienden. Ze komen echt wel aan hun portie samen spelen.”

Holisme

Saskia Idink en haar man Ronnie van Kempen hebben een holistische levensovertuiging: ze geloven dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Zoals een kind leert praten en lopen, omdat het anderen nadoet of hetzelfde wil kunnen, zo kan het ook leren lezen en rekenen. Elk kind heeft de drang om zich te ontwikkelen. “We leggen hen weinig op. Het kind leert waar het zelf op dat moment mee bezig is. Onze oudste dochter van tien leest op dit moment stapels boeken weg, daar leer je enorm veel van. En wanneer de kinderen vragen hebben, beantwoorden wij ze of zoeken het samen op. Ze leren dus zeker wel, maar niet altijd op dezelfde manier of volgorde als op school.” 

Thuisonderwijs in de toekomst

In principe is naar Saskia's inzicht iedereen geschikt voor thuisonderwijs. “Het belangrijkste is dat je als ouders echt gemotiveerd bent. Het kost natuurlijk wel wat, je kunt niet allebei fulltime werken. Je moet zelf ook veel uitzoeken en regelen. Wat dat betreft is het gemakkelijker om je kind naar een school te sturen. Als de plannen van de staatssecretaris doorgaan zullen er veel nieuwe beperkingen bijkomen. Wel wordt thuisonderwijs dan gezien als volwaardige onderwijsvorm. Dat is een groot voordeel.”

Hoe het in de toekomst zal gaan, weet familie Van Kempen-Idink nog niet. “We kijken per jaar wat het beste is, daar betrekken we onze dochter ook bij. Vooralsnog vindt ze het thuis prima en ze ontwikkelt zich goed. Of ze een citotoets zal maken en of ze wel naar een middelbare school zal gaan, weten we nog niet. Dit hangt ook af van de wetswijziging. Op dit moment is dat nog niet aan de orde.”