sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

“Het zijn toch de bekende merken waarvoor mensen de stad ingaan.”

Het voormalige gebouw van de V&D wordt een Hudsons Bay, en in de Langestraat opent binnenkort een Levi’s. In Amersfoort verdwijnen er winkels, maar er komen ook grote modeketens voor terug. Maar zien de kleine ondernemers niet liever boetiekjes in de Langestraat?

De Langestraat staat bekend als dé winkelstraat van Amersfoort. Je kan er terecht voor de grote modeketens zoals Zara, America Today en Rituals, maar de boetiekjes ontbreken. “Het zijn toch de bekende merken waarvoor mensen de stad ingaan. Als ze dan eenmaal gaan dwalen, dan vinden ze de kleinere boetiekjes.” Vertelt Marjan Arshakihn (33). Zij werkt bij Exposa aan de Krommestraat. In dezelfde straat bevindt zich ook Las Lunas, waar Gemma Balm (61) de eigenaar van is. “In de zijwegen komen vaak mensen die gericht iets komen zoeken.”

"De sfeer is gewoon anders."

Balm heeft een tijdje een winkel op de Langestraat gehad. “In de grote straat zijn er meer groepen, meer kijkers. De sfeer is gewoon anders.” Volgens Ruud Woudenberg (63) is het ook lastig om als zelfstandig ondernemer aan een pand te komen. Hij is eigenaar van de winkel Bananas op de Kamp. “Het zijn grote panden en de huur is nou eenmaal prijzig. Ook staat de Langestraat toch echt bekend als winkelstraat voor grote modeketens.”

Een goed aanbod

Dat er leegstand is, vindt Balm zelf ook erg jammer. “Maar ze worden wel opgevuld door winkels van goede kwaliteit, denk aan State of Art. Dat vind ik beter dan een massawinkel.” Ook Woudenberg ziet liever volle winkels dan lege panden. “Ik vind het niet erg als er grote merken in de Langestraat komen, zolang ze maar een goed aanbod hebben. Maar wat ik vooral zie, is dat er meer apartere winkeltjes of restaurants komen. Soms wel iets teveel vind ik.”

Kleine ondernemers in het centrum hebben geen probleem met de grote modeketens. De leegstand is jammer, maar het wordt snel opgevuld. Zolang de winkels kwaliteit en een goed aanbod bieden, is het goed. Arshakhin heeft wat haar betreft geen concurrentieproblemen. “We hebben niet zo veel last van de grote winkelketens. Wij hebben een eigen stijl, de Italiaanse mode, waar klanten dan ook bij blijven. Wij hebben een eigen klandizie.”