sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De WEpod: wat kunnen we verwachten van dit voertuig?

De minister van verkeer en rijkswaterstaat introduceerde begin dit jaar de WEpod aan de buitenwereld.Studenten kunnen straksvanaf station Ede-Wageningen tot en met de campussen van Wageningen met het zelfrijdende tien-persoons voertuigmeeliften. Maar wat voor ervaringen kun je straks verwachten als je gebruik maakt van de WEpod?

De minister van verkeer en rijkswaterstaat introduceerde begin dit jaar de WEpod aan de buitenwereld. Studenten kunnen straks vanaf station Ede-Wageningen tot en met de campussen van Wageningen met het zelfrijdende tien-persoons voertuig meeliften. Maar wat voor ervaringen kun je straks verwachten als je gebruik maakt van de WEpod? 


Uit een studierapport van de TU Delft blijkt dat dit tien-persoons voertuig uit Frankrijk wordt aangedreven door een elektrische motor en is uitgerust met verschillende snufjes om real-time beslissingen te maken. Het heeft camera’s en sensoren om de omgeving en de verkeersdeelnemers in de gaten te houden. Het voertuig wordt ook door middel van een extreem nauwkeurige navigatie systeem op de juiste weghelft gehouden.

 

Veiligheid boven alles

De Wepod behaald een topsnelheid van 40 km/u , maar voor veiligheidsredenen rijdt het maar 25 km/u. De kans dat passagiers de dupe worden van een niet functionerende WEpod is klein. Mocht er tijdens een rit iets gebeuren, dan kunnen passagiers contact opnemen met de Controle Room. Vanuit deze Controle Room kan dan de WEpod met een joystick bestuurd worden.

Om deze situaties überhaupt te voorkomen, rijdt de WEpod een route die geen situaties kan opleveren waar ongelukken kunnen ontstaan. Ook rijden deze voertuigen niet als het donker is of gladheid op de wegen wordt voorspeld. De WEpod is nog niet in staat om op drukke wegen te rijden, omdat de snelheid en afstand van voertuigen in korte tijd razend snel kunnen veranderen. Dat komt omdat de data die de sensoren en camera’s vergaren om deze schattingen te kunnen maken, nog niet in staat zijn om de rest van het verkeer nauwkeurig te volgen. Hierdoor wordt de kans op een ongeluk alsmaar groter. 

 

Een klik verwijderd van een reservering

Alwin Bakker, project begeleider van de WEpod en senior beleid strateeg bij provincie Gelderland, vertelt dat je later in dit jaar een app kunt downloaden die je de mogelijkheid geeft om gratis gebruik te maken van de WEpod. Zo hoef je als student bijvoorbeeld niet bij een specifieke halte te staan om opgehaald te worden, want de WEpod traceert met 4G de locatie van een klant die het voertuig gereserveerd heeft.

Discussieer mee Wat voor ervaringen kun je straks verwachten als je gebruikt maakt van de WEpod?