sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Leven na de wijn

Af en toe een wijntje drinken en wijnbouwer zijn, daar zit nogal een verschil in. Het eerste gaat gepaard met een vrolijk noot, terwijl de meeste wijnboeren van alleen hun passie niet rond kunnen komen. Hoe kan dat in een landbouwland als Nederland?

Afgelopen periode hebben wij onderzoek gedaan naar de toekomst van de Nederlandse wijn. Hierbij merkten wij dat er meerdere factoren invloed hebben op de levensverwachting van de Nederwijn.  

Klimaat

Het weer en wijn hebben alles met elkaar te maken. Zo vertelt Magister Vini Ibert van der Waal. “Goed weer is niet te warm, maar zeker niet te koud. Niet te vochtig en in ieder geval voldoende rijpheid in de druif.” Zeker tijdens de bloei, de groeiperiode en de oogst is goed weer belangrijk. “Van slechte druiven kan je over het algemeen geen goede wijn maken. Van goede druiven kun je goede wijn maken, maar je kunt het ook verprutsen.”    

Volgens van der Waal zullen er in de toekomst andere keuzes gemaakt moeten worden. “Bepaalde druivenrassen die nu in een bepaalde regio staan zullen straks misschien noordelijker geplant moeten worden.” Albert Hamminga, die in Bordeaux wijn verbouwt, merkt dit nu al. “Je moet eigenlijk naar druiven toe die veel zuidelijker voorkomen. Want het klimaat veranderd echt.

 

Hamminga: “Het is natuurlijk fantastisch dat je in Nederland wijn maakt, maar het klimaat is eigenlijk niet helemaal geschikt om wijn te maken.” Wel geeft hij aan dat dit met de klimaatverandering steeds beter kan worden. “Maar nu moet je met enorm veel inzet wijn maken, die je dan ook nog voor veel te veel geld moet verkopen. Nederlandse wijn is relatief duur voor de kwaliteit die ze leveren.”

‘Klimaatverandering, daardoor wordt het beter!’ Maar dat is helemaal niet waar'

Hoop op beter weer dus, voor de Nederlandse wijnboeren. Of..? Harold Hamersma, wijnjournalist en schrijver, gelooft dat het beter worden van de Nederlandse wijn helemaal niks te maken heeft met de klimaatverandering. “Mensen roepen vaak: ‘Klimaatverandering, daardoor wordt het beter!’ Maar dat is helemaal niet waar, druiven groeien overal. We beginnen het gewoon beter te begrijpen en we weten wat voor soort druiven we moeten hebben.”

"Het zullen nooit de aller, aller, allerhoogste wijnen zijn die we kunnen maken, maar het zijn wel lekkere wijnen.”

 

Economie

Onze kennis gaat er op vooruit, het weer wordt beter. Waarom zijn we dan nog niet een 'Frankrijk?'

Dat heeft te maken met geld. Het maken van wijn vergt in een land als Nederland veel meer arbeid en daarmee geld dan in een warmer land als Frankrijk. Een Nederlandse fles wijn is daardoor relatief duur (€15-€20) en dat veroorzaakt problemen met de verkoop. Slechts 24% drinkt een fles wijn uit ons eigen land, blijkt uit onze enquete onder 75 respondenten. Daarbij zijn er weinig wijnboeren die kunnen leven van de opbrengsten van hun wijngaard.

Mijn kritiek naar de Nederlandse wijn is dat het in veel gevallen relatief vrij kostbaar is ten opzichte van de kwaliteit die je krijgt. Voor een tientje of voor vijftien euro, wat je toch vaak al wel heel snel moet betalen, koop je in veel gevallen voor dat geld een betere wijn uit een ‘echt’ wijnland”, aldus Hamersma. 

Ibert van der Waal, Magister Vini en docent aan de wijnacademie, laat weten dat er in Nederland niet zo veel wijnbouwers zijn die hun geld met de wijnbouw kunnen verdienen. "Het feit dat op de meeste wijngaarden geoogst wordt met behulp van vrijwilligers zegt al voldoende. Wel zijn er een aantal wijngaarden die commercieel verantwoord werken, zoals Thorn, de Apostelhoeve, De Kleine Schorre en St. Martinus, maar dat wil niet zeggen dat men er heel rijk van wordt.”

De hoge kosten die gepaard gaan bij het maken van wijn zorgen er voor dat er weinig in marketing wordt geïnvesteerd. Maar dat is niet de enige reden volgens Marcel Kerkmeester, managing director van LFE en docent marketing en wijn aan de Wijnacademie. “Wijnproducenten zijn vooral bezig met het maken van hun wijn en het verbeteren van de kwaliteit. Als er al reclame wordt gemaakt voor wijn dan wordt dat gedaan door grote slijterijen en in mindere mate door supermarkten.”

