sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Modewinkel Eijgenraam heeft geen eigentijdse webwinkel

Bennekom - Je bespaart tijd, energie én geld. Online winkelen is een opkomende gewoonte, waarbij kleding een van de geliefdste aankoop is. Mannenmodezaak Eijgenraam bestaat 25 jaar en draait alsnog op volle toeren, zónder een hedendaagse webwinkel.

“Een webwinkel voor mannenmodewinkel Eijgenraam is niet broodnodig”, zegt werknemer Agathe Kobus in de winkel op Brinkstraat 7. Het personeel verdient namelijk alsnog brood op de plank zónder. Toch komen Nederlanders minder in de fysieke winkel en kopen ze meer in de online winkel. Eind 2016 gaf 73% van de Nederlanders aan iets online te hebben verworven. Voor menig Nederlander is het dan ook moeilijk voor te stellen dat vijftien jaar geleden het overgrote deel van de aankopen bij de fysieke winkel werd gehaald. Echter heeft een website – in tegenstelling tot een fysieke winkel – geen behulpzaam personeel of een gratis biscuitje als versnapering. De Eijgenraamse klanten gaan zo alsnog naar de ‘werkelijke’ winkel toe. “Ze gaan naar de winkel toe om te voelen, te passen en persoonlijk geholpen te worden.”

Geen webshop erop

Modezaken met zowel een fysieke winkel áls een webwinkel zouden het meest genieten van de groeiende omzet, maar de Eijgenraamse klantenkring heeft geen behoefte aan een webwinkel. “De winkel doet het goed.” Modebrancheorganisatie INretail geeft echter aan dat ‘online’ een noodzakelijke factor is in de detailhandel: ‘het is niet meer weg te denken’. Volgens de professionals staat het zelfs vast: je moet online omarmen in combinatie met je fysieke winkel.

Mannenmodezaak Eijgenraam in Bennekom

Het aantal webwinkels neemt toe, terwijl het aantal ‘echte’ winkels daalt. Daarbij is in de online bestedingen vooralsnog geen daling te bekennen. Webwinkels zitten dus continue achter de broek van modewinkels aan. “De deuren van Intersport Van Wonderen en Wonderland Trends voor Kids zijn onlangs nog gesloten. De ondernemer vertelde dat de oorzaak lag bij het online winkelen. Recent  zijn in het centrum al een aantal modewinkels van de baan geraakt.” Op het internet hoeven bezoekers hun luie zetel niet uit, ze doen hun aankopen wanneer het hen uitkomt, de artikelen worden aan huis bezorgd, de prijzen kunnen makkelijker worden vergeleken en opdringerig personeel is niet te bespeuren. Maar het internet is niet bij de mannenmodewinkel aan zet. “Eijgenraam is eigentijds, heeft een goed uitstraling naar buiten en het personeel staat klanten hartelijk ter woord.”

De eigen winkelbeleving

De winkelervaring wordt door het opkomend online winkelen belangrijker. “Wij zijn klantgericht. Bezoekers krijgen een gratis kop koffie als ze een poos in de winkel zijn en er is een klik tussen de klant en het personeel”, vertelt Kobus. Altijd al heeft de mannenmodezaak een vaste klantenkring gehad. Sommige klanten kent Kobus dan ook persoonlijk. “Ik trek dan – bij klanten – letterlijk aan de jas om ze andere kledingstukken, dan voor hen ‘het gebruikelijke’, te laten zien.” Maar volgens INretail heeft een goede onlinewinkel dezelfde look & feel als de fysieke winkel, waardoor klanten zich - ook - direct thuis voelen.

Een man past zijn pak

Maar eerlijk toegegeven: in de ‘echte’ winkel krijgt de klant het keuzeadvies die het internet niet geeft. “Klanten willen weten of het kostuum ‘goed’ is. Ze willen niet het risico lopen hun aankoop terug te sturen. Het personeel is dan ook eerlijk en dat vinden klanten fijn. We vertellen het ze als het pak niet past of niet staat. Wij verkopen kostuums en dat moet nou eenmaal goed zitten, want ze betalen er een klap geld voor. Vervolgens lopen de kopers met een lach op hun gezicht de winkel uit”, vertelt ook Kobus met een glimlach.

Het zal blijken of Eijgenraam opgewassen is tegen het grootste Nederlandse winkelcentrum: het internet.

Discussieer mee Ga jij liever naar een 'echte' modezaak of koop jij liever kleren online?