sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Lui? Alles behalve!

Belgisch Nederlandstalig Dagblad De Morgen staat online bekend als het grootste nieuwsmerk. Samen met onder andere De Volkskrant en Het Parool maken zij deel uit van De Persgroep. Cathy Galle is werkzaam bij De Morgen als Chef nieuws en is zich bewust van de invloed die media heeft op jongeren “De nieuwe generatie volgt alles.”

Als redactie van Nieuwsvallei houden wij ons dagelijks bezig met de rol van jongeren in de politieke wereld. Welke vorm neemt die rol aan en wat wordt er nou precies van hun verwacht? In onze zoektocht naar de antwoorden op deze vragen kwamen wij terecht in Brussel. Social media is in onze herboren netwerksamenleving niet meer weg te denken en daarom brachten wij een bezoekje aan Journalistieke redactie De Morgen, waar we met Cathy een paar belangrijke thema’s bespraken. 

 Cathy Galle geeft een rondleiding op de redactie van De Morgen

Evenwichtige objectiviteit 

“We hebben impact en zijn ons bewust van een voorbeeldrol. Dit is iets om rekening mee te houden. Informatie moet altijd zo correct en duidelijk mogelijk zijn.” vertelt Cathy. Jongeren vergaren hun politieke kennis voor het grootste gedeelte online. Zij worden hier overspoeld door een zee van nieuws, dat maakt het soms lastig om niet te worden misleid. “Objectiviteit moet uiteraard een belangrijke rol spelen. Verschillende invalshoeken en gesprekspartners kunnen hier aan bijdragen. De nieuwschef ziet er op toe dat de artikelen evenwichtig blijven. Wij willen onze verhalen bindend maken, door niets tegen elkaar af te zetten en mensen zelf hun mening te laten opmaken.”

Cathy vertelt ook dat zij geen politieke partij of stroming aanhangen “Daar kan ik heel duidelijk over zijn, dat doen wij niet. Vroeger hoorde wij wel bij een socialistische zuil, maar ook bij ons heeft die ontzuiling zich volledig voltrokken.” Op dit vlak speelt objectieve nieuwsverspreiding een prominente rol. 

 Op twee grote whiteboards in het midden van de redactie krijgt de krant door de dag heen zijn uieindelijke vorm.

Like & Share

In een eerder artikel sprak Jorinde Spreeuwers met Europarlementariër Wim van de Camp, hij was kort maar krachtig “jongeren zijn lui.” (Zie column: “Op date met Wim van de Camp”) Hier is Cathy Galle het niet mee eens “Ik moet toch even opkomen voor de jonge generatie. Hun onbetrokkenheid heeft niets te maken met lui zijn, er komt gewoon heel veel nieuws binnen. Ouderen lezen vaak maar één medium, maar de jongeren in deze tijd hebben te dealen met die onbegrensde zee aan nieuws en meningen op social media. Ze volgen alles en dit maakt het lastiger één standpunt aan te nemen.”

Op de redactie van De Morgen kunnen ze sinds kort zien wat voor soort publiek hun artikelen online leest. Dit zijn vooral jongeren. “Maar tussen de reacties zien we dan weer een mix van jong en oud. De jeugd doet vooral aan nieuwsgaring en verspreiding hiervan, reageren is een stap die ze vaak nog niet nemen.” 

 Prikkelende zinnen die in het kantoor van de nieuwschef hangen.

Media vormen de politici

“Politici worden groot gemaakt door de media.” Dit besef is er op de redactie altijd al wel geweest vertelt Cathy. “Je kunt genoeg goede dingen doen, maar als het niet wordt opgepikt door de media dan weet niemand het. Media maken het imago van de politici.” Vooral de entertainment wereld maakt hier gebruik van. Zo bleek in het verleden dat een deelname van politici aan het populaire Belgische tv-programma ‘De slimste mens ter wereld’ hem of haar enorme bekendheid oplevert. “Nieuwsmedia zijn daar veel voorzichtiger in, want populisme is een risicovol gevolg. Wij maken regelmatig rapporten van politicus en wikken en wegen onze woorden duidelijk. Onze analyses moeten kloppen, dat is de essentie.” 

 

Een omslag 

Het winnen van de Amerikaanse verkiezingen door Trump en de doorslaggevende stemmen voor de brexit hebben de redactie verder aan het bezinnen gezet. “Wij gingen bijvoorbeeld nadenken over de voorzichtigheid waarmee we peilingen delen. Voorheen deelden wij op geregelde tijdstippen politieke peilingen, maar daar zijn we mee gestopt. Je vraagt je continu af hoe betrouwbaar ze zijn en of de feiten kloppen. Het was een rol die wij niet meer wilden spelen.” Jongeren zijn niet lui en zij worden absoluut beïnvloed door de media, hier zijn Cathy en haar redactieleden zich na alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd ten volste van bewust. “Ik vermoed dat wij bij de volgende verkiezingen andere politieke maatstaven gaan hanteren.”

 

Social media maakt jongeren niet lui. In onze bewogen netwerkmaatschappij staat het leven nooit stil en maakt de zee van nieuws dat jongeren de hele dag door geprikkeld worden tot het vormen van een mening. Zie de infographic voor een duidelijker beeld!

 

Foto's in dit artikel zijn gemaakt door Douwe Schaaf 

Discussieer mee Kun jij je vinden in de mening van Cathy?