sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Week Zonder Vlees succesvol in Veenendaal, maar slagers merken er niks van

VEENENDAAL - “Onze deelnemers zijn verspreid over het hele land”, vertelt Isabel Boerdam. Zij is de initiatiefneemster van de Nationale Week Zonder Vlees. Niet alleen personen kunnen deelnemen, maar ook restaurants en supermarkten doen mee. Zo ook in Veenendaal. Toch merken Veenendaalse slagers er niks van in hun omzet.

De Week Zonder Vlees is een jaarlijkse campagne die dit jaar loopt van 11 tot 17 maart. Op de site van de stichting is het mogelijk om aan te geven dat je deelneemt aan de uitdaging om een week geen vlees te eten. Het is opgezet om de milieudruk van de Nederlandse voeding te verlagen.
 
Veenendaalse slagers
 
De Week Zonder Vlees heeft deelnemers uit alle hoeken van het land, maar heeft geen aanzienlijke invloed op drie Veenendaalse slagers. Ze merken geen terugloop in het aantal klanten en ook hun omzet daalt niet. Geen van de drie slagers is van plan om vleesvervangers aan te gaan bieden.
 
“Kwaliteit is belangrijker dan hoeveelheid”, vindt Gert-Jan van Doorn. Hij is de eigenaar van Slagerij Van Doorn in Veenendaal. Hij vindt het belangrijk dat vlees van goede kwaliteit is, maar van hem hoeft niet iedereen elke dag vlees te eten. “Het is de laatste jaren alleen maar om de hoeveelheid gegaan.” Een stukje bewustzijn vindt hij dus wel belangrijk.
 
De Vegetarische Restaurantweek
 
Onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees is De Vegetarische Restaurantweek. Hieraan nemen meer dan 500 restaurants deel. In Veenendaal doen de Subway en de Bagels & Beans mee. De deelnemende restaurants bieden vegetarische gerechten aan die speciaal voor deze week op de kaart staan. Zij maken kans om benoemd te worden tot het Beste Vegetarische Restaurant en aan het eind van de week wordt het Populairste Vegetarische Gerecht uitgeroepen.
 
Bij Bagels & Beans in Veenendaal zien ze dat veel gasten gebruik maken van de aangepaste kaart. “We hebben normaal al best veel vegetarische gerechten op de kaart, maar we merken wel duidelijk verschil”, zegt een werkneemster van het restaurant. Tot nu toe zijn dat vooral mensen die de kaart zien en dan bedenken om een keer vegetarisch te eten. Er zijn weinig mensen die speciaal voor De Vegetarische Restaurantweek naar hen toe komen.
 
Tweede editie
 
Dit jaar is de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. De stichting vond het vorig jaar een groot succes. 47 procent van de deelnemers is na hun deelname structureel minder vlees gaan eten blijkt uit onderzoek van de stichting Nationale Week Zonder Vlees. Het doel om dit jaar meer deelnemers te krijgen is al behaald. De teller staat nu op 56.000. Meer dan duizend bedrijven nemen deel en twaalf Tweede Kamerleden doen mee.

Discussieer mee Doet u mee aan de Nationale Week Zonder Vlees?