sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Project START! gaat van start

Autistische jongeren kunnen nu onder begeleiding een goede werkstage ervaren. Project START! maakt dit mogelijk. Autorijschool blikopautisme werkt in dit initiatief samen met het Medisch Centrum Radboud.

Wat is project START!?

Project START! is een samenwerkingsverband met het Medisch Centrum van het Radboud. Samen zorgen ze ervoor dat een leerling een goede werkstage kan ervaren. De werkgevers worden door het Radboud voorgelicht over wat autisme inhoudt. Zo kan er bij de werkgever rekening met de leerling worden gehouden. Verder is een rijopleiding onderdeel van dit project. "Een rijbewijs draagt bij aan het vinden van een baan", zegt Jacco.  Hij is oprichter en instructeur van rijschool blikopautisme.

Primeur

Voor het eerst in Nederland bestaat er zo'n samenwerking als deze. Een autorijschool gericht op autisme, stage biedende bedrijven en het speciaal voortgezet praktijkonderwijs. Speciaal voor dit project is er een stichting genaamd Wimm (Werken met Inclusie, Mogelijkheden en Mobiliteit) opgericht.

Blik Op Autisme

De rijschool blikopautisme is speciaal gericht op mensen met autisme. Ook wordt er les gegeven voor mensen met AD(H)D. Jongeren met autisme hebben snel last van spanningen, waardoor frustraties kunnen ontstaan. Autorijden brengt spanning en stress met zich mee. Deze rijschool weet hiermee om te gaan en herkennen de opkomende frustraties en proberen spanningen en stress te voorkomen of beperken. "Vaak worden jongeren onvoldoende begeleid in het leren autorijden. Daardoor krijgen ze te weinig mogelijkheiden om hun rijbewijs te halen." In het artikel van hoogenlaag.nl legt Jacco uit dat een rijbewijs bijdraagt aan het vinden van een baan. "Het leren autorijden verrijkt je. Het geeft je meer zelfvertrouwen", aldus Schlingmann. Hij probeert de leerlingen op hun gemak te stellen en ze vertrouwen te geven tijdens de lessen. Na het halen van hun rijbewijs wordt er nog weleens een aantal herhalingslessen ingpland, omdat de jongeren 'gewend' zijn aan de coaching. 

Begeleiding

De leerlingen worden stap voor stap begeleidt. Ze maken kennis met de werkgever en de werknemers worden ingelicht en houden rekening met de leerlingen. Met de leerlingen wordt alles doorgenomen. Zo weten ze wat ze kunnen verwachten en komen ze niet voor onverwachte verassingen te staan, wat voor hen belangrijk is.