sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Les op de laptop in Veenendaalse school

Veenendaal - Het Christelijk Lyceum Veenendaal werkt vanaf het schooljaar 2015-2016 met laptops in de klas. Eerst zijn de brugklassen aan de beurt; alle leerlingen krijgen geleidelijk in 4 jaar hun eigen laptops. De boeken blijven, de laptop wordt wel in een groot deel van de tijd gebruikt.

Veenendaal - Het Christelijk Lyceum Veenendaal werkt vanaf het schooljaar 2015-2016 met laptops in de klas. Eerst zijn de brugklassen aan de beurt; alle leerlingen krijgen geleidelijk in 4 jaar hun eigen laptops. De boeken blijven, de laptop wordt wel in een groot deel van de tijd gebruikt. 

Door Geert Braam

Laptop als hulpmiddel

"De notebook is een hulpmiddel voor de leerlingen, we geven nog wel gewoon les uit de boeken. Zo kunnen ze meer hun eigen, persoonlijke leerroute uitzetten," volgens Karin Wouters, sectordirecteur havo/vwo van de Veenendaalse school. De uitdaging voor onze leerlingen wordt groter, stelt ze. "Maar de laptop kan ook ingezet worden voor nascholing van docenten." 

Een huidige brugklasser, Sil, ziet zo'n eigen laptop wel zitten. "Het is chill, je hoeft minder boeken mee naar school te nemen," meent hij. Een andere eersteklasser, Amber, denkt dat de leraar alles sneller ziet. "Hij kan dan controleren of je ook aan je schoolwerk bezig bent, en geen andere dingen zit te doen," merkt ze op.

Gefaseerde invoering

Wouters meldt dat de brugklassen, met ongeveer 400 leerlingen vertegenwoordigd op het lyceum, het eerst de laptops krijgen. "We hadden een keuze: óf we konden de invoering starten in de onderbouw, óf we voerden het laptopgebruik in in de bovenbouw. De school heeft voor de eerste optie gekozen, omdat de nieuwste leerlingen er meteen vertrouwd mee raken. 

Bovendien is de termijn van afbetaling langer: vier in plaats van twee jaar. "We willen over twee jaar ook de tweedeklassers aan zo'n computer hebben, en binnen vier jaar moeten alle leerlingen van de onder- en bovenbouw een laptop hebben en gebruiken in de klas."

Bewust geen tablets

De school heeft er bewust voor gekozen om geen tablets te gebruiken. Laptops zijn namelijk beter dan de tablets, vindt de directeur. "Er is onderzoek bij andere scholen geweest die tijdelijk tablets in de klas gebruikten. Het bleek dat er nog al problemen bij kwamen kijken." Als voorbeeld noemt Wouters de softwareproblemen op de tablets. "En de apparaten worden meer voor vermaak gebruikt." 

Verder geeft ze aan dat een fysiek toetsenbord vaak mist, en de leerlingen geven zelf ook aan liever met een laptop te werken. "De laptops hebben een touchscreen en behouden wel de karakter en functies van een laptop," voegt ze toe.

Nadelen

Een groot nadeel van de laptops die leerlingen ontvangen, is toch wel de zwaardere boekentas. Als oplossing noemt de directeur dat de leerlingen meer boeken in hun kluisjes laten, en dus niet meer naar huis meenemen. "Daarnaast zijn sommige leraren niet zo bekend met de ict-mogelijkheden op de laptop, wat nog een klein nadeeltje is."

Amber denkt dat zo'n computer niet gaat werken. "Ik denk dat ik sneller afgeleid raak," voorspelt ze. Denise, een klasgenoot van Amber en Sil, is het daarmee eens: "De concentratie in de les wordt minder."

De ouders betalen

"De leerlingen op deze school kunnen kiezen uit twee soorten laptops: één van 11,6 inch of een grotere van 13 inch, met daarbij een pakket voor service en tegen diefstal," geeft Wouters aan. De school doet dit bewust, want dan voelt de leerling zich meer verantwoordelijk voor zijn laptop. Als de de school eigenaar van de computers was, dan gaan de scholieren ruiger en onvoorzichtiger met de computers om, vermoedt de directeur.

"Het aanschafbedrag moet betaald worden tussen 3 en 4 jaar, maar het exacte bedrag weten we op dit moment nog niet," bekent Wouters. "We zitten in de afsluitende fase van de onderhandelingen met de leverancier."

Lessen en toetsen

Of de leerlingen enkel de laptop gebruiken waarvoor hij bedoeld is, is nog maar de vraag. Sil en Amber willen spelletjes doen op de laptop, tijdens de les. Denise: "ik ga muziek luisteren in de les."

Wouters ziet het liefst dat in 40% van de lestijd (in de eerste maanden) de laptop gebruikt wordt. "Tenminste, dat is een wilde gok. We streven er uiteindelijk naar dit in twee jaar op te schroeven naar 60% van de lestijd."

Ook denkt ze over het afnemen van toetsen en tentamens op de laptop. "De A-B-C-vragen kan de software gemakkelijk controlen, maar de open vragen zal de docent moeten blijven controleren. De leraar blijft verantwoordelijk voor het nakijk- en corrigeerproces.

"Het Christelijk Lyceum Veenendaal is klaar voor de laptop!" bevestigt de directeur nogmaals.