sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Beste basisschool Wageningen kampt ook met lerarentekort

Volgens RTL Nieuws is de St. Jozefschool de beste basisschool van Wageningen. Daar staat echter tegenover dat het lerarentekort in heel Nederland, de druk van kwalitatief onderwijs, opvoert. Ondanks het lerarentekort op de St. Jozefschool, blijken de resultaten van de eindtoets toch de beste van Wageningen.

Dat de school tot beste is uitgeroepen, vindt Marc van de Snepscheut, directeur van de St. Jozefschool, een beperkte manier van kijken. "Het zijn vooral harde gegevens die ze hebben gebruikt, maar er zit vaak veel meer achter een school. Dat zijn de dingen die je niet in de harde data kunt zien, maar die zeker bepalend zijn voor hoe het er in de school aan toe gaat." Los daarvan denkt hij wel dat de St. Jozefschool een hele goede school is. "Ik denk dat we de zaakjes op orde hebben en dat kinderen graag naar onze school komen."

 

Leerkrachten werven

Helaas heeft ook de St. Jozefschool last van het lerarentekort. Een makkelijke oplossing is er niet. "Wat vooral belangrijk is, is dat het goed gaat met leerkrachten die je hebt. Want zolang het goed met hen gaat, heb je nog geen vervangers nodig." zegt directeur van de Snepscheut. Daarnaast werkt de school samen met andere scholen in een soort invalpool. Het is een pool aan flexibele werknemers die invallen waar nodig. Ook heeft de school veel parttimers die ook bereid zijn meer te werken. "Als laatst plaatsen we ook advertenties, houden we speedgespreken; gesprekken waarin we laagdrempelig praten met mensen die terug het onderwijs in willen of over willen stappen van baan. Op de manier werven wij meer leerkrachten."

 

Geen leraar is geen les

Het lerarentekort heeft wel degelijk invloed op de kwaliteit van het onderwijs, laat Marc van de Snepscheut weten. "We kunnen geen invallers meer vinden en wij hebben als school het beleid: geen leraar is geen les." Marc legt uit dat als kinderen opgesplitst worden in andere klassen er geen sprake is van ECHT leren. "De kinderen zitten in een andere klas en een ander leerjaar en dan krijgen ze niet de begeleiding die ze echt nodig hebben. Daarbij is de klas waarin ze worden ingedeeld, heel onrustig. Gelukkig komt het weinig voor." zegt Marc. Om het onderwijsniveau op peil te houden doet de school ook zijn best. "Ik denk dat ons onderwijs goed genoeg in elkaar zit dat de kinderen wel eens een les kunnen missen." Toch laat de directeur weten dat het lastig is om het onderwijsniveau op te vangen zonder leerkrachten.

Desondanks blijven de resultaten van de school goed. Volgens directeur Marc komt dat door de goede sfeer op school. "In een goede sfeer leren de kinderen meer. Wij hebben goede leerkrachten en dat helpt ons dit te bereiken." De St. Jozefschool is de enige Jenaplanschool van Wageningen. Dat houdt in dat de school projectmatig werkt. De kinderen werken niet alleen achter hun tafeltjes in het lesboek, maar de kinderen gaan ook naar buiten om te leren. Dit onderscheidt de St. Jozefschool van de andere scholen in Wageningen. "Maar vooral de manier waarop we met elkaar om willen gaan in de school en de manier waarop er zorgzaamheid is in de school, is wat ons echt onderscheidt."

 

De vreedzame school

De St. Jozefschool is deel van de vreedzame school methode. Het is een filosofie over hoe kinderen met elkaar om moeten gaan. Elke week besteden ze aandacht aan de methode. Ze geven leraren en kinderen een podium om dingen bespreekbaar te maken. "We leiden tien bovenbouwkinderen op tot mediator. Zij helpen andere kinderen met het oplossen van conflicten. Het belangrijkste hierbij is het democratisch burgerschap. Kinderen bepalen zelf wat er in de school gebeurt."

De kinderen maken aan het begin van het jaar afspraken die ze belangrijk vinden. Om te meten of deze methode echt aansluit op de kinderen, praten de leraren er met de kinderen over. De kinderen zelf beoordelen de methode als positief. Daarnaast meten ze de sociale veiligheid in de bovenbouw en ook deze wordt, vergeleken met andere scholen, bovengemiddeld gewaardeerd. Ook de ouders vullen een tevredenheid enquête in en hieruit blijkt dat er een positief beeld is van het sociale klimaat.

 

De toekomst

De visie op de toekomst, wat betreft het lerarentekort, is nog niet positief. "Ik verwacht dat het lerarentekort groeit. De nood voor leerkrachten wordt groter. Om dat op te lossen, wordt een lastig proces." Volgens Marc moet er iets veranderen in de manier van opleiden van leraren, op gebied van verantwoordelijkheid in verhouding met het salaris en op gebied van het statuur van het beroep. Hij verwacht niet dat de school kleiner wordt door het lerarentekort. "De kinderen moeten toch naar school." sluit hij af.