sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

CBS De Wegwijzer: meer vrijheid door Excellente titel

Na vijf jaar hard werken was het zover: CBS De Wegwijzer mocht op 18 januari het predicaat voor 'Excellente School' in ontvangst nemen. Directeur A.M. Heijting-Steursma is ontzettend trots, maar ziet ook nog zeker mogelijkheden voor verbetering.

Na vijf jaar hard werken was het zover: CBS De Wegwijzer mocht op 18 januari het predicaat voor 'Excellente School' in ontvangst nemen. Directeur A.M. Heijting-Steursma is ontzettend trots, maar ziet ook nog zeker mogelijkheden voor verbetering.  

 

CBS De Wegwijzer is een dorpsschool in Overberg met 85 leerlingen. Heijting vertelt dat ze het meest trots is op haar team. “Ik ben trots op wat ze iedere dag weer doen.” Ook het denken in mogelijkheden en kansen, het beste willen voor de school - niet alleen voor de eigen klas - en het enthousiasme van de leerkrachten waardeert ze.

 

Voordat Heijting aan het roer stond, waren er veel wisselingen in het directeurschap. In de afgelopen vijf jaar hebben ze hard gewerkt om een meer doorgaande lijn te creëren door de klassen heen. Om meer een eenheid te worden als school en als docenten. Ook denken ze veel na over een goede inrichting van de lessen. Zo hebben ze werkgroepen, waarin docenten en iemand van het managementteam onderzoeken hoe een bepaald vak het beste ingericht kan worden. Ze bekijken welke opties er zijn en wat er mogelijk is.

 

Excellentieprofielen

Om in aanmerking te komen voor het predicaat ‘Excellent’ mocht de school excellentieprofielen aandragen. Ze kozen voor taal/lezen, zorg op maat en onderwijskundig leiderschap.

 

De school heeft in taal/lezen geïnvesteerd door onder andere een nieuwe bibliotheek aan te leggen, het gebruik van woordmuren en het organiseren van een voorleesontbijt. Heijting geeft aan dat de kinderen meer plezier krijgen in het leren en dat ook de resultaten omhoog gaan.

 

 Boekentasjesboom voor groep 1/2

 

De school geeft zorg op maat door erg betrokken op elkaar te zijn en te denken in mogelijkheden. Ze geven aandacht aan kinderen met meer-/hoogbegaafdheid door andere lesstof aan te bieden en ze twee keer per week uit de klas te halen. Ook kinderen met gedragsproblemen en leerproblemen kan de school goed opvangen. Samenwerking tussen ouders, de leerkracht, de internbegeleider en de directie vinden ze belangrijk.    

 

Het onderwijskundig leiderschap is vooral terug te vinden bij de directie. Het planmatig verbeteren van de situatie, leerkrachten bij elkaar laten kijken onder de les om zo van elkaar te leren en het nemen van besluiten zijn hier onderdeel van. Ook krijgt een teamlid de leiding over iets waarin diegene goed is.

 

Ruimte voor meer verandering

 

Heijting vindt dat het onderdeel ‘cultuur en creatief’ nog verbeterd kan worden. “We zijn hier al druk mee bezig en zeker ook al in gegroeid.” Zo hebben de leerkrachten de afgelopen twee jaar een workshop gevolgd in een bepaalde discipline. De leerkrachten geven nu deze vakken bij elkaar in de klas, zodat de leerkracht met veel plezier en affiniteit met het vak les kan geven.

 

Nu ze het predicaat ontvangen hebben, heeft de school ook een regiofunctie. Dit betekent dat andere scholen met vragen bij de Wegwijzer terrecht kunnen. Ook krijgt de school de taak om stagiaires op te leiden en te helpen met kinderen die vastlopen. “We kijken graag met de ouders naar de mogelijkheden voor hun kinderen.”

 

“Hierdoor kunnen we meer de diepte in en dichter bij ons zelf blijven.”  

 

Voordeel voor de school is dat ze nu een positieve naamsbekendheid krijgen. Ze zijn ze erg trots dat ze zich als ‘Excellente’ school naar buiten kunnen presenteren. Ook hoeven ze de regels van de overheid minder strak te volgen, waardoor ze bijvoorbeeld de administratie meer kunnen loslaten. “Hierdoor kunnen we meer de diepte in en dichter bij onszelf blijven.” Wat ze verder met deze vrijheid gaan doen besluiten ze op de komende studiedag. Wel is duidelijk dat ze de groepsplannen (doelen voor de klas) op een meer eigen manier willen vormgeven. 

 

Meer dan tweehonderd scholen hadden zich aangemeld om in aanmerking te komen voor het predicaat. Uiteindelijk hebben 44 scholen samen met CBS De Wegwijzer het predicaat voor 'Excellente School' in ontvangst mogen nemen. Het predciaat is voor een periode van drie jaar geldig. 

 

 

Discussieer mee Wat vindt u van de manier waarop de school bezig is met haar onderwijs?