sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Digi Generatie: wat zijn de gevolgen van digitalisering in het onderwijs?

Met de hele klas skiën terwijl je gewoon op je stoel in het klaslokaal zit, het kan nu allemaal met virtual reality. De technologie verandert en blijft zich steeds meer ontwikkelen.

Deze ontwikkelingen zijn ook terug te zien in het basisonderwijs. Het basisonderwijs is niet meer zoals het vroeger was. Steeds meer jonge kinderen komen in contact met computer en ipads. In deze maatschappij kunnen kinderen van 3 beter overweg met een ipad dan een 65-plusser. Kinderen in groep 1 en 2 krijgen nu les via een digi-bord. Welke invloed heeft dit op het leervermogen van een kind? Hier zijn verschillende meningen over.

"Bovendien bleek uit tussentijdse toetsen dat de resultaten van leerlingen achterbleven bij de verwachtingen."


Het gebruik van iPads in het basisonderwijs brengt een hoop ophef met zich mee, omdat niet alle ouders deze verandering toejuichen. Zij zien de kinderen liever buiten spelen of boeken lezen. Mariëlle de Bie, moeder van twee kinderen, vertelt: “Mijn kind zit in groep 6 en werkt ook met ipads. Ik ben hier persoonlijk geen voorstander van. Kinderen zitten helemaal vast aan de technologie. Ze gaan naar school en zitten achter de computer, en als ze thuiskomen gaan ze daar vrolijk mee verder.”


Sinds kort is er een Steve Jobsschool, vernoemt naar de oprichter van Apple. Dit is een school die afwijkt van het reguliere basisonderwijs en zich volledig focust op de technologische ontwikkelingen. Alle kinderen hebben een eigen ipad of tablet waar zij mee werken.

Toch zijn niet alle basisscholen blij met deze onderwijsmethode. Van de 46 basisscholen die geinteresseerd waren in deze leermethode, zijn er al twaalf scholen afgehaakt en dertien scholen zijn nooit begonnen met de methode, blijkt uit een artikel van De Volkskrant.

'Bovendien bleek uit tussentijdse toetsen dat de resultaten van leerlingen achterbleven bij de verwachtingen. Als school wil je ruimte geven aan vernieuwing, maar niet te lang. De kwaliteit van het onderwijs moet leidend zijn', zegt een woordvoerder van BOOR (Stichting/onderwijsorganisatie Rotterdam).


Er zijn ook voordelen aan het digitaliseren van het onderwijs.  Kinderen weten van jongs af aan hoe ze om moeten gaan met ipads en computers. Door de komst van Ipads op scholen, kunnen kinderen op hun eigen tempo leren en oefeningen maken. Ook voor de leraren is het een uitkomst, het scheelt veel nakijkwerk. 

“Digitale technologie is niet meer terug te draaien. Het is vreemd als je dan de voordelen niet gebruikt in het onderwijs”

"Digitale technologie is niet meer terug te draaien. Het is vreemd als je dan de voordelen niet gebruikt in het onderwijs", zegt Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad en hoogleraar onderwijseconomie, in een artikel van NRC.


Wij duiken de wereld van het basisonderwijs in en onderzoeken de invloed van de digitalisering op het basisonderwijs.


Wat vindt u ervan dat het onderwijs steeds digitaler wordt?

Help ons!
Voor ons dossier zijn wij op zoek naar mensen die ons verder kan helpen met dit onderwerp. Heeft u kinderen die digitaal les krijgen? Of bent u zelf leraar? Contact ons dan via Facebook of Twitter, of laat een reactie hier achter! Wij zijn erg benieuwd naar uw mening.