sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Arla strijdt tegen voedselverspilling

NIJKERK- Arla Foods blijft zich innoveren om voedselverspilling en CO2-vervuiling tegen te gaan. Het bedrijf is één van de eerste bedrijven in Nederland die actief strijdt om hun bedrijf zo duurzaam mogelijk te maken. Zuinige verpakkingen en betere melk moeten ervoor zorgen dat er minder wordt weggegooid.

NIJKERK- Arla Foods blijft zich innoveren om voedselverspilling en CO2-vervuiling tegen te gaan. Het bedrijf is één van de eerste bedrijven in Nederland die actief strijdt om hun bedrijf zo duurzaam mogelijk te maken. Zuinige verpakkingen en betere melk moeten ervoor zorgen dat er minder wordt weggegooid.

 

Besparende verpakkingen

In Nederland wordt per jaar ongeveer dertig liter vla, pap, yoghurt en kwark per persoon genuttigd. Voor deze dik vloeibare zuivelproducten geldt dat na het uitschenken, en zelfs na het uitknijpen, zo’n 5 procent in het pak achterblijft. Dit belandt in de prullenbak. Zonde van het milieu en het geld. Als voedsel in de prullenbak belandt, worden ook alle grondstoffen en energiekosten verspild die nodig waren om het product te telen, verwerken, vervoeren en te koelen. De afvalverwerking levert ook nog eens extra CO2 uitstoot op.

Om verspilling van zuivelproducten tegen te gaan, heeft Arla twee innovaties op de markt gebracht. In 2014 introduceerde het zuivelbedrijf een verpakking met vouwlijnen waarmee het makkelijker werd om ook de laatste restjes uit de verpakking te krijgen. Bovendien neemt een opgevouwen verpakking minder ruimte in de prullenbak in. En in januari 2015 bracht Arla Melkunie Versfilter op de markt. Versfilter is verse melk die na opening zeven dagen lang fris en vers blijft waardoor er minder melk wordt weggegooid. Per jaar worden tien pakken melk per Nederlands huishouden weggegooid. En is daarmee het meest verspilde voedselproduct van Nederland.

Lean and Green

Sinds 16 augustus 2010 is Arla bezig om de CO2-uitstoot op het gebied van het transport voor iedere levering te berekenen en vermelden op de vrachtbrief. Zo worden afnemers door Arla gestimuleerd om bestellingen te bundelen zodat de transportkilometers, het brandstofverbruik en de hoeveelheid CO2 verminderde. Arla was het eerste zuivelbedrijf in Nederland dat ging werken met de zogenaamde GREEN ORDER van het Connekt-programma Duurzame Logistiek. Bedrijven die hun Lean and Green doelstelling van 20 procent CO2-reductie in vijf jaar tijd hebben bereikt, krijgen de Lean and Green Star uit handen van Connekt. Bedrijven die hun eerste doelstelling hebben bereikt, kunnen binnen het programma klimmen naar hogere niveaus van duurzaamheid. Zo kunnen bedrijven, zoals Arla, hun ambities blijven aanscherpen of de Lean and Green doelstelling gaan toepassen op andere bedrijfsonderdelen, zoals lease of energie.

De kern van het programma is dat de bedrijven zelf hun duurzaamheidambities blijven vernieuwen, waarbij Connekt hen ondersteunt en met andere bedrijven verbindt bij het formuleren en integreren van duurzaamheidsdoelstellingen in de logistieke bedrijfsvoering. Deze nobele missie van Arla bleek niet voor niets. De eerste Lean and Green Star werd op 27 juni 2012 behaald en de tweede in maart vorig jaar. En per 1 januari 2014 is Arla volledig overgestapt op groene stroom uit windkracht om zo de CO2-uitstoot en de milieu-impact van de hele productieketen te blijven reduceren.

Focus op toekomst

Dennis Iseger, CSR Manager  Arla Foods Nederland: “Onze focus van 2015 ligt vooral op de gezondheid en voedselveiligheid van onze producten. Dat is elk jaar onze prioriteit, maar we merken dat het nu extra leeft. Maar ook de onderwerpen dierenwelzijn en voedselverspilling staan op onze agenda. De melkquotum is twee dagen geleden afgelopen en we merken dat onze boeren en onze aandeelhouders ons steeds meer vragen om aan dat onderwerp meer aandacht te schenken.”

Het bedrijf ambieert om in 2020 klimaatneutraal te zijn en werkt daarnaartoe vanuit alle facetten van het bedrijf. Lean and Green helpt daarbij met hun logistiek, maar het kan en moet, volgens het bedrijf, nog beter. Want klimaatneutraal kan Arla pas zijn als de hele keten klimaatneutraal genoemd kan worden.

Over de auteur

Freek Drenth