sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Hou van mij zoals ik ben

Leerlingen die anders gebruik maakten van het speciaal basisonderwijs, kunnen tegenwoordig gewoon naar reguliere scholen. Wet Passend Onderwijs is de wet die op 1 augustus 2014 werd ingevoerd. Het doel van deze wet is om elk kind uit te dagen en het beste uit zichzelf te halen. 

Leerlingen die anders gebruik maakten van het speciaal basisonderwijs, kunnen tegenwoordig gewoon naar reguliere scholen. Wet Passend Onderwijs is de wet die op 1 augustus 2014 werd ingevoerd. Het doel van deze wet is om elk kind uit te dagen en het beste uit zichzelf te halen. 

Het voordeel van deze wet is dat zorgkinderen zich niet meer ‘speciaal’ hoeven te voelen, maar dat ze gewoon met leeftijdsgenoten in de klas kunnen zitten die niet speciaal zijn. Zo kunnen beide soort leerlingen zich ontwikkelen in de omgang met elkaar. Toch zijn er ook negatieve reacties op de wet. Zo zijn sommige ouders bijvoorbeeld bang dat hun kind nu niet genoeg aandacht meer krijgt.

Passend onderwijs

In Nederland zijn er voor alle soorten ‘speciale’ kinderen veel mogelijkheden. Nelly ter Voert, orthopedagoog en directrice van organisatie TalentKids, wordt erg blij van de ideeën achter het passend onderwijs. “Het is goed dat kinderen op hun eigen niveau onderwijs kunnen volgen. Het soort onderwijs dat erop gericht is dat ieder kind zijn eigen talenten kan ontwikkelen. Het is juist de bedoeling dat er meer wordt gekeken naar de krachten van deze kinderen dan naar hun beperkingen.” 

"Je moet juist kijken naar wat ze wel kunnen"

De organisatie TalentKids zet zich in voor de begeleiding van onder andere ‘speciale’ leerlingen. Ze adviseren leerkrachten en geven ideeën en handvatten om het beste met zo een kind om te gaan. “Scholen zijn er vaak op gericht om te kijken wat niet goed gaat. Als je blijft kijken naar de beperkingen heb je een klas vol moeilijke kinderen. Het is juist belangrijk dat je kijkt naar wat ze wel kunnen”, vertelt Ter Voert tegenover Nieuwsvallei.

Ook Marjolein van Bodegom, cognitief psycholoog en directrice van Bureau van Bodegom, wil inzicht geven aan kinderen. “Als kinderen zelf weten wat de best werkende leerstrategieën zijn, hebben ze controle over hun eigen manier van leren en krijgen ze meer zelfvertrouwen. Op deze manier kunnen ‘speciale’ kinderen ook naar reguliere basisscholen.” 

Financiering

Met de invoering van de nieuwe wet geeft de Rijksoverheid aan dat er niet veel veranderd rondom de financiering: “De invoering van passend onderwijs is geen bezuinigingsmaatregel. Het budget blijft landelijk hetzelfde, maar wordt wel anders verdeeld.” Organisatie TalentKids loopt vooralsnog wel tegen de financiering aan. “Scholen willen wel professionaliseringsslag maken, maar hebben hier vaak weinig geld voor”, zei Ter Voert. 

Verschillende scholen

Orthopedagoog Ter Voert kan nog niet zeggen hoe speciale scholen omgaan met de invoering van de nieuwe wet. Onlangs hoorde ze wel dat een leerling van acht jaar terug wilde naar het reguliere basisonderwijs, maar dat het speciale onderwijs dit probeerde tegen te houden.

"Wij lopen vooral tegen de financiering aan"

Hoe reguliere scholen met de nieuwe wet omgaan, is ook nog een issue. “De ene school roept hard dat ze er klaar voor zijn. Andere scholen wachten stilletjes af. Eigenlijk weten we nog niet goed wat er allemaal precies gaat gebeuren en wat de effecten zijn. Vanaf volgend schooljaar zullen de budgetten anders worden verdeeld en dan heeft de transitie van de jeugdzorg ook zijn intrede gedaan”, aldus Ter Voert. “Ik denk dat 2015 een roerig jaar zal worden voor kinderen die hulp nodig hebben!” 

Door: Karina van der Wal | @Karina131313 | @NieuwsVallei