sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Leerlingen meer eigenwaarde door het volgen van een vak op hoger niveau

Met gemak de havo aankunnen en voor de uitdaging kiezen voor één of meer vakken op het vwo? Lisa Vermeer, havo 4 leerling, doet het. Het bevalt Lisa hartstikke goed, ondanks dat het af en toe ook best zwaar is. Lastig vindt ze het om haar lessen zelf in te plannen, gelukkig is haar school (Christelijk Lyseum Veenendaal) hier erg flexibel in. "Ik zou het medeklasgenoten aanraden,tenminste wanneer ze goed kunnen plannen en een vak echt leuk vinden", aldus Lisa.

Met gemak de havo aankunnen en voor de uitdaging kiezen voor één of meer vakken op het vwo? Lisa Vermeer, havo 4 leerling, doet het. Het bevalt Lisa hartstikke goed, ondanks dat het af en toe ook best zwaar is. Lastig vindt ze het om haar lessen zelf in te plannen, gelukkig is haar school (Christelijk Lyseum Veenendaal) hier erg flexibel in. "Ik zou het medeklasgenoten aanraden, tenminste wanneer ze goed kunnen plannen en een vak echt leuk vinden", aldus Lisa.

 

Lisa heeft hiervoor vier jaar vwo gedaan. Met wiskunde had ze moeite, waardoor ze besloot om verder te gaan op de havo. Hierdoor kon ze haar geliefde vak Geloof, Leven en Filosofie (GLF) niet volgen. Dit is een psychologisch en filosofisch vak, waarin de leerlingen leren en nadenken over hoe de mens en het leven in elkaar zit. Bij de havo is er dit jaar namelijk niet genoeg animo voor, waardoor het vak alleen op vwo-niveau gegeven wordt. Lisa besloot om het vak op vwo-niveau te volgen en ook kunst op vwo-niveau te volgen. Ze vindt het fijn dat ze nu meer uitdaging krijgt.

 

 

"Het gevoel dat je wat waard bent is een belangrijke reden om leerlingen een vak op een hoger niveau te laten volgen"

 

 

Karin Wouters, sectordirecteur havo/vwo, vertelt dat ze vorig jaar begonnen zijn met het aanbieden van lessen op een hoger niveau. Het begon met een leerling van mavo 4. Hij was ontzettend goed in Engels. Hij had hierin veel meer uitdaging nodig en heeft toen uiteindelijk een Engels examen gehaald met een negen. "Het gevoel dat je wat waard bent, is een belangrijke reden om leerlingen een vak op een hoger niveau te laten volgen", aldus Wouters. De eigenwaarde van de leerling groeit hiermee. 

 

Er zijn geen vereisten om een vak op een hoger niveau te volgen. "Vaak zien de leraren genoeg capaciteit bij leerlingen", aldus Wouters. Leerlingen krijgen dus de mogelijkheid om een vak op een hoger niveau te volgen. Dit gaat wel gepaard met de nodige verantwoordelijkheid en echte wil. Op dit moment zijn er drie havo leerlingen die een vak op vwo-niveau volgen. 

 

Leerlingen die een vak op een hoger niveau volgen, mogen deze lessen zelf inplannen. Op de school is roostervrij leren, dus zelf een deel van de lessen inplannen, bij 30 leerlingen het geval. Ook de leerlingen die een vak op een hoger niveau volgen, hebben deze mogelijkheid. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat ze vakken die ze lastig vinden, toch kunnen volgen bij een andere klas. De leerlingen geven dit door, zodat de school hierin overzicht houdt.

 

 Lisa geeft hiermee inzicht in haar rooster

 

Negatieve lading

 

Af en toe ervaart Lisa wel een negatieve lading, wanneer ze er bijvoorbeeld voor kiest om een les te missen en ergens anders (voor school) mee bezig gaat. Ze heeft het idee dat sommige medeklasgenoten denken dat ze heel iets anders gaat doen. “Maar ik maak er geen misbruik van”, aldus Lisa. 

 

Dat het roostervrij leren niet bij elke leerling goed gaat, vertelt Kees Zandijk, afdelingsleider 4 -5 havo: “Er is nu een leerling die teveel ruimte neemt, teveel lessen mist en niet opschrijft waarom hij afwezig is en wat hij in die tijd doet.” De school is hierin nog opzoek naar een juiste balans tussen de eigen verantwoordelijkheid van de leerling en de school die ingrijpt wanneer de leerling misbruik maakt van zijn vrijheid.     

 

Zandijk denkt dat de negatieve waas die er nu nog omheen hangt mede komt door de nieuwigheid. Leraren die vinden dat een leerling ‘niks doet’ zullen nog geënthousiasmeerd moeten worden. Bij leerlingen moet het duidelijk worden dat er geen misbruik van mag worden gemaakt. Aan deze negatieve waas wordt nog gewerkt. “Het is belangrijk dat we hierbij niet op de stoel van de leerling gaan zitten en hierbij niet zijn zelfstandigheid gaan overnemen”, aldus Zandijk. 

 

Diploma

 

Sander Dekker, staatsecretaris van het onderwijs, laat in een brief aan de tweede kamer weten dat hij leerlingen wil stimuleren om het maximale uit zichzelf te halen. Hij wil dit doen door leerlingen het expliciete recht te geven om vakken op een hoger niveau te volgen. Sander Dekker schrijft: "Wanneer leerlingen extra inspanningen verrichten in het voortgezet onderwijs is het wenselijk dat dit zichtbaar is en beloond wordt in het vervolgonderwijs." Daarom wil hij dat er op het diploma komt te staan dat een leerling één of meerdere vakken op een hoger niveau heeft gevolgd. 

Op het CLV komt er nu al op het diploma van de leerling te staan dat hij/zij een vak op een hoger niveau heeft afgerond. Lisa vindt het leuk dat er op haar diploma komt te staan dat ze GLF en kunst op vwo-niveau gevolgd heeft. “Ze zien dan toch dat je meer wilt doen.” Vooral de uitdaging en het feit dat je jezelf er later beter mee kun presenteren, ziet ze als grote voordelen van het volgen van vakken op een hoger niveau.

Discussieer mee De mogelijkheid om vakken op een hoger niveau te volgen is een vooruitgang.