 

Imago

Het imago van de Nederlandse wijnindustrie is slecht. Zo blijkt uit onderzoek van Wijn in de Vallei. Verschillende mensen die actief zijn in de wijnbranche bevestigen dit. Johan Vermij, eigenaar van De Nederlandse Wijnwinkel, noemt hier een aantal redenen voor.

De Nederlandse wijn was een aangename verrassing voor hem. “Je zit er eerst even tegen aan te hikken, totdat je erachter komt dat er heel leuke wijnen worden gemaakt in Nederland. Daarom heb ik specifiek gekozen voor Nederlandse wijn, maar ook omdat het een nichemarkt is waarin nog niemand echt actief is.” 

 

 

 

Het slechte imago van de Nederlandse wijnindustrie komt vooral door de onervarenheid van wijnbouwers. "Rond 2004 zijn er veel nieuwe wijngaarden bij gekomen. Veel boeren zijn overgestapt van aardappelen telen naar wijn bouwen. Maar dat is echt een heel ander vak. Druiven verbouwen werkt anders dan aardappelen telen. En als ze het telen goed onder de knie hebben, dan moet je ook nog de wijn maken, wat weer een vak apart is.”

 

Volgens Harold Hamersma is er een enorme belangstelling naar wijn vanuit de Nederlandse bevolking. De kwaliteit van de wijn wordt steeds beter. “We zullen misschien nooit een echt superieur wijnland worden, maar met grote inspanningen om bepaalde soorten druiven hier in Nederland te laten groeien en te koesteren, kun je toch hele lekkere wijnen maken.”

 ‘My most surprising wine ever!’

Hamersma is van mening dat de Nederlandse wijn zeker wel ooit een concurrent kan vormen met het buitenland. “Jensens Robertsen, de allerberoemdste wijnschrijfster te wereld, heeft een keer een proeverij gehouden met alleen maar Nederlandse wijnen. Ze zei: ‘My most surprising wine ever!’. Zij was heel positief over de kwaliteit dat ze in haar glaasje trof.”

 

Innovatie

Een nieuwe ontwikkeling in de wijnbranche is het verbouwen van druiven in kassen. Hierbij creëer je een optimaal klimaat, waardoor de druif perfect kan groeien. Joep van Schaijk, eigenaar van Wijnerij De Belaeving, is één van de eersten in Nederland die wijndruiven verbouwt in kassen.

“Ik denk dat wijnbouw in kassen gedeeltelijk de toekomst is. Het is een heel ander type wijn, ik denk dat het nog wel revolutionairder is dan wij zelf verwacht hadden. Het zal nooit de complete wijnbouw kunnen vervangen, maar het zou toch wel een oplossing kunnen zijn om de strijd aan te gaan met het vochtige Nederland.”

“De stokken staan bij ons in de grond. Het enige verschil is de glazen kap. We veranderen niets aan het groeiproces. We doen niets kunstmatig, we beschermen de druiven alleen tegen de Nederlandse weersinvloeden. Dat was blijkbaar voldoende om de plant zich lekker te laten voelen en dat uit zich in een enorme groei en opbrengst per hectare. Tegenwoordig is een hele grote opbrengst per hectare eigenlijk not done, je moet juist terug in opbrengst om de kwaliteit hoog te houden. En die twee dingen, kwaliteit en opbrengst, rechtvaardigen het om in kassen te telen.”

 

Conclusie

Een voordeel in de wijnindustrie is het steeds warmer wordende klimaat in Nederland. Wijnboeren profiteren daardoor van een betere oogst. Alsnog is het vrij bewerkelijk om in Nederland wijn te verbouwen, met name door de hoge arbeidskosten. Een fles wijn is daarom gemiddeld duurder dan in andere landen. Hierdoor heeft de Nederlandse wijnindustrie een slecht imago. Een oplossing voor het klimaat kan wijnbouw in kassen zijn. Hierbij wordt een perfect klimaat nagebootst, waardoor ook edele rassen in Nederland kunnen groeien. Of wijnbouw in kassen de toekomst van de industrie zal zijn is nog maar de vraag. Net als veel andere veranderingen zal er eerst veel tijd en discussie aan vooraf gaan voordat mensen overtuigd zijn, een complete verandering in de manier waarop wijn gemaakt wordt is dus nog niet op korte termijn te verwachten.

 

Volg ons via Facebook om op de hoogte te blijven van het dossier en onze toekomstplannen. Via dit kanaal kunt u ook contact met ons opnemen voor tips, vragen en suggesties. Lees hier alle verhalen van de wijnredactie.

 

Discussieer mee Wat vinden jullie van de Nederlandse wijn?