sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Barneveldse basisscholen niet eens met minister Slob

Verschillende Barneveldse basisscholen zijn het oneens met de uitspraak van minister Slob waarin hij stelde dat de groep 8 eindtoets vervroegd moet worden. Hij slaat de plank mis door de groep 8 toets op de groep 8 toets vinden ze. Over de vraag of scholen de toets daadwerkelijk vroeger moeten afnemen zijn de meningen verdeeld, maar ze zijn het er in elk geval over eens dat het geen prioriteit heeft.

Basisscholen de Spreng en de Fontein
De clusterdirecteur van basisscholen de Spreng en de Fontein, Arco van Houwelingen, is hier heel duidelijk over. “De toets moet niet vervroegd worden. Juist doordat je de toets op een laat moment in het jaar inplant, geef je de leerlingen de kans om alles uit zichzelf te halen. Wanneer je het vervroegt doe je er de kinderen geen recht mee.” Hij gaat verder door te zeggen dat het prioriteit moet krijgen om in de gesprekken tussen de leraar, de ouders en het kind te investeren. Bij de Spreng en de Fontein beginnen ze in groep 6 al met deze gesprekken. Op die manier wordt van het kind het best duidelijk in hoeverre stress en factoren van buitenaf invloed hebben op het leerproces.

Basisschool Plantijn
Basisschool de Plantijn heeft dezelfde mening wanneer het gaat om het vervroegen van het gesprek. Het advies van de leraar is sinds enkele jaren bindend en op deze manier kan de leraar de leerling het best studieadvies geven. Over de vervroeging van de toets is de Plantijn iets soepeler. Leraar Rolf Ledoux zegt: “de toets mag best naar voren gehaald worden, maar maak er geen groot punt van. Houd de inhoud van de toets kernachtig. Maak er geen stressvolle drie dagen van. Het zijn kinderen van elf, geen volwassenen.”

Volgens minister Slob zou deze maatregel de kinderen juist een eerlijkere kans moeten geven. Doordat de toets eerder zou zijn komt er minder druk op te liggen. Ouders kunnen niet op het laatste moment extra druk op hun kinderen leggen om te presteren. Door deze maatregel zou het verschil tussen de resultaten van de eindtoets en het bindend advies van de leraar kleiner worden.