sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Leraar maakt Cito-toets met leerlingen

Met klamme handen kijk je nerveus naar het blaadje dat voor je op de tafel ligt. Je ziet de juf nog even schichtig naar de klok kijken en over een paar seconden is het zover: Je moet de Citotoets maken. Net zoals elke leerling in groep acht, of niet? Steeds vaker worden er uitzonderingen gemaakt op het gebied van de Citotoets. Sommige leerlingen maken de toets klassikaal, anderen maken hem zelfs helemaal niet.

Met klamme handen kijk je nerveus naar het blaadje dat voor je op de tafel ligt. Je ziet de juf nog even schichtig naar de klok kijken en over een paar seconden is het zover: Je moet de Citotoets maken. Net zoals elke leerling in groep acht, of niet? Steeds vaker worden er uitzonderingen gemaakt op het gebied van de Citotoets. Sommige leerlingen maken de toets klassikaal, anderen maken hem zelfs helemaal niet.

In het toetsprotocol van Cito staat dat de leerlingen zelf de opgaven moeten lezen. Bij uitzonderingen, zoals leerlingen met dyslexie, mag de leraar de vragen voorlezen. De leerling noteert of wijst het antwoord aan. Er mag niet worden voorgelezen aan kleine groepjes en al helemaal niet aan een hele klas. Een toets gezamelijk maken, is dus niet toegestaan. Daarnaast mag het omgaan met meerkeuzeantwoorden worden geoefend, maar de inhoud van de toetsen mag in de periode voor de toets niet besproken worden.

Verkeerd advies

“Toen ik in groep acht zat, heb ik met mijn hele klas én de leraar de Citotoets gemaakt”, vertelt Saskia, een student van het Pantarijn in Wageningen. “Op dat moment vond ik dat natuurlijk alleen maar fijn. Als ik er nu aan denk, vraag ik me af of dit eigenlijk wel mag en of ik hierdoor misschien verkeerd advies heb gekregen voor mijn overgang naar de middelbare school.”

Nathalie van Thiel, leerkracht en J/M schoolcoach zegt op de site van JM ouders: “In zijn algemeenheid kun je zeggen dat wanneer een leerkracht bij een toets de condities verandert, de uitslag van de toets niet meer betrouwbaar is.”

Ontduiken van regels

Ondanks deze duidelijke regels zijn er leraren die de regels vervormen of ontduiken. Hierdoor krijgen leerlingen bijvoorbeeld dezelfde uitslag. Dit is met goede bedoelingen van de leraar, maar uiteindelijk is dit nadelig voor de leerlingen. Je kunt hierdoor een verkeerd doorstroomadvies krijgen.

Jannemarie de Vries, student aan de Christelijke Hogeschool in Ede: “De Citoscore was op de basisschool echt heel erg belangrijk voor ons. Naar aanleiding van deze score kreeg iedereen uit mijn klas een niveau mee waar de middelbare scholen op werden uitgezocht.” Leerlingen nemen de uitslag en het advies wat hieraan verbonden is dus wel degelijk serieus.

Volgens de site van het Cito moet een leraar, samen met zijn kennis over de leerling en de ondersteuning van de uitslag van de Citotoets, een advies vormen dat goed aansluit bij de desbetreffende leerling.

Dit jaar krijgen de leerlingen de Citotoets op 19, 20 en 21 april. 

Discussieer mee Wat zou jij doen als je merkt dat je kind de Citotoets klassikaal maakt?