sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Nationale Week Zonder Vlees nog niet herkenbaar in Ede

EDE - De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees is van start gegaan. Meer dan 30.000 mensen hebben zich aangemeld bij het initiatief en weigeren om deze week vis en vlees te eten. Verschillende instanties zoals scholen en bedrijven steunen het initiatief. Zo zijn er ook een aantal grote supermarktenketens die zich bij de actie zouden hebben aangesloten. Toch is dat niet overal in Ede duidelijk te zien.

De Nationale Week Zonder Vlees is begonnen door Isabel Boerdam, oprichtster van De Hippe Vegetariër. Het doel is ervoor te zorgen dat mensen voortaan niet meer dagelijks vlees consumeren. Daarnaast wordt er verwacht dat meer mensen de aantrekkelijke kant van vegetarisch eten zullen ervaren. “Wij vinden dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en willen een eetpatroon promoten, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische of plantaardige gerechten,” aldus Linda van den Engel, bestuurslid binnen de organisatie.

Supermarkten tegenstrijdig
Een aantal  supermarkten in Ede lijken, in de winkel zelf, niet helemaal warm te lopen voor het initiatief. Op de site van de Nationale Week Zonder Vlees staat dat enkele grote supermarktketens zoals de Jumbo en de Albert Heijn dit initiatief ondersteunen. Vervolgens  reageerde de Jumbo vestiging in Ede dat er wel degelijk Vegavlees in de aanbieding is, maar dat dat niet in verband staat met het initiatief. De Albert Heijn biedt op de site mogelijkheden om vegetarische recepten te bekijken en heeft ook een gedeelte van hun reclamefolder aan de actie gewijd. Toch staat er een levensgroot bord waar kipschnitzels worden aangeboden, naast de ingang van de vestiging bij de stadspoort.

Slagerijen
De slagerijen binnen Ede lijken ook geen last te hebben van het initiatief.  “De 30.000 deelnemers vertegenwoordigen nog geen 0,2% van de complete Nederlandse bevolking. Vanuit dit gegeven is het dus te vroeg om aan te nemen dat dit een negatief effect zal hebben op slagerijen,” vertelt van den Engel. “Wij zijn er absoluut niet op uit om slagerijen in een slecht daglicht te plaatsen. Wij kunnen alleen maar hopen dat de moderne slager mee gaat in de transitie van dierlijke eiwitten naar steeds meer plantaardige eiwitten.” Volgens slagerij Pater is er nog weinig veranderd aan de opkomst van hun klanten en de verwachting is dat dat ook zo zal blijven. Inge Bouwman van Slagerij de Haas zegt het volgende: “Het is begrijpelijk dat er zo'n week is, maar mensen moeten het zelf weten. Ik denk dat de mensen die normaal ook graag een stuk vlees eten wel blijven komen deze week.”