sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Het kind centraal

SCHERPENZEEL- De CITO toets is al jaren een begrip voor de leerlingen van groep acht. Toch kiezen steeds meer basisscholen voor een alternatieve toets. Waarom kiezen scholen een andere toets? Creativiteit en technisch inzicht worden niet getoetst bij een centrale eindtoets (Cito), maar wel bij bijvoorbeeld ROUTE 8. Misschien maakt het helemaal niet uit welke toetsing je gebruikt. Maar één ding is zeker, elke basisschool is verplicht om een eindtoets af te nemen.

De Cito toets geeft het schoolniveau aan voor de middelbare school. De laatste jaren neemt het aantal Cito toetsen af, scholen kiezen voor een alternatieve toets die door de overheid goedgekeurd is. 60% van de basisscholen neemt geen Centrale Eindtoets af, maar kiezen voor de IEP-Toets of ROUTE 8. Scholen in Renswoude en Scherpenzeel hanteren nog de Centrale Eindtoets. Maar wat is de reden dat scholen steeds vaker de Centrale Eindtoets afwijzen? 

Voordelen alternatieve toets
De IEP toets en ROUTE 8 doen langzaam hun intrede. Creativiteit en technisch inzicht worden in deze toetsen meer getest. Zo bestaat de IEP toets ook uit enkele open vragen, hierdoor kunnen leerlingen hun talent beter kwijt. ROUTE 8 wordt digitaal afgenomen en bestaat uit adaptieve vragen, als je een vraag fout beantwoordt is de volgende vraag wat makkelijker. Zo heb je niet het gevoel dat je een toets slecht maakt, dat zorgt weer voor minder stress onder de leerlingen. Waar de Cito toets drie dagen duurt, duren deze toetsen maar enkele uren.

Waarom scholen toch voor de Centrale Eindtoets kiezen.
De Wittenberg, basisschool in Scherpenzeel, is één van de scholen die nog steeds de Cito toets hanteert. “We zijn tevreden over hoe de Cito toets eruit ziet en als het goed gaat, waarom zou je dan overstappen op iets anders?”, aldus Bronkhorst, directeur van de Wittenberg. “Je weet hoe de uitslagen eruit zien en je weet hoe je ze moet lezen.”
“Binnen de Cito Eindtoets wordt er ook gedifferentieerd en deze toets geeft voor ons tot nog toe een goed beeld.”

“Kind is meer dan cijfers.”

Volgens Hendriksen, directeur van de Borgwal in Renswoude, is er ook niet per se een eindtoets nodig. “Je schooladvies heb je toch al rond.”
De schooladviezen zijn niet afhankelijk van de eindtoetsen. De toetsen worden in april of mei afgenomen, docenten hebben hun advies rond die tijd al klaar. De uitslag van de toets is daarom vaak een bevestiging van het gegeven advies.
“De uitslagen zijn helder, voor de inspectie is dat ook duidelijk en overzichtelijk, dat is trouwens geen reden om voor de Cito te kiezen, maar het is wel makkelijk.”
“De doorgaande lijn met de LOVS toetsen is wel een groot voordeel, die toetsen zijn het hele jaar en sluiten goed aan bij de Centrale Eindtoets.”

Basisschool de BorgwalBasisschool de WittenbergBasisschool de Korenmaat

 

 

 

 

“De uitslag laat vooral zien hoe jij scoort als school. Het kind acht jaar volgen wordt niet erkend als beoordeling voor het schooladvies. Je moet het kind door en door kennen voordat je een advies geeft, zo’n toets is maar een moment opname.” De directeur van de Korenmaat in Scherpenzeel, dhr. Heij, ziet ook wel voordelen van de Cito. “Maar het is vooral een indicatie van hoe het kind presteert. In 95% van de gevallen komt het ook overeen met het advies, voor die 5% moet er bijgesteld worden als de toets heel erg afwijkt van het advies.”
Heij staat open voor een alternatief, maar de Korenmaat is een van de scholen van de vereniging de Viermaster. Om onderling te kunnen vergelijken moet er dezelfde toets worden afgenomen.

Kind centraal
Het doel van onderwijs is de talenten van kinderen ontplooien op pedagogisch en didactisch verantwoorde wijze. Er wordt niet alleen naar de cijfers gekeken, maar naar het kind. Het kind staat centraal. “Heeft het kind bereikt wat hij wil bereiken?”, daar draait het om volgens Bronkhorst. De conclusie van Heij is eenvoudig en duidelijk: “Het kind is meer dan cijfers.” Geen enkele toets zal dat ontkennen.