sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Nederlandse wijn, dat kan toch nooit wat zijn?!

Het imago van de Nederlandse wijnindustrie is slecht. Dat blijkt uit onderzoek van de redactie Wijn in de Vallei. Johan Vermij (zie foto) freelance ondernemer en eigenaar van De Nederlandse Wijnwinkel, bevestigt dit. De Nederlandse wijnen zijn vaak duur en van slechte kwaliteit.

De Nederlandse Wijnwinkel is in 2011 gestart door Joris van Zoelen, als eerste webwinkel gespecialiseerd in Nederlandse wijn. Vermij nam de webshop vorig jaar over: “Ik zocht iets om naast het freelance ondernemen te gaan doen. Iets wat ik echt leuk vind, voor als ik bijvoorbeeld tussen projecten in zit.”

De Nieuwe Wereld

Vermij is als wijndrinker- en liefhebber uitgekeken op De Nieuwe Wereld-wijnen. “Of je nou Chardonnay uit Australië, Zuid-Afrika, Chili of Californië hebt, daar zit geen verschil in. Chardonnay is een druif waarvan het karakter zich uit in de frisheid van de druif. In De Nieuwe Wereld heeft deze druif te veel zon, waardoor hij blijft rijpen. Daardoor wordt het zwaar, heel zoet en heeft het veel suikers. In Noord-Frankrijk is het juist een heel lichte wijn, waardoor het karakter goed uit komt. Je drinkt eens wat uit Italië, Duitsland en op een gegeven moment kom je bij Nederland.”

De Nederlandse wijn was een aangename verrassing voor hem. “Je zit er eerst even tegen aan te hikken, totdat je erachter komt dat er heel leuke wijnen worden gemaakt in Nederland. Daarom heb ik specifiek gekozen voor Nederlandse wijn, maar ook omdat het een nichemarkt is waarin nog niemand echt actief is.”

Imago

Uit de enquête van Wijn in de Vallei met 75 respondenten blijkt dat Frankrijk veruit het populairste wijnland is. Maar liefst 86,7% procent gaf aan regelmatig wijnen uit dit land te kopen. Gevolgd door Italië (61,3 procent) en Chili (52 procent). 24 procent van de respondenten gaf aan regelmatig wijn van Nederlandse bodem te kopen.

Deze groep van 24 procent koopt niet veel flessen Nederlandse wijn. De meesten geven aan dit een paar keer per jaar te kopen. Als men dan Nederlandse wijn koopt, dan komt het vooral van bekende wijngaarden als St. Martinus, De Linie, Apostelhoeve of Wijngoed Thorn.

Ervaring

Ervaring is erg belangrijk bij het maken van wijn. “De Apostelhoeve is in de jaren ’70 aan de slag gegaan,  wat neerkomt op zo’n 40 jaar ervaring. Wijngaard De Linie is in de jaren ’80 gestart. Zij hebben enorm veel ervaring waardoor de kwaliteit van de wijn enorm goed is.”

“In Zeeland heb je De Kleine Schorre. Johan van de Velde, eigenaar van De Kleine Schorre, heeft het vak in Luxemburg geleerd bij een gerenommeerd wijnmaker. Hij maakt prachtige wijnen, van internationaal niveau. Stan Beurskens van Sint Martinus maakt ook hele mooie wijnen. Hij is al regelmatig verkozen tot beste wijnmaker van Nederland”, vertelt Vermij. “Maar hij is ook heel betrokken in Nederland als adviseur. Je ziet dat de groep wijnmakers die Stan erbij hebben sprongen vooruit gaan in kwaliteit.”

Het slechte imago van de Nederlandse wijnindustrie komt vooral door de onervarenheid van wijnbouwers. "Rond 2004 zijn er veel nieuwe wijngaarden bij gekomen. Veel boeren zijn overgestapt van aardappelen telen naar wijn bouwen. Maar dat is echt een heel ander vak. Druiven verbouwen werkt anders dan aardappelen telen. En als ze het telen goed onder de knie hebben, dan moet je ook nog de wijn maken, wat weer een vak apart is.”

Bij wijn maken is ervaring belangrijk. “Je moet leren wat je druiven gaan doen, wat de grond doet en welke invloed de seizoenen hebben op de druiven. Er zijn ongeveer 150 wijngaarden in Nederland. Van ongeveer 125 kan je zeggen dat het nog niet goed genoeg is voor de verkoop.”

Vijftien euro

29,3 procent van de respondenten wil tussen de zeven en tien euro uitgeven voor een fles wijn, 25,3 procent besteedt hier gemiddeld meer dan tien euro aan. De prijs van Nederlandse wijn ligt vaak tussen vijftien en twintig euro. “Als een wijn vijftien euro kost, dan moet het ook proeven naar vijftien euro. Maar dit is vaak nog niet het geval.”

Online verkoop

De kwaliteit van de wijn is het belangrijkste selectiecriteria voor de koper, zo gaf 61,3 procent van de respondenten aan. Maar bij de online verkoop spelen andere selectiecriteria zoals naamsbekendheid en uitstraling een rol. Je kan de wijn immers niet proeven. “Het is een luxeproduct, dus het moet ook een luxe uitstraling hebben”, vindt Vermij. Wijnmakers investeren weinig in hun eigen imago, de vormgeving van de etiketten en de dozen omdat ze gefocust zijn op de kosten.

“Ik heb een aantal wijnmakers in het assortiment zitten die kwalitatief goede wijnen maken en zelfs internationale prijzen hebben gewonnen. Maar qua vormgeving ziet het er niet uit, geen consument bestelt het. Dan kun je je best doen om die wijn actief te promoten, bijvoorbeeld door hem in proefpakketten te stoppen en door ze bij proeverijen te gebruiken. Maar ik ben ook in gesprek gegaan met een aantal wijnmakers om de flessen aantrekkelijker te maken.”

Aandacht

Er komt steeds meer aandacht voor Nederlandse wijn. “Dat zie je bijvoorbeeld ook in de mainstream media. Afgelopen maanden is er redelijk veel aandacht geweest rondom de oogst vanwege de warme nazomer. Dat helpt om een stukje landelijke bekendheid te krijgen voor Nederlandse wijn in het algemeen.”

“Daarnaast zie je dat steeds meer restaurants Nederlandse wijn op de kaart zetten. Zo maken mensen hier ook kennis mee. Als de kwaliteit langzaam beter wordt, dan hebben mensen minder vaak een eerste slechte ervaring en zijn ze sneller geneigd nog een Nederlandse wijn te proberen.”

Samenwerking

Een samenwerkingsverband lijkt Vermij een goed idee. “In landen als Engeland en Duitsland zijn er organisaties die zich voor de hele branche inzetten. Zij doen gezamenlijk de promotie, export en dat soort zaken. We hadden in Nederland het productschap wijn, dat voor alle wijnimporteurs was, maar dat is weggevallen. Zoiets zou je eigenlijk wel moeten hebben om Nederlandse wijn als product op de kaart te zetten.”

Op zoek

“Het is vooral goed om op zoek te gaan naar Nederlandse wijn. Er wordt hier echt hele mooie wijn gemaakt, maar je moet wel zoeken. Als je een eerste ervaring hebt met wijn die je liever door de gootsteen wil spoelen, houd dan niet op met zoeken, maar kijk verder.”

Discussieer mee Wat vindt u van Nederlandse wijn?