sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Hoger onderwijs verlangt voorbereiding

In het hoger onderwijs wordt er een steeds groter beroep gedaan op de zelfstandigheid van studenten. Daarmee verandert de digitalisering de vakken. Laptops zijn niet meer uit klaslokalen weg te denken. Daarom worden leerlingen steeds beter voorbereid op digitale middelen in colleges.

In het hoger onderwijs wordt er een steeds groter beroep gedaan op de zelfstandigheid van studenten. Daarmee verandert de digitalisering de vakken. Laptops zijn niet meer uit klaslokalen weg te denken. Daarom worden leerlingen steeds beter voorbereid op digitale middelen in colleges.

Om leerlingen goed voor te kunnen bereiden op het vervolg onderwijs, heeft het Marnix College in Ede een Leermiddelenbeleidsplan opgesteld. Hierin komt duidelijk naar voren dat zowel docenten als leerlingen ervan zijn overtuigd dat de digitalisering in de maatschappij niet zomaar over zal waaien. Door dit plan aan te houden, wil de school in 2016 de keuze maken om volledig af te stappen van de boeken en over te gaan op digitaal lesmateriaal.

In ‘onderwijsparadijs’ Finland gaan ze nog een stap verder. Daar wil men op bepaalde scholen vanaf 2016 geen schrijfles meer geven, maar typeles. De Finnen zien dat kinderen steeds vaker met een tablet opgroeien. Om hierop in te spelen, zien de Finse kinderen dus geen schriften meer, maar toetsenborden.

Dat de digitalisering in Nederland speelt, blijkt ook uit een standpunt van D66. De partij vindt dat scholen in zowel het middelbare als het hoger onderwijs meer ruimte moeten krijgen om leerlingen digitaal te laten leren. Hogescholen moeten Massive Open Online Courses aan gaan bieden. Dit zijn lessenseries die opgenomen worden en vervolgens online te bekijken zijn. Leerlingen kunnen hierdoor makkelijk extra links gebruiken om verdiepende informatie te krijgen.

Een nadeel van deze aanpak is dat er minder interactie is tussen de docent en de leerling. Zeker bij masters die zich op een specifiek gebied richten, kan dit voor problemen zorgen. Vragen kunnen niet live worden gesteld, maar achteraf.

Op het internet zijn verschillende sites te vinden waar online lessen kunnen worden gevolgd. Dit kunnen gratis lespakketten zijn die online worden getoetst. Echter zal dit niet de standaard worden in de nabije toekomst. Een docent zal altijd nodig blijven om leerlingen en studenten te begeleiden.

Door: Sven Rietkerk