sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Duurzame mode gaat je niet in de koude kleren zitten

WAGENINGEN - Leren over duurzame mode én je garderobe opfrissen? Dat kon op het Circular Fashion event, georganiseerd door De Circular Economy Student Hub (CESH) van de Universiteit Wageningen.

Het is druk in de roze verlichte foyer van theater de Heerenstraat in Wageningen. In de hoek staat een DJ-set, omringd door rekken met ingeleverde kleding. Mensen die kleding hebben ingeleverd krijgen daar een bonnetje voor terug, waarmee ze tussen de andere ingeleverde kleding iets nieuws mogen uitzoeken. Het is dringen bij de rekken; er wordt gesnuffeld, gepast en meegenomen.

Fashion en bewustwording
Studente Zoë (22) heeft ook iets naar smaak gevonden. “Ik heb dit topje uitgezocht, ik ben er harstikke blij mee”. Lachend houdt ze het topje voor zich. Op de vraag waarom ze dit evenement bezoekt kan Zoë duidelijk antwoorden. “Ik interesseer me sinds een paar maanden in een groenere manier van leven, ik wil minder belastend voor het milieu zijn. Daarnaast vind ik mode ook erg leuk, dus deze avond combineert fashion en bewustwording van de manier waarop onze kleding geproduceerd wordt perfect”.

Na ruim een kwartier vertraging, te wijten aan het shopenthousiasme van de bezoekers, wordt iedereen vriendelijk gevraagd te vertrekken naar zaal 1. In het kleine bioscoopzaaltje opent de enthousiaste presentatrice de avond. Ze vertelt wat iedereen kan verwachten van de avond; een serie korte documentaires over de productie van onze kleding, het recyclen van kleren en duurzaam design.

Daarnaast zullen twee gastspreeksters een toepasselijke presentatie houden en vragen van het publiek beantwoorden. Het belooft een informatieve en inspirerende avond te worden.

Grootste textielramp ooit
De lichten dempen en het wordt langzaam stil in het zaaltje. Op het scherm worden zwart-witfoto’s vertoond van wanhopige mensen, verscheurd door verdriet, huilend in het puin. Het zijn foto’s van de instorting van Rana Plaza, met 1126 doden de grootste ramp ooit in een textielfabriek. Tussen de foto’s van het drama van Rana Plaza door zien we foto’s van opgedirkte modellen met mooie kleding.

Zijn wij consumenten, door het kopen van kleding bij deze merken indirect schuldig aan de ramp die zich in Rana Plaza afspeelde? Een heftige documentaire, waarin de beelden genoeg zeggen om ons consumenten aan het denken te zetten.

"Uit onderzoek blijkt dat je een T-shirt gemiddeld slechts negen keer draagt"

De sfeer wordt weer vrolijker bij de luchtige documentaire Unravel, over het recyclen van kleding. Op de vraag waarom Westerlingen zoveel onbeschadigde kleding weggooien wordt giechelend geantwoord “Maybe they don’t like washing their clothes”, grapt een lachende vrouw in een kleurrijk gewaad. De zaal lacht met haar mee.

Wegwerpkleding
De lichten gaan aan, het is tijd voor de eerste presentatie. Op het podium verschijnt Roosmarie Ruigrok. Ze is het brein achter Clean &Unique, een stichting voor beginnende modebedrijfjes die op een verantwoorde manier willen produceren.

De boodschap van Roosmarie wordt al snel duidelijk. De wijze waarop kleding nu geproduceerd en met name geconsumeerd wordt, moet drastisch veranderen. Roosmarie stipt daarbij het probleem aan van de koopdrang waarmee velen van deze generatie worstelen. “Uit onderzoek blijkt dat je een T-shirt gemiddeld negen keer draagt. Vraag jezelf dus af; vind ik dit echt mooi? Heb ik dit echt nodig? Als consument heb je de macht in handen. Toen studenten er in de jaren 90 achter kwamen dat de productie bij Adidas niet pluis was, heeft het merk daar erg onder geleden en zichzelf verbeterd”.

''Listen to the story of the person behind it"

Bewustwording
Na een korte pauze met drankjes en swingende muziek gaat het programma weer van start. Het publiek krijgt een documentaire voorgeschoteld over duurzaam design op topniveau. Als deze afgelopen is gaat het woord naar Kim Poldner, assistent-professor aan de Universiteit Wageningen en voormalig modestudent.

De enthousiaste Kim weet weer wat leven in de zaal te brengen, die een beetje leek uitgedoofd. Welke tip heeft zij voor ons consumenten? “Listen to the story of the person behind it”. Realiseer je dat jouw goedkope broek gemaakt is door een echt persoon. Daarnaast pleit ze voor lokale productie en meer openheid en transparantie.

Het is duidelijk dat de wijze woorden van Roosmarie, Kim en de inspirerende documentaires zijn aangekomen bij het publiek. Na de presentatie van Kim wordt er nog volop na gekletst over het onderwerp. Zoals van tevoren verwacht was het een inspirerende en informatieve avond, die hopelijk wat shopaholics heeft wakker geschud.

Wil je zelf te weten komen of jouw kleding verantwoord is geproduceerd? Neem dan een kijkje op https://rankabrand.nl/.