sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Discussie rondom 'ik kies bewust'-logo

WAGENINGEN - Vorige week liet de Consumentenbond weten af te willen van het 'ik kies bewust'- logo. De bond vindt het logo verwarrend en volgens onderzoek weet de consument nauwelijks wat het betekent. De Consumentenbond wil graag overstappen op een ander keurmerk.

WAGENINGEN - Vorige week liet de Consumentenbond weten af te willen van het 'ik kies bewust'- logo.  De bond vindt het logo verwarrend en volgens onderzoek weet de consument nauwelijks wat het betekent. De Consumentenbond wil graag overstappen op een ander keurmerk.

 

Er bestaan twee ‘ik kies bewust’-vinkjes, een groene en een blauwe. Het groene logo staat voor levensmiddelen in de schijf van vijf, het blauwe logo voor alles wat daar buiten valt. Volgens de Consumentenbond is het verwarrend dat sommige ongezonde producten als ‘bewust’ worden gelabeld. Dit komt omdat ze dan de meest gezonde keuze zijn in een ongezonde categorie. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer een 'ik kies bewust'-logo op een zak chips zit.

De bewuste vinkjes

 

Bewuste consument

Hans van Trijp, professor marketing en consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit, doet onderzoek naar consumentengedrag. “Uit onderzoek bij het ‘ik kies bewust’-vinkje kwam naar voren dat alleen de bewuste consument er op let. Voor overige consumenten, die minder of niet bewust bezig zijn met voeding, heeft het weinig invloed op het gedrag”, aldus Van Trijp.

 

Beloningssysteem 

Van Trijp ziet zowel voor- en nadelen aan het vinkje. “Aan de ene kant is het een goed systeem: het is namelijk een beloningssysteem en niet een strafsysteem. Dit werkt voor de consument het beste.” Toch heeft hij ook kritiek. “Doordat sommige bedrijven niet mee willen doen aan het vinkje, ontstaat er voor de mensen die er wel voor kiezen om er op te letten een incompleet beeld van gezonde voeding.”

Door deze verhoudingen pleit van Trijp voor een ander systeem dan het vinkje, namelijk een transparantere voedingsmarkt. “Ik vind dat consumenten de mogelijkheid moeten hebben om precies te weten wat er in hun voedsel zit en waar het vandaan komt. Door deze transparantie kun je beter de verschillen en de overeenkomsten tussen het eten te zien en is een dergelijk logo niet meer nodig.”

 

Stoplichtsysteem

De Consumentenbond wil het vinkje vervangen door een ander systeem, zoals het stoplichtsysteem. Bij dit systeem wordt op het etiket van het product vermeld, aan de hand van de kleuren geel- groen of rood, hoeveel suiker en vet het product bevat. Dit systeem wordt al gebruikt in Engeland, maar is volgens Van Trijp geen goede oplossing. “Dit systeem vind ik belerend tegenover de consument en ik denk dat het averechts werkt. Je dringt hem eigenlijk een beetje een keuze op, terwijl de consument deze prima zelf kan maken.”

Ondanks de kritiek van de Consumentenbond is bekend gemaakt dat minister Schippers (VVD) van Volksgezondheid besloten heeft het gebruik van het vinkje als voedselkeuzelogo nog een jaar te verlengen.

Discussieer mee Geen