sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Ipad vs schoolboek: de voor- en nadelen

De technologische ontwikkelingen worden met open armen ontvangen door de samenleving. Ziekenhuizen zijn meer gespecialiseerd en de technologie zorgt voor verbinding over de hele wereld. Nieuwe technologie heeft ook invloed in het basisonderwijs. Het krijtbord heeft plaatsgemaakt voor een digibord en het schoolschrift wordt steeds meer vervangen door een laptop of smartphone. Hoe heeft deze ontwikkeling het schoolleven beïnvloed?

 

“De technologische ontwikkelingen hebben het onderwijs een stuk gemakkelijker gemaakt”, zegt dr. Jeroen Janssen, hoogleraar Educatie & Pedagogiek op de Universiteit Utrecht. “Docenten op de basisschool hebben veel profijt van bijvoorbeeld digiborden. Zij kunnen hun les verduidelijken met een video of animatie op het bord. Het is wel zaak dat de leraren de technologie inzetten als hulpmiddel, alleen als dit echt nodig is.“

Opkomst Ipads

Steeds meer scholen maken gebruik van Ipads. Ook dit heeft voor- en nadelen. Leerlingen met een Ipad kunnen gemakkelijker opdrachten maken die passen bij hun niveau. Tevens kan de docent alle resultaten en informatie van een leerling overzien. Alle informatie staat meteen in de Ipad. Dat scheelt een hoop administratieve rompslomp. Janssen: “ Nieuwe ontwikkelingen als virtual reality maken het voor leerlingen leuker om te leren. De geschiedenis gaat meer spreken als je er via technologie middenin staat. De leerling kan echter snel worden afgeleid op zijn Ipad. De verleiding is heel groot om andere dingen te doen dan opdrachten maken. Maar voor docenten scheelt het veel werk. Zo krijgen zij meer tijd om hun lessen voor te bereiden.”

Marloes van Hoogstaten: "Ik merk dat kinderen gemotiveerder zijn en het leuk vinden om opdrachten te maken"

Marloes van Hoogstraten is juffrouw in groep 3, zij werkt dit jaar voor het eerst met Ipads. “Ik merk dat de kinderen zelfstandiger werken, ook kun je het niveau aanpassen, zodat het bij elke leerling aansluit, dat vind ik erg prettig. Ik merk dat kinderen gemotiveerder zijn en het leuk vinden om opdrachten te maken. Het moet natuurlijk niet té leuk zijn, waardoor ze zich niet meer focussen op hun schoolopdrachten, maar over het algemeen gaat dit erg goed. Het is voor de ouders ook erg handig, de kinderen kunnen door de Ipad hun schoolwerk mee naar huis nemen. Zo kunnen de ouders ook zien waar de kinderen mee bezig zijn en hun kind hierbij helpen. Kinderen die het moeilijk vinden om te leren, kunnen op deze manier ook thuis verder met hun opdrachten.”

Basiskennis

Waar leerlingen enkele decennia geleden naar een bibliotheek moesten om kennis te vergaren, kunnen scholieren anno 2017 via hun smartphone of Iphone in een paar klikken informatie opzoeken. Dat is erg handig, maar het heeft ook gevaren, vindt Janssen: “De parate kennis van leerlingen mag niet verloren gaan. Natuurlijk kunnen we veel dingen gemakkelijk en snel opzoeken via internet, maar leerlingen moeten ook een bepaalde basiskennis hebben.  

De opkomst van de Ipads is maar een klein onderdeel van de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, zo is bijvoorbeeld ook de opleiding voor leraar heel anders geworden. De focus verschuift steeds meer naar digitalisering. Ook in het speciaal onderwijs wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van technologie. Wilt u hier nou meer over weten? Blijf onze pagina dan in de gaten houden voor nieuwe updates over digitalisering in het onderwijs!

https://www.youtube.com/watch?v=LX56wJluMo8

Discussieer mee Wat vindt u van het gebruik van Ipads op basisscholen